Milo Cartrophen

På fredag skal Milo ind og have sin første omgang Cartrophen for gigten, håber så meget, at det kommer til at blive godt.

Han skal have 4 sprøjter med en uges mellemrum og så 1 hver 3. eller hver 6. måned.

I @Churchtown og @Musashi der har katte, som får det, kan I huske om det først virker efter de første 4 sprøjter, eller er der effekt tidligere?

5 Synes om

:kryds: for det hjælper Milo :klappekat:

Med venlig hilsen

2 Synes om

Kan desværre ikke huske det - Fiama fik det første gang om sommeren og han er generelt god til at gemme det gør ondt…

Han har gigt i ryggen - men der hjælper for ham.

Håber du ser hurtig effekt hos Milo - du kan se han har ondt?

4 Synes om

Tak for dit svar @Musashi.

Ja der er ingen tvivl om, at han har ondt. Da han i august, fik Solensia, gik der ganske kort tid, 1-2 dage efter 1. behandling, til han begyndte at være en hel del mere aktiv, springe op i møbler og rende op og ned ad trappen til 1. salen.

Efter vi stoppede Solensia behandlingen, er han blevet mere og mere passiv. Han forlader stort set kun sin lune kurv ved brændeovnen, når han vil have mad eller skal i bakken.
Hvis det varer for længe, før han får sin mad serveret (jeg blender hans vådmad), lægger han sig i kurven igen, hvor han før blev siddende og højlydt kommenterede på hvad vi gjorde, indtil han med en begejstret lyd, kunne kaste sig over sin mad.
Og han springer ikke op eller render på trappen mere.

Og som du kan se, vil han have godt af at bevæge sig, så han kan tabe sig igen.

5 Synes om

Jeg kan desværre heller ikke huske, hvor hurtigt jeg har set effekten. Kun af jeg ser af der ER effekt.

Neo, min huskat på 11 år, som har slidgigt i albuer, får det hver 3. måned. Det har gjort, at han ikke længere har behov for smertestillende medicin (som han også havde svært ved at tåle).

Abbie, min MCO på 14 år, får det hver 6. måned, hun har slidgigt i fodrødderne.

3 Synes om

Tak for svar @Churchtown.
Ok, men det vigtigste er jo også, at der kommer en effekt, så vi må bare se, hvad der sker og hvornår.
Jeg er spændt på, hvor ofte Milo skal have vedligeholdelses medicin.

Imorgen, skal han behandles af Iben, for første gang. Han plejer at komme til Susanne, som han er meget glad for. Men hun har travlt med andre dyr, som skal opereres. Heldigvis er han en meget rolig og mild kat, så det skal nok gå godt alligevel.

4 Synes om

Håber det er gået godt i dag :heart: - måske dyrlæge havde bud på hvor lang tid det tager med effekt.

Ja, kan godt se han er noget rund. Så lidt mere aktivitet vil være godt. Også så han har lidt mindre vægt at bære. Det er kommet for nyligt - eller har han altid været rund?

Jeg har også en ret rund hunkat - Fiamas kuldsøster. Hun har så ikke gigt - og er rimelig aktiv - og har altid været rund - så det får hun lov at blive ved med. Og hun spiser sundt så…

Måske hvis du evt. kunne lokke Milo til at sove andet sted - forurening fra brændeovn kan gøre inflammation værre. Man kan købe varmepuder på zooplus specielt til dyr.

Partikelforurening (som brændeovne udleder meget af) er sundhedskadeligt. Partikler er så små at de går gennem lungevæv og ud i hele kroppen, hvor de skaber inflammation. Der er ingen sikker nedre grænse for PM2.5 (det er hvor små partikler er) partikelforurening.
Der er også fundet sammenhæng mellem luftforurening & gigt. Google eks ‘air pollution arthritis’

Det er naturligvis for mennesker studier er lavet - men tænker luftforurening også er usundt for katte.

Også mere info i danske bog “Brænderøg og Helbred” - her er link til gratis ebog. Deres nyhedsoversigt indeholder også artikler med viden.

5 Synes om

Jo tak, det gik fint i fredags, siger min mand.
Der blev ikke spurgt ind til, hvor lang tid der går, til synlig effekt.
Jeg var ikke selv med, da jeg stadig ikke helt kan regne med, at mit knæ ikke pludselig strejker.

Det var min mand og hans søster, som har bil, der var ved dyrlægen med Milo.

Men han blev vejet, og har tabt sig 200 g siden sidst han blev vejet.
Milo er meget madglad, og vi har kæmpet en del med hans vægt + at han har noget fordøjelses besvær og tåler åbenbart kun Hills i/d i tørkost.
Hills vådmad bliver han lyn hurtigt træt af, så der får han det som søster Mollie får. Og det er ok, så længe jeg blender det.
Så ja hans runde form er ikke af ny dato, selv om han har været større. Nu vejer han 9,5 kg, men har været oppe på 11 kg. Derfra tabte han sig til 8,5 kg og er så svinget lidt op og ned. Til sommer er han forhåbentlig nede på 8,5 -8 kg igen.

5 Synes om

Har Milo det bedre, kan i mærke en forskel

Med venlig hilsen

2 Synes om

Hej @Beimis, tak for at spørge til Milo.

Jeg har lige læst, hvad du skrev, for 10 minutter siden, og tænkte: Nah det lader vist vente lidt på sig.
Men så kom “Far” hjem fra sin indkøbstur.
Så vågnede Milo op og gik op på 1. sal, for at bruge en toiletbakke der, og gik her ned igen. Han begyndte at ælte med poterne mod gulvet, og udtrykte højlydt, at nu ville han sætte pris på noget at spise.
Mens der blev hældt mad op på en tallerken, sad han og gned hovedet mod “Fars” ben og kommenterede hvad der skete: “ja han ville gerne have noget af det der, og helst lige nu”.
Så jo, det kan både ses høres og mærkes på ham, at det virker. Men først i dag.
Han fik sin 2. dosis Cartrophen kl. 11 i formiddags.

8 Synes om

Sikke en dejlig opdatering om Milo :blush:

Tak @Milles_mor

Med venlig hilsen

2 Synes om