Milton skal tabe sig - meget

Så står jeg her igen - med to katte med forskellige foderbehov.

Milton skal tabe sig. 2 kilo helt præcis. Hans kalveknæede bagben har ikke godt af den ekstra vægt og jeg kan også begynde at mærke på ham at han ikke synes det er helt fedt. Han er desværre også et madøre hvis hele liv (eller i hvert fald 98% af det) handler om mad.

Hermann skal ikke tabe sig, han er lige som han skal være. Eneste der er at være opmærksom på der er hans dårlige tænder men dem lader han nu ikke bestemme hvad han vil spise.

De har hidtil fået ad libitum Hill’s tørfoder, enten til sarte maver eller til almindelige, voksne katte. Derudover suppleret med vådmad om aftenen af diverse varianter.

Nu er spørgsmålet så hvad jeg skal bruge til at få gang i det vægttab hos Milton. Dyrlægen gik naturligvis med det samme ind og anbefalede Hill’s dyrlæge vægttabsfoder, men jeg synes godt nok der er meget kulhydrat i og ikke ret meget fedt. Et alternativ kunne selvfølgelig være at lægge ud med at fodre kun med den anbefalede mængde i stedet for ad libitum og så stadig supplere med vådt.

Måske der sidder nogen derude med den helt rigtige kombo. Jeg vil gerne fortsætte med tørfoder som hovedfoder og våd som supplement (med masser af ekstra væske til nyrer og urinveje og til at fylde lidt i maven).

Microchip foderskålene er fundet frem igen og Hermann er blevet chippet så vi er klar til den del. Jeg mangler bare at finde fremgangsmåden.

Jeg ved godt at foderdebatten nærmest er blevet religiøs de sidste år, men jeg er sikker på der sidder nogen derude der har en religion de gerne vil indvie mig i :grin:

Så kom glad med forslag (alt andet en Royal Canin, det tør jeg ikke efter alt for mange dårlige maver) til en god og fornuftig slankekur til min tykmis der gerne skulle blive en glad og mere mobil dreng igen.

Har du overvejet vådkost ad libitum?

Det er sådan, vi holder tørkostjunkien Louis pæn :slight_smile:

1 Synes om

Det tænker jeg vil være en god start. Når de er indekatte, forbruger de jo ikke samme mængde energi, som hvis de gik på jagt og kravlede i træer og forsvarede deres territorium :slight_smile: Og det er ikke sikkert, de selv ved det og kan styre foderindtaget derefter.

Virbac laver et vægttabsfoder, som ikke indeholder en masse kulhydrat, fordi det faktisk er beregnet til diabeteskatte. Det er Milton muligvis ikke, men hvis han er 2 kg overvægtig, er han i hvert fald i risikogruppen.

Der er to varianter. En til katte, der er over 30 % overvægtige, og en til katte, der er under 30 % overvægtige. Foderet indeholder rigtig meget fiber, som er med til at holde blodsukkeret stabilt. Det er selvfølgelig med henblik på diabeteskattene, men jeg tænker, at det også gør, at de ikke så hurtigt bliver sultne igen. Fedtindholdet husker jeg ikke, men proteinindholdet er i hvert fald højt.

Man kan ikke få det på Zooplus. Nogle dyrlæger i DK forhandler det, og man kan selvfølgelig købe det på nogle dk-websites. Ellers har jeg fundet et sted i Tyskland, der forhandler det. Og er langt billigere selv inklusive den fragt, der selvfølgelig er på. Tiershop.de hedder det.

EDIT: Links

Virbac Veterinary HPM Cat Weight 1 Loss & Diabetes | günstig bei Tiershop.de online kaufen (dette er til katte, der er mere end 30 % overvægtige)

Virbac Veterinary HPM Cat Weight 2 Loss & Control | günstig bei Tiershop.de online kaufen (dette er til katte, der er mindre end 30 % overvægtige)

Vi har pt 2 der er kemisk kastreret, hvor den ene er blevet mega fed og den anden er på vej der hen, de spiser også over det dobbelte af hvad der spises af de to der går i den anden løbegård, en fertile hankat(yogi) og kastraten hun(Agatha)

vi fodre nu de to med afmål foder i denne. på 10dage har hun tabt sig 300g han har tabt sig 600g. jeg har blandet deres normale foder med en RC til steriliserede katte(da vi vandt den), men regner med når den er brugt, så får det vante foder i foderrundellen

Green_mini%20slowfeeder