Min bedste vens første alvorlige slagsmål

Hej kattegale! Har lige opdaget forummet og tænkte det var et godt sted at skrive, jeg er bekymret for min lille ven og havde brug for at taste lidt inden jeg forhåbentlig får sovet…

I juni sidste år blev jeg tilfældigt hængende til morgensang på min søns skole. De har altid et lille oplæg eller en fortælling, og den dag var det en lærer som fortalte om rovdyr. Hun fremviste et ganske farligt et: en moderløs killing som kunne ligge i en hånd. Han endte med at komme hjem til os og få navnet Hodja. Dyrlægen mente ikke han var mere end 6 uger. Han blev meget tam og tryg, og finder sig for det meste i den yngste, som stadig ikke helt forstår det der med at ae med pelsen og at man skal lægge sig ved siden af ham, ikke ovenpå. Jeg arbejder hjemme, og han kommer tit og lægger sig på mig og spinder så jeg ikke kan få lavet noget. Bedste kat :heart_eyes:

Vi bor i rækkehus, og en af familierne bag os har en fem-seks år gammel hankat, Buster. De er begge neutraliserede, men Buster har været lidt sur på Hodja efter han er blevet stor, og de står tit og hvæser af hinanden og har også af og til været oppe og slås.

I dag var jeg afsted med børnene og min kone lå syg. Da vi kom hjem ved 8-tiden var Hodja ikke hjemme. Han havde været hos naboen siden en gang i eftermiddags. Det er meget normalt, de holder også meget af ham og vi har først fået kattelem for nylig så han har tit været derinde for at få ly for regnen. Men i dag lå han bare for sig selv, og hvæsede voldsomt hvis de prøvede at røre ham. Jeg tog ham ind, og han blev helt vild og hvæsede og prøvede at bide - han plejer ellers at have de fint med at blive båret. Jeg satte ham ved madskålen, men han ville ikke have noget, heller ikke de godbidder vi har brugt til at prøve at få ham til at lære at bruge kattelemmen. Han var ikke interesseret, fandt bare et sted at ligge. Hvis jeg aer ham på bagkroppen hvæser han og lunter et nyt sted og lægger sig. Det ligner ham slet ikke, jeg har aldrig hørt ham hvæse før udover af Buster…

Jeg stikker lige over til Busters ejer og spørger om de har hørt noget, og de siger så at de har skilt dem ad tidligt i eftermiddags hvor de var alvorligt oppe at slås. Så nu er jeg bange for hvor slemt min lille pelsprins mon er kommet til skade, og om jeg bliver nødt til at få til en akutdyrlæge i morgen. Han kan godt flytte sig, og gå op og ned ad trappen uden at virke synderligt besværet, men han er ikke interesseret i mad og vil ikke have man rør ham, især ikke bagkroppen. Det er meget unormalt og jeg er ret bekymret. (Det er jeg generelt, men endnu mere nu.)

2 Synes om

Velkommen til Kattegale :velkommen:
Det lyder som om Hodja har fået nogle klø og der er altid stor risiko for infektion og bylder efter katteslagsmål fordi både hjørnetænder og kløer laver stiksår, så jeg ville helt klart runde en dyrlæge før hellere end senere. Især fordi det lyder som om han har rigtig ondt når han reagerer på berøring som du beskriver det.
Hold ham inde i nat og tag fat i en dyrlæge imorgen, medmindre han får det værre, for så ville jeg ikke vente til i morgen.
God bedring med ham og giv endelig en opdatering på hvordan det går med ham :heart:

7 Synes om

Tak for dit svar. Han er lige uden provokation lusket fra mit kontor, hvor han havde gemt sig, op til den sædvanlig plads i sengen… han har stadig ikke spist men jeg synes det virker som et meget godt tegn, så nu prøver jeg selv at få sovet lidt…

2 Synes om

Havde ham til dyrlæge her i formiddag, og han har ganske rigtigt fået et grimt bid lidt over halen, som nu er barberet frit og skal holdes rent + han skal have antibiotika og smertestillinde i fem dage. Så han skal nok blive sig selv igen, og han har også fået lidt at spise.

Jeg håber da virkelig de to finder ud af det så det ikke sker igen! Det var godt nok uhyggeligt at ens lille kælepotte pludselig blev til sådan en ildspyende drage, og i morges lå han og var helt afkræftet.

(Kunne helt sikkert også have fundet på en sjovere søndagsudflugt end Tune - især til den pris…)

12 Synes om

Velkommen til kattegale

Ja det kunne jeg godt forstå du kunne have fundet en bedre søndags udflugt

Men dejligt og høre han er i behandling

Har man fri løbende katte kommer det til og koste penge
Og det har jeg selv så det dur ikke jeg sige det kan du bare lade være med

Der er en side der hedder katte indhegning
Der er gode ideer til og få lavet

Ja det koster lidt

Men det gør katte slagsmål også en søndag
Eller en aften

Jeg siger ikke hvad du skal gøre

Men overveje for dele og ulemper ved begge ting

Bor du i byen
Er det jo også det med biler

Det skal ikke læses som skældt ud

God bedring til din bedste ven :klappekat:

6 Synes om

Godt du kom afsted med ham, og god bedring med ham. :hjerte: Og enig med Beimis, indhegning af haven kan løse mange problemer.

5 Synes om

Tak for opdatering på Hodja! Selvom det er træls med en dyrlægetur på en søndag, så kan du trøste dig (og Hodja) med at i højest sandsynligt slipper for en byld ved såret når han er kommet så hurtigt i antibiotikabehandling. :+1:
Og som det allerede er nævnt, så er det muligt at indhegne sin have, så man slipper for slagsmål og den slags.
Jeg har 4 katte og indhegnet have, så jeg har (næsten) styr på hvor de færdes og hvem de møder. Det giver bare rigtig meget ro i maven at vide at de ikke risikerer at komme galt afsted i trafik eller med fremmede dyr.

8 Synes om

100 % enig - ved kattebid har jeg også altid valgt “profylaktisk” antibiotikabehandling, uanset om det involverer vagtdyrlægetakst er det erfaringsmæssigt stadig både bedre og billigere at forebygge…

5 Synes om

Godt du kom afsted med han, men ja dyrlæge er dyrt på en søndag.

Må jeg anbefale katteforsikring og indhegnet have ?

Til at holde såret rent vil jeg rigtig meget anbefale den her sårskyl.

Den har tud og virker også med bunden i vejret, så det er meget nemt at skylle og rense såret.

5 Synes om

Denne side giver god inspiration

5 Synes om

Mange tak for jeres svar og gode tanker. Indhegning er desværre ikke praktisk muligt, da vi bor i rækkehus/bofællesskab og vores egen have er meget lille. Det er mest fællesområder, de mødes på.

Er det realistisk at sådan to finder en overenskomst med tiden? Det er som om uenigheden er eskaleret i takt med at Hodja er vokset til. Her er egentlig plads nok, 18.000 kvm i alt og store villakvarterer/landsby rundt om… men der er vel ikke mere end ti-femten meter fra vores bagdør til de andres hoveddør. Kattenes udgange er godt nok på de modsatte sider, men de bevæger sig frit rundt og kan ikke rigtigt undgå hinanden. Men når jeg tænker over det har jeg egentlig ikke set så mange andre katte på grunden mere siden Buster kom til for to års tid siden, der plejede ellers at være et par faste…

3 Synes om

Altså du skal ikke, men vores rækkehushave er også indhegnet til store glæde for kattene, de naboer der ikke ønsker besøg af andres katte og for mig, der kan give dem udelivets fornøjelser uden de risici der er :smil:

4 Synes om

Når begge er neutraliseret, skal du ikke forvente at det bliver anderledes.

Ved der er nogle der har forsøgtat give kattene en kastratchip, selv om de er kastreret, men min vurdering af det du skriver, så er det naboens kat der er mest aggressiv. Måske kan su overtale dem til at prøve

5 Synes om

Vi bor også i rækkehus og har indhegnet baghave. Se mere her.

Og som nævnt er der masser af inspiration at finde på Katteindhegning.dk

3 Synes om