Mig og min diabetes-kat er lige flyttet til DK

Hej allesammen,

Janus (kat) og jeg er netop flyttet hjem til DK efter at have boet i USA i et par år. Janus fik jeg i USA. Jeg startede med at passe ham for et katte-rescue, og endte så med at adoptere ham for et måneder siden. Og det var egentlig slet ikke planen, for jeg havde ikke lige regnet med at adoptere en 14-årig kat, som er døv og har diabetes(!). Men han er bare helt vildt sød, så vi blev enige om, at han skulle blive hos mig :slight_smile:

Nå, men jeg har et par spørgsmål til jer derude:

  • Folk i Københavns-området: Har I et foreslag til en god dyrlæge i området (helst omkring Østerbro/Nørrebro/Indre By), som er velbevandret i katte med diabetes?

  • Mad til diabeteskatte: Er der nogen der har foreslag til dåsemad med minimalt indhold af kulhydrater, som ikke koster alverden? Efter kostændring til god dåsemad er det lykkedes det mig at få Janus’ blodsukker ned på et rimeligt niveau (omend stadig i den høje ende), så han ligger i øjeblikket lige på grænsen til om han behøver insulin. Men det viser sig, at man ikke kan købe noget af det katte-mad, som jeg er vant til fra USA. Indtil videre har jeg fundet noget hos ALDI, som ser ud til at være ret godt. Andre foreslag?

  • Jeg overvejer også at prøve at lave min egen kattemad efter opskriften på catinfo.org. Men så mangler jeg liige en kødhakker, som også kan hakke kyllingeben. Jeg har googlet det på nettet, men pudsigt nok skriver de ikke noget om, hvorvidt deres maskiner også kan hakke kyllinge-ben. Er der nogen herinde, som har erfaringer med det?

Til slut skal I da også lige have et foto af lille Janus:

Hilsen fra os!

jeg ved desvære ikke noget om dine sprøgesmål men :velkommen:

Ved da at der et par herinde der har diabetis katte, så mon ikke der lidt hjælp at finde til dine spørgsmål.
og velkommen :velkommen:

Velkommen til :velkommen:

Vi har et par brugere herinde med diabetes katte, så jeg tror de kan svare på en god del af dine spørgsmål. :slight_smile:
Mht det fra Aldi, så tænker jeg det må være LUX? Det er vi i hvert fald en del der bruger, fordi der ikke står sukker eller andet kulhydrat på. Jeg vil anbefale www.zooplus.de eller www.zooplus.dk :slight_smile: Siderne findes i snart sagt alle landekoder, og sender fra Tyskland uanset hvilken side du bestiller fra, men de to jeg nævner er som regel de billigste, og det kan betale sig at lave sin ordre på begge sider og tjekke hvad der er billigst, de tyske priser er klart billigst, men på den danske er der gratis fragt v. over 300 kr. Men de har en masse god vådmad uden kulhydrat :slight_smile:

Anne Jørgensen, Dyreklinikken Skovlunde-Herlev er super dygtig - også til diabeteskatte. www.skovlundedyreklinik.dk/

Godt foder til din diabeteskat køber du f.eks. her:

Tørkost: Trockenfutter Katze: Katzen Trockenfutter günstig kaufen | zooplus

Vådkost: Getreidefreies Nassfutter für Katzen günstig kaufen | zooplus

Har i mange år haft en diabeteskat der nu er aflivet af andre årsager - hun fik ikke speciel diabetesfoder - det er det rene junkfood - men foder som i linkene og råt kød. Hun var på insulin.

En anden ting du kan undersøge om kunne være optimalt for din kat, der har rimelig gode værdier er: Bio-Chromium fra Pharma Nord - ved der er en amerikansk undersøgelse om det på kat - så googl du efter den

Jeg har Buster der har haft diabetes i 5½ år, og får insulin to gange om dagen.
Buster fodres primært med vådfoderet LIX fra Aldi, det er godt og med minimal kulhydrat. De har også noget i små foliebakker - Topic - som også er okay.

Som tørfoder supplerer jeg med dette foder.
Jeg går efter tørfoder uden korn og med minimal stivelse og maks omkring 10% kulhydrat.

Tak for jeres svar og hilsner!

Er glad for at høre, at I er enige i, at LUX fra Aldi ser fint ud, for det er godt nok svært at finde rundt i! Og tak for tips med tørfoder - det er nu engang nemmere at lege katte-lege med :slight_smile:

Også tak for foreslaget til dyrlæge. Men jeg vil nu meget gerne finde noget lidt tættere på centrum af København, for jeg bor på Østerbro, og har ikke nogen bil… Så hvis der er andre herinde, som bor i København, og som synes de har en god dyrlæge, så vil jeg gerne høre fra jer!

Vi har brugt LIFE ( Københavns universitet dyrehospital) til vores sukkersygekat. Dem var vi rigtig glade for. Skriver var da katten desværre ikke er her mere. Men jeg ville bruge dem igen hvis jeg får en sukkersygekat. Vi brugte Charlotte og Eva. Jeg kan kun finde oplysninger på Charlotte Charlotte Reinhard Bjørnvad - Hvem er vi?

så det er bare at ringe og bestille en tid hos hende.

Hun lyder alletiders! Tak for tippet! Jeg vil ringe til hende imorgen :slight_smile:

Hejsa
nu undre jeg mig lidt og bare af ren nysgerrighed hvorfor vil du hakkekyllingben med? Jeg har både haft en gl Ballerup og har nu afløseren det er mastermixer. De har begge en størrelse 10 på kødhakkeren. Og jeg tro da godt den vil kunne kvase et kyllingben. Men i længden vil den ikke holde. Der skal du op i en industrihakker. Men det har slagteren jo. Så spørg ham. Men han er nok også nervøs for hans knive. Men du kan jo fryse ned i små potioner, hvis du finder slagteren