Min forsvundet kat fundet efter 13 - kan ikke genkende mig?

Hej. Min kat på et år har været væk i 13 dage. Jeg fandt ham igår og tog ham med hjem. Men han kan ikke genkende mig eller vores hjem. Han gemmer sig under sofaen, men han spiser. Er det muligt han har været ude for noget der har traumatiseret ham som gør han ikke lige kan genkende mig?
Han har tabt sig utrolig meget, men han spiser. Han er ekstremt træt, men ham virker lidt fjern i øjnene. Jeg kan stikke en hånd ind under sofaen og nusse ham uden ham bliver sur, men tættere vil han ikke lade mig komme.
jeg har kontakten dyrlægen som vi skal ind til, når jeg kan komme tæt på min kat.

mvh, Charlotte

Din kat kan godt genkende dig - det kan de efter årevis - og især hjemmet, for det knytter de sig ofte mere til end menneskene. For mig lyder det som om den er i chok eller decideret syg efter sin lange ‘tur’, og det er klart, at det lige skal bearbejdes.
Er din kat fertil (ukastreret)? Hvis ja, så kan de være derfor den er blevet væk hjemmefra og har tabt sig - hvis nej, så kunne det tyde på, at den har været lukket inde et sted, for de fleste katte er ret gode til at skaffe sig mad.

Jeg håber han bliver sig selv igen snart :slight_smile:

Tålmodighed, tålmodighed. Han skal sikkert lige bruge et par dage til at finde sig selv.

Sørg for lidt ekstra forkælelse i form af hans livret - måske kan du komme til at kæle ham, når han spiser. :slight_smile:

Ja, lad katten tage det i det tempo, der passer ham, og prøv ikke at forcere noget. Han skal have tid til at finde sig selv og blive tryg igen. Det er et godt tegn, at han spiser, men måske er det en god ide at få ham tjekket af en dyrlæge, når han engang er blevet helt sig selv igen.

Jeg håber han snart bliver sig selv og du kan få ham til dyrlæge og tjekket og godt at du fandt ham igen :kram:

Hvordan går det hos jer :slight_smile: