Min eksmand er en R*V med ører (MEGET langt)

Jeg ved godt jeg har postet det her indlæg i en af grupperne, men nu gør jeg det lige igen (for at “nye” kan følge med). Når jeg omtaler vi mener jeg Henning (min mand) og lille mig.

Sagen er den at min søn på 15 i december flyttede op til sin far, efter et skænderi ang. skolen. Jeg vil ikke sige jeg er henrykt (det er langt fra den bedste beslutning sønnik har taget, da det bestemt ikke gavner ham - snare tvært imod), men der er en ro herhjemme for tiden, så det er helt behageligt.

Sønnik er ADHD (attentional defict - hyperactivity disorder) barn, og deraf kan han være svær at tumle. Han er samtidig midt i puberteten hvilket bestemt ikke gør det bedre/nemmere for hverken ham eller os.

Den ultra korte historie er, at han blev nødt til at skifte skole, da hans tidligere skole bare ikke kunne magte ham (forståeligt). Vi havde i 1½ år prøvet at få diverse instanser til at hjælpe os med at finde skole, og da den rigtige skole endelig dukkede op (en efterskole 15 km fra hvor vi bor), spolerede K (sønniks far), S (hans faster) og J (hans farmor) det hele ved at sige, at man da kun sendte sine børn på efterskole hvis man ikke gad dem mere… Dette fik sønnik til at flejne af - og efterfølgende ringede efter sin far. K, S og J dukkede op 01.30 natten mellem søndag og mandag for at hente ham, og han har boet hos “dem” siden.

K har tilsyneladende ikke ret stor viden omkring ADHD børn, og hver eneste gang der er problemer med sønnik, mener K at det er vores skyld han er som han er - og nu vil han ikke have jeg ser sønnik. Det er ikke første gang han truer mig med dette, men nu er jeg så godt gal i skralden at jeg ikke orker flere trusler fra hans side.

Jeg skrev følgende brev til amtet:

[i]Jeg har nu flere gange oplevet, at Kim siger, enten til mig eller til Sebastian, at jeg ikke må se Sebastian. Dette finder jeg dybt kritisabelt, da det påvirker både Sebastian og mig meget og jeg finder den nuværende situation totalt uacceptabel.
Derfor ønsker jeg samværsretten fastsat hurtigst muligt.

Sebastian er et ADHD barn, og da Kim tydeligvis ikke har sat sig ind i, hvilke problematikker dette kan indebære, er han overbevist om, at det er min skyld Sebastian reagerer som han gør.
Mange ADHD børn reagerer anderledes og i visse tilfælde ret voldsomt, når de har været på besøg andre steder (selv hos den forælder de ikke bor hos), og Sebastian er et af dem. Dette er en normal reaktion på, at de har brugt al deres energi på at være søde, de dage de har været væk. Min mand og jeg har selv oplevet dette gennem de sidste 8 år, når Sebastian kom hjem efter et besøg hos Kim.

De sidste 3 år har Sebastian været på Ritalin, og i denne periode er hans medicin rettet til så den passer til ham. Dette er gjort i samråd med egen læge samt børnepsykolog fra Herning Sygehus, Børnepsykiatrisk afdeling. Lægen anbefalede, at Sebastian fik en depot-kapsel om morgenen, og hvis der var behov for yderligere medicinering kunne han få en pille sidst på dagen, hvilket også fremgår af den journal, der blev sendt op til Kims læge.

De gange Sebastian har været her, har jeg vurderet at behovet for den sidste pille ikke har været til stede, og derfor har jeg valgt ikke at give ham den, da for meget Ritalin giver modsatte effekt end den ønskede.
Da Kims læge tilsyneladende ikke har forstået journalen, har han udskrevet medicin BÅDE morgen og eftermiddag, selvom dette ikke altid er nødvendigt. Kim vil ikke høre på de erfaringer vi har haft de sidste mange år, men henholder sig til sin egen læge, der kun har haft Sebastian som patient i 4 måneder. Da jeg ikke følger Kims læges anbefalinger, men min egen læges, nægter Kim mig nu samkvem med Sebastian, indtil jeg overholder det som hans læge har ordineret. Dette vil jeg ikke tvinges til, da det strider mod de erfaringer vi har gjort de sidste 3 år.

Som tingene er lige nu, føler jeg at Kim fører en krig, hvor Sebastian bliver holdt som gidsel. Kim har problemer med at styre Sebastian og de to skændes tit, hvilket Sebastian ofte har givet udtryk for. Kim bebrejder tilsyneladende mig, at Sebastian reagerer som han gør, hvilket jeg stiller mig uforstående overfor.

Hvis situationen for Sebastian ikke forbedres inden for kort tid, anbefaler jeg et besøg fra de sociale myndigheder, for at vurdere familiens egnethed til at håndtere et ADHD barn.

Som begrundelse for, hvorfor jeg ønsker samværet fastsat, har jeg skrevet

Jeg orker ikke flere trusler fra Kim (efternavn) side om at jeg ikke kan få Sebastian at se. [/i]

…og på det fik jeg egentlig hurtig respons. Problemet er bare, at der står at en ansøgning om samværsret kan tage op til 9 uger og jeg GIDER SGU IKKE (pardon my french) vente 9 uger på at se sønnik.

Jeg står nu og overvejer, om jeg skulle tage til Aalborg med min dokumentation om fælles forældremyndighed i hånden, og kontakte politistationen deroppe. Problemet er bare, at uanset hvad jeg gør så vil der jo være en krig mellem mig og K, og det er bestemt ikke godt for sønnik.

Henning spurgte mig her til morgen om jeg gør det for min skyld eller jeg gør det for sønniks skyld, og jeg vidste faktisk ikke hvad jeg skulle svare. Jeg vil jo ikke bare slippe min søn, og jeg VED han gerne vil ned til os.

Er jeg egoist, hvis jeg tropper op på K’s adresse med et par betjente og ber om at få min søn udleveret, da det er min weekend?

Hmmm. Anne, nu svare jeg uden at tænke mig for meget om…

nope jeg synes ikke du er egoist, hvis du gør det, jeg ville nok gøre det samme…
Især hvis jeg viste at min søn savnede mig…

jeg har selv en søn som er psykisk syg.
Nu har han altid boet hos mig. ind til for 2 år siden…
Men jeg ved at han ville blive ked, hvis jeg ikke kom, som han regnet med…
hvis du forstår…

Det enste jeg tænker på i din sititation, er om han ville kunne forstår, hvorfor du har politiet med…

Ååh hvor gør det mig ondt at læse din beretning…

hvorfor er det altid på bekostning af børnene at folk skal stille sig på bagben?? Fatter ik at din x-mand, kan få sig selv til at opfører sig sådan, men det er jo desværre en ting man ser ofte…

Jeg vil bestemt ikke kalde dig egoistisk, og jeg ville gøre det samme, hvis jeg stod i den situation… din søn står som fangen i dette her spil, skabt af hans far…

Synes virkeligt kommunen burde tage sig sammen og gører noget hurtigst muligt inden det går mere ud over både dig og din søn…

Du har min fulde forståelse, for at du vil kontakte politiet…

Håber inderligt alt går iorden mellem dig og din søn…

Knus Winnie

Puhaaaa jeg bliver helt rørt på dine vejne Anne. det er godt nok en umenneskelig situation du er kommet i. På den ene side, kan heg godt forstå at du har lyst tila t tilkalde alverdens ordensmagter og få hentet din søn. På den anden side kan jeg også sagtens se, hvordan du kommer til at stå over for din søn, hvis du kommer med politi, og han bliver fjernet fra faren sammen med dig.

Hvordan har han det ellers hos faren? Ud over at han bliver overmedicineret…For HVIS han ellers har det ok, ville jeg hvis jeg var dig, får det gjort på den mest rolige måde… Ja jeg ved godt der så muligvis går længere tid inde du ser din søn, men tilgengæld vil han ikke se di/jer som de to der kom med problemer og tog ham væk fra hans far…

det er nemt for mig at sidde og skrive, og var det en af m ine børn ved jeg ikke hvad jeg havde gjort. Men jeg ved at når man har damp, så det mindste man har brug for, er en masse uro omkring…

Mange tanker til jer alle 3.

stort knus Sine -hjerte

din stakkel - jeg har utrolig ondt af dig i den situation du er landet i - det er der ikke nogen der fortjener…

min mor er gammel socialrådgiver og hun sad faktisk i børn og ungeafdelingen de første år hun var ansat på socialforvaltningen…

jeg har lige spurgt hende og hun siger at hvis du kan få en erklæring - evt. fra den læge der ellers har behandlet ham - om at din søn overmedicineres, så kan du få ekspederet sagen i en anden hastighed da det betyder barnets tarv er truet…

nu skriver du at din søn er 15 - det gør det straks sværere for i den alder der lyttes der desværre meget til barnet men det er måske en mulighed at gå den vej

Din mands spørgsmål er meget validt… især hvis du ikke er 100% afklaret med svaret… jeg har ubetinget ingen erfaring der berettiger mig til at svare konkret, men jeg ville tænke mig om en ekstra gang siden din mave fortæller dig at stille med ordensmagten…

du er helt sikkert ikke egoist - du er en mor der elsker sit barn - mindre egoist findes ikke såvidt jeg ved… (tænker på hvad min mor har opgivet for mig) … men - at du gør det som du ved vil give din søn den bedste fornemmelse i maven - det vil være den løsning jeg personligt tror vil gavne alle mest…

og den dag han ringer til dig og siger - mor jeg vil hjem - der står du uden for hans hus på den tid det tager at holde en gennemsnitshastighed på 120 km/t

Men uanset hvad - du er en mor… og mødre der skriver den slags breve til kommunen har det med at være gode mødre :slight_smile:

Mange knus og potetrøst…

Ville lige billedliggøre din x-mand Anne.

Det er en kage G

GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG -gnæk -hop

Først skal i ha’ tak for jeres respons

Dernæst.
Jeg er gået i tænkeboks over, hvad jeg skal gøre. Jeg vil meget nødigt vente 9 uger på at se min søn, men jeg vil SLET IKKE gøre noget for at skade ham [smilie=hate-cry2.gif]

Anne det gør ondt på mig helt ind i sjælen på dine vegne da det er næsten ligesom min historie ,det eneste råd jeg kan give dig er: Kæmp for din søn,DU ved hvad der bedst,Du kender ham.
Hvis der ikke sker noget kan det ende galt for ham,og det må der helst ikke

Anne K.

Jeg må tilstå at jeg sidder og tænker hvad pokker har de gang i de mennesker og her er det kun dig og din eks-mand jeg tænker på. Din mand og din eks.mands familie er irelevante lige nu.

Du og Kim har skabt det her barn sammen og på et eller andet tidspunkt har I to valgt ikke at forsætte jeres liv sammen. Fair nok - jeres valg, men I har da I valgte at få et barn sammen forpligtet jer til at skulle omgåes hinanden og samarbejde omkring det barn der er jeres. Man kan blive skilt som ægtepar men som forældre til Sebastian kan I ikke skilles ad.

Jeg fornemmer at I to - dig og Kim på et eller andet tidspunkt er holdt op med at samarbejde om hvad der er bedst for jeres søn. På et eller andet tidspunkt er din eks.mand begyndt at føle at han blev koblet af sin søns liv og de beslutninger der har været relevante for jeres søn.

Har jeg uret så skæld mig huden fuld, men jeg tror desværre at jeg har ret. Din og Kims vrede imod hinanden, har fået frit afløb ifbm. jeres problemer med Sebastian, i stedet for at I stod sammen og det kan I ikke være bekendt.

Din eks.mand har muligvis været en r** med øre, men han er den mand du valgte at få et barn med og det er takket være ham du har Sebastian.

Mit forslag vil være. Tal med din eks.mand, forslå ham at I to finder ind til den kærlighed I deler nemlig Sebastian og arbejd ud fra det og udfra hvad der er bedst for Sebastian og ikke hvad I hver især tror er bedst for Sebastian.

Tro ikke at jeg ikke har forståelse for dine frustrationer, afmagt og vrede for det har jeg, men som forælder er vi bare nødt til at se bort fra disse følelser og gøre det der gavner vores børn og det er ikke at de to mennesker Sebastian elsker højest i hele verden bekriger hinanden.

Kæmp FOR Sebastian og ikke OM Sebastian.

Mai… Jeg kan sagtens følge dig et stykke hen ad vejen, men kan også læse, at du skal have noget mere af min baggrund med for at kunne forstå det hele. Beklager mange gange hvis det bliver for rodet.

Jeg kan ikke se nogen grund til jeg skal skælde dig ud, for det får jeg ikke en dyt ud af.

Igennem hele min barndom har jeg været “trykket” af min mor. Hun var meget dominant og hendes ord var lov - ganske enkelt. Det var så slemt, at jeg ikke kunne tænke selvstændigt, og at jeg hele tiden gjorde hvad min mor syntes jeg skulle gøre. Hvis jeg så meget som begyndte at tænke på at gøre mig fri af hende, fortalte hun den ene løgn efter den anden (har jeg så senere fundet ud af), løgne der gjorde mig bange for konsekvenserne af, hvad jeg nu havde overvejet.

Da jeg så mødte Sebastians far, havde jeg ikke haft en reel kæreste, så jeg var selvfølgelig glad for der var en, der viste mig opmærksomhed. Skæbnen ville så at jeg blev gravid ret kort tid efter vi var begyndt at kæreste. Jeg var slet ikke klar til børn på det tidspunkt, og snakkede om en abort - også fordi Kim stod og skulle være far i forvejen. MEN det massive pres der var fra Kim, hans familie OG min mor gjorde, at jeg så valgte at gennemføre det. Fra Kim var det bl.a. at jeg da slet ikke skulle tage hensyn til hans følelser og hvad han ville… næh jeg skulle bare være egoist.

På et tidspunkt under graviditeten gik jeg fra Kim, hvilket resulterede i at jeg fødte en måned før tid grundet stress.

Vi fandt dog sammen igen (med hjælp fra min mor, der ligepludselig så et lys i sin kommende svigersøn), og vupti vupti så skulle vi giftes, ellers ville vi miste sønnen (et påskud fra min mor).

Jeg havde fra Sebastian var omkring 4 år, en mistanke om der var noget “unormalt” ved ham, så jeg prøvede at snakke med min daværende læge omkring det. Sebastian fik ingen diagnose andet end han var en dreng med stort D - og jeg blev stemplet som en pisse hysterisk mor, der kun var ude på at skabe sensation omkring mit barn.

Da jeg endelig gjorde det forbi, kunne vi faktisk godt snakke sammen. Sebastian var regelmæssigt hos Kim, men så flyttede jeg til Struer.

I de første år tiggede og bad jeg flere gange Kim om at tage kontakt til Sebastian, for han savnede sin far enormt. Hvis han ikke havde mulighed for at komme og hente ham, kunne han jo bare gribe knoglen og ringe til ham… Bare en samtale ville være godt for Sebastian. Der skete så ikke ret meget og Kim var rimelig passiv.

Da Sebastian så (ENDELIG) fik diagnosen ADHD, var der jo åbnet mange muligheder op for os (os = Sebastian, mig, Henning og Kim), og jeg bad MANGE gange Kim om at deltage i de møder på børnepsyk, men han glimrede ved sit fravær hver evig eneste gang, og da det havde stået på i knap 3 år, opgav jeg at invitere ham med til møderne. Hans små påskud for ikke at komme med var… Ej men jeg har altså ikke benzin på bilen… jeg har ikke penge til benzin… der er så langt at køre… Tilsidst bliver man sgu træt af at spørge, når man kender svaret på forhånd.

Da Sebastian så flyttede op til Kim, var tonen en helt anden. Jeg måtte ikke snakke med Sebastian før forældremyndigheden var fastslået (fælles) og jeg måtte heller ikke se ham inden… Ialt 4 ting gjorde, at Kim ikke ville lade mig se eller snakke med Sebastian. Jeg fik senere af vide af en fælles veninde, at han var bange for jeg ville påvirke Sebastian til at flytte hjem igen.

Min vrede lige nu bunder i, at jeg har været så large overfor Kim - han måtte hellere end gerne se Sebastian når han ville, selv de weekender der ikke var hans. Han måtte have ham i længere tid i ferier etc - men nu er det Kim der har sønnen og derfor er han nu begyndt at lege macho. Ydermere gør det mig frustreret at Kim ikke har sat sig en bjælde ind i, hvordan det er at have et ADHD barn, men let og elefant losser skylden om Sebastians væremåde over på mig.

Kim har 3 (måske 4) andre børn, hvoraf han bor sammen med det ene barn og de andre ser han ikke. Jeg kan godt frygte at hans “spillen med musklerne” bunder i at han ikke ser de andre børn, og at deres mødre har været forfærdelige overfor ham.

Det blev vist temmelig langt det her, så jeg tror jeg holder lidt igen.

Anne K.

tak for din åbenhed. Det var hårdt at læse om de aspekter i dit liv.

Vi er alle formet af vores opvækst ingen tvivl om det.

Problemet er at fortiden kan vi ikke ændre på, så udfra den retning jeg praktisere, så er der ikke så megen grund til at dvæle ved fortiden. Fremtiden kan vi derimod være med til at forme og derfor er det den der er intressant. (Systemisk tænkning).

Jeg er også pædagog, eks.kone (parpirløst) og mor. Det er naturligvis udfra summen af alle de ting mit svar udspringer af.

Din fortid med din mor og dit ægteskabs med Kim, og Kims nuværende opførelse til trods, vil jeg fastholde at uanset hvad så er du og Kim begge to Sebastians forældre og I skal samarbejde af hensyn til Sebastian. I mine øjne har I ikke andet valg for det skylder I Sebastian.

Du er (igen i mine øjne) nødt til at sluge den ene kamel efter den anden af hensyn til Sebastian. Ikke at jeg mener at Kin skal styre dit og din mands liv.

Åh hvordan får jeg forklaret hvad jeg mener. Hmm Leg lige med lidt.

Sebastian står foran en høj bakke og foran ham ligger en stor tung sten som han skal have op på toppen af bakken. I - hans forældre -vil gerne hjælpe Sebastian med at få stenen op på toppen, men I er så optaget af at få ret i hvordan han bedst muligt skal få den derop at al jeres energi bliver brugt på at mundhugges, fremfor at hjælpe ham med at skubbe stenen derop.

Det du og Kim burde gøre, er at trække været dybt, sætte jer stille og roligt ned bliv enige om at det her handler om Sebastian. Ikke hvem af jer der har mest ret eller hvem af jer der kender Sebastians behov bedst. Når først I når fremt til at det ikke er et magtspil mellem jer, er I i stand til at hjælpe Sebastian.

Skal jeg tage konkret fat I noget af det mellem dig og Kim, så vil jeg mene at du skal overbevise Kim om at du respektere Sebastians valg om at bo hos Kim (at det er en beslutning taget i vrede er ligegyldigt pt.).

Mht. medicineringen af Sebastian. I stedet for at hævde at du ved bedst og jeres læge siger… så prøv at spørg ind til hvordan den ekstre medicin har virket, nævn f.eks. at du har prøvet men at det var din oplevelse at Sebastian reagerede stik modsat af det ønskede.

Det du vil komme længst ved er at være åben/spørgende i dialogen med Kim fremfor at være konstaterende.

Ydermere vil jeg så også tillade mig at sige at poste et indlæg om Kim i et forum som Sebastian kan gå ind i, fremmer bestemt ikke noget positivt hverken når det gælder Sebastian eller Kim.

Jeg anerkender at du har haft noget at slås med og at jeg ingen ret har til at rådgive dig men jeg tillader mig alligevel at fremkomme med min mening.

Jeg vil til slut ønske dig og din familie alt godt fremover og jeg kan ikke lade være med at sende dig (og Kim) disse ord med på vejen

“Ingen evner som en forældre at tilsidesætte egne behov - vi glemmer det bare indimellem!”

Jeg HAR prøvet at forklare Kim, at det er okay Sebastian bor hos ham. Det er Sebastians valg - og alligevel tvivler Kim

Jeg HAR prøvet at forklare ham, hvad for meget medicin kan gøre ved ham.

Jeg har sgu prøvet at tale pænt til ham - endda de gange jeg er blevet svinet til.

Jeg har slugt så mange kameler du tror det er løgn, men på et tidspunkt bliver man for proppet og så kommer det ovenud -bræk

Kim er hverken til at komme i dialog med eller samarbejde med. Det er ham der bliver ved med at modarbejde.

Ville du give dit barn for meget medicin hvis det ikke var nødvendigt? Jeg har ikke specielt meget lyst til det, og som det ser ud lige nu så kan jeg ikke få sønnen at se førend jeg propper ham med medicin - og det er DET jeg tænder af på.

Jeg kan sagtens følge dig, men det der sker lige nu: For megen medicin, forældre der kæmper et bestemt ikke det bedste for Sebastian.

Jeg ved det gør ondt men kan du ikke komme i dialog med Kim, så mådu acceptere at du ikke kan se din søn førend amtet har taget stilling til hvad der tjener Sebastian bedst.

Var det mig ville jeg gå via amtet og forsøge at omstøde den fælles forældremyndighed.

Dernæst vil jeg skrive et brev der forklar min søn om min kærlighed til ham og hvorfor jeg har valgt at gøre det jeg nu har valgt at gøre. Dette brev kan han så få når han engang evt. spørger hvorfor jeg ikke kom med politiet og hentede ham og hvorfor jeg valgte at afvente amtets afgørelse.

Jeg ville nemlig aldrig udsætte mit barn for at mor står der med politiet medmindre mit barn led fysisk eller psykisk overlast hos sin far.

Jeg ønsker dig alt held og lykke.

Anne - jeg ved at du har en god mand, du elsker meget højt og som elsker og støtter dig. Hvor står Henning i dette? Hvad er hans indstilling til, hvad der er bedst at gøre?

Vi er begge enige om, at det langtfra er det bedste valg, Sebastian har truffet, men vi har respekteret hans valg. Henning er så lidt ambivalent mht at skride til handling. På den ene side syns han det skal køres via amtet, men han har også sagt, at hvis det var hans børn, ville han nok skride til handling.

Som forudsagt var Sebastian ikke med bussen, så mandag morgen ringer jeg til amtet.

Sebastian er jo blevet en ung mand og det ville være forkert ikke at lade ham selv vælge. Også selvom situationen ikke er optimal, set fra jeres vinkel.

Jeg kan egentlig godt sætte mig ind i den ambivalente følelse/mening Henning har. Jeg kan jo nemt komme med en masse om, hvordan det ville have været bedst at situationen var. Men det ændrer jo ikke på de kendsgerninger, der nu engang er. Hvor må det altså være frustrerende og meget meget opslidende for jer alle.