Min FIP "ramte" kat

Jeg vil lige for en god ordens skyld starte med at sige, at det altså ikke ender skidt.

Min lille darling til Bøf, har lige været igennem en træls tid. Han begyndte at spise lidt mindre og derved også at tabe sig. I første omgang troede vi, at det var fordi der ikke stod killingefoder fremme, og da han var begyndt at blive tyk passede det egentligt meget godt han tabte sig lidt. Men da han blev ved med at tabe sig, tænkte jeg der var noget galt, så jeg bestilte en tid til at få checket/ordnet tænder på ham. Da Bøf jo er siameser, hører han jo (under normale omstændigheder) ikke til i den store afdeling, og for ikke kyndige, kan siamesere virke udmagrede og underernærede, når man ser den slanke krop.

Dyrlægen mente at der var noget andet galt med Bøf, så han ville ikke gøre noget ved tænderne, men tog i stedet for en blodprøve på ham. Hans “diagnose” allerede inden blodprøven blev taget var, at han med stor sansynlighed havde FIP, og da svaret et par dage senere var kommet, ringede dr. dyr og sagde - igen - at sansynligheden for FIP var stor da han havde et højt titertal.

Jeg var hele tiden i tvivl (har efterhånden hørt så meget fra Susanne W. + læst noget omkring det) men da dyrlægen gav diagnosen FIP sammenholdt med det høje titer tal, gik jeg sgu i baglås. Al fornuft sagde at det IKKE var FIP, men jeg kunne jo godt se Bøf havde det skidt, og derfor begyndte jeg sgu at tro det værste. Dyrlægen sagde, at der desværre ikke rigtigt var noget at gøre, og at jeg bare skulle komme med ham, når han havde det alt for skidt. Jeg fik noget smertestillende til ham (bad ham om det og sagde han ikke skulle have ondt), fik fat i Lone (kære Lone) og snakkede med hende om det. Forklarede symtomerne for hende og hun sagde at det lød som et tandproblem.

Jeg fik derefter fat i Herning Dyrehospital og fik en tid til en undersøgelse, men der var på det tidspunkt gået over en uge fra mit besøg hos den anden dyrlæge, og Bøf havde i den tid fået det lidt værre. Da vi så kom til Herning (den 18. august) ville de godt have ham natten over og starte en antibiotika kur, da han havde det som han havde. Det var selvfølgelig HELT okay med mig. Dyrlægen ringede alligevel mandag eftermiddag og sagde, at Bøf godt kunne komme på operationsbordet samme dag, da han virkede frisk nok til det.

Senere mandag ringede han igen for at fortælle, hvordan det gik. Bøf havde paradentose i 5 tænder samt FORL i en tand, så han var igennem en større behandling.

I dag knap 10 dage efter, er Bøf næsten den gamle Bøf. Han spiser som før, drikker og frem for alt er SÅ kælen - akkurat som før. Dog er han ikke (endnu) i samme kaliber, men det kommer nok :smiley:

Jeg har tudet som en gal, været pede arrig på mig selv og har til tider bandet mig langt ned i H****** fordi jeg ikke har bemærket det tidligere. Og oveni har jeg været SÅ skide bange (pardon my french) for at miste min elskede Bøf, men heldigvis ser det ud til, at min FIP ramte kat snart er sig selv igen.

Kære Lone og Annette. Jeg syns i har været så dejlige, og jeg er så glad for i gad lægge øre til fru tudefjæs. I skal begge ha’ et MEGA -kramer

Ihh, hvor lyder det dejligt at Bøf næsten er som før -forelsket
Dårlige tænder kan lave SÅ meget ravage alle steder. Vores Blonde havde halsproblemer hele tiden. Han har ikke haft det siden han fik fjernet sine tænder.
Ja, man har ALTID dårlig samvittighed over eet eller andet, hvis katten har fejlet noget. Det kan ikke nytte :slight_smile:

Ååååhhhh Anne

Jeg sidder sq og -ked nu…

hvor ER jeg bare glad for, at han er i bedring. Hvad ville et besøg hos jer være, hvis Bøffen ikke var der -græd

Hvor er jeg bare glad for at læse det… Og den [smilie=hate-boid.gif] dyrlæge kan virkelig få … nej jeg skal nok være ordentlig nu…

Kæææmpe knus og kram til jer…

-kramer

GODT du kontaktede videre. Sjovt som diagnosen FIP skal hæftes på så meget nu om dage. Lidt ligesom kræft? (hos mennesker)

Jeg er glad for at han er i god bedring nu :smiley:
Men det er da tidligt at Bøf har problemer med tænderne? Jeg kender ikke lige noget til det med pardentose hos katte. Måske nogen kan fortælle mig lidt? :slight_smile:

Ved ikke om det er tidligt. Han er 6 år gammel, og mange af de siam’er jeg kender til der har fået ordnet tænder, har været i 5-6 års alderen.

Og ja jeg er lige så forundret over, at det er så nemt for dyrlæger at slynge om sig med FIP diagnoser. Desværre tror jeg det har kostet 2 af mine gamle katte livet, da "killinge"køberen fik den diagnose på begge katte - og derved fulgte dyrlægens råd om aflivning -ked

Anne - Uuh! Jeg har blandet sammen her -sorry Jeg var OVERbevist om at bøf var den runde ene-killing du har pt.
Men nej, 5-6 års alderen lyder rimeligt for opståede tandproblemer. Jeg får også Meas tjekket grundigt disse år (hun er 5 år i år), men får jeg nu ved dem alle.

Uhhh Anne det lød bare ikke rart til at begynde med, men godt at det KUN var tænderne det var galt med.

Min dyrelæge her i Frankrig er bare overprotektiv med hensyn til tænderne og forlanger en tandrensning ca hvert andet år. Samtidig bliver det så checket at der ikke er andre ting galt.

Skal lige siges at min Victoria producere mange tandsten så jeg ikke bliver halshugget for den bemærkning.

Happy ending Anne :smiley:

Men hvis du ikke allerede har gjort det, synes jeg, du skal kontakte den første dyrlæge, der FIP’ede Bøffen, og fortælle om det videre forløb.

Du får luft, og dyrlægen tænker sig forhåbentlig bedre om, før han lukker munden op og siger FIP, og på den måde kan efterfølgende katte måske undgå en unødig aflivning.

God idé Mega

Det havde jeg skam tænkt mig… Rettere jeg havde tænkt mig at tage Bøf med til dyrlægen, når han ser bedre ud og har taget en smule mere på. Så kan han se den FIP ramte kat i pæn tilstand

efter min tabby fede killing havde slettet det jeg prøvede at skrive for 15 gang, har jeg næsten opgivet at skrive… Men nu prøver jeg lykken for 16 gang…

Jeg er virkelig glad for at det ikke var fip. Det ville ikke havde været sjovt at du skulle miste Bøf… han er jo bare for dejlig… Så åhhh hvor er vi glade… Vi ringer til dig en af dagene for mine forældres bil har været i stykker og vi vil ud og nuller babyer og bøf snart… og det bliver dejligt at vide at han kan være ved dig i mange år mere, så vi stadig har mulighed for at nyde ham…

Det med dyrelægen -mai [smilie=hate-boid.gif] Jeg håber at de bliver klogere når du viser dem bøf… (undskyld… men uhh hvor kan jeg blive pige sur)

Ps… Den der lille tabby killing… kan den ikke lige smules til Resen… Bare så vi kan sove længe i weekenden, uden at hun slikker eller går på vores næser -sorry -høhø -engel Jeg ved jo at du kan lide hende -høhø

Det var velnok godt, at du indledte med at skrive at det ikke endte skidt. Hvor er det dejligt at Bøf er “still going strong”, for hvad ville din flok dog være uden ham den meget skønne kat.

Sikken en dejlig historie.
Desværre er der mange dyrlæger der ikke har forstået en høj titer alene er ikke = diagnose på FIP. Der er andre parametre i blodprøven er skal være skæve - og de kliniske tegn. Alene alderen på din kat burde gøre det ikke var den første tanke.
Iøvrigt kan en kat med en utrolig lav titer godt have FIP.

Håber mislingen nyder sine fine tænder:-)

Århh, jeg sad og læste dit indlæg med tåre i øjnen…

Puha godt at det “bare” var hans tænder… skriver bare, fordi du kan vi da gøre noget ved…

Giv ham et knus… og du får lige et kærligt kram herfra…

og så til de [smilie=hate-boid.gif] Dyrlæger der bare slynger fip ud uden at vide så meget om det…
Det er sku ikke nok med et titter tal, der skal også være et agp tal som skal være over 1500 før man kan sige det er sandsygligt fip… så kan man tage en A/G prøve for at sammenligne… grgrgr…
fra Hanne som bliver så vred hver gang un høre nogen slynge ud det er nok fip, før de ved noget om fip…

knusser

Sikke en historie Anne -ked Men hvor er det dejligt at den havde en lykkelig slutning :smiley: Stort -kramer til dig og Bøf -love

Enig -thumbs

helt enig :slight_smile: STOR -pote -kramer til Bøffen og til dig fordi i skulle alt det igennem og hvor er det godt det endte så fint :slight_smile:

Enig -thumbs
Og hvor er det dejligt med en happy end [smilie=hate-bravo.gif] [smilie=hate-bravo.gif]

Godt at din kat kommer sig igen, sådan et chok er aldrig sjovt, og øv en dum Dr. dyr.
Jeg har læst en masse om FIB, men syntes der står en masse forskelligt alt efter hvor man læser. Er der ikke en af jer, der sikkert ved en masse om det der gider forklar mig det eller smide et link til noget info der passer? Så ville jeg blive meget glad.

nok den bedste side:
http://www.dr-addie.com/