Min kartoffelteori

Hunde er vel lidt mere dedikerede rovdyr end katte, er de ikke?

Altså det er ikke for at advokere for at gøre ens hund til vegetar, men de er en smule mere altædende end katte efter hvad jeg har forstået (men nu har jeg så aldrig haft hund selv…)

Og helt galt kan det vel ikke være med kartofler til hunde? Før i tiden var det vel netop det man gav hunden. Sammen med et par rundtenommer med leverpostej :slight_smile: Og det kan da sagtens være at det ikke var ideel kost, men de trivedes sa og blev gamle og alting. Uden at ha’ tyndsk… (i al fald de hunde jeg har gået tur med i min tid…)

Ja - det var præcis sådan mine forældre affodrede vores hund da jeg var barn :smiley: - Jeg har aldrig selv fodret mine dyr med menneske-rester af den slags.

Men skidt nu pyt - alle og enhver kan jo hælde hvad de vil i deres dyr - bare de ikke hælder noget som helst i mine. :slight_smile:

Jeg ville heller ikke lade min hund eller katte leve af rester i dag. Men det betyder ikke at de ikke får lov at smage på snart sagt hvadsomhelst. Hvis de kan li’ det går jeg ud fra at det er i al fald nogenlunde uskadeligt i de mængder de får tigget sig til :slight_smile:

Forresten, Chips… Hvad er cs21? Lilla sølv tabby??

Nemlig. :slight_smile:

Det lyder spændende :smiley: Nu kan jeg snart heller ikke vente længere! Var det fredag?

:slight_smile: Starter det, ja…

[QUOTE=KartoffelChips;892489]Jeg har ikke googlet - det er muligt at kartoffel i en processet vare er OK - men hunde er ikke som svin og geder - hunde er som katte - rovdyr og har (erfaringsmæssigt) absolut ikke god mave af, at spise kartofler (altså f.eks. rester fra menneske mad-bordet)…

Tilføjet:
Se f.eks. her:

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html[/QUOTE]
Netop fra linket, du henviser til:
“Kogte kartofler udgør ingen sundhedsmæssig risiko for en sund og rask voksen hund.”

Og fra Netdyredoktor: http://www.netdyredoktor.dk/sw839.asp
Fra linket:
“Det er ikke farligt for hunden at få en kogt kartoffel.”

Det er de grønne plantedele og RÅ kartofler, man ikke altid kan se er grønne, der er giftige.

Både mine hunde og katte har altid spist kogte kartofter uden problemer.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;892491]Hunde er vel lidt mere dedikerede rovdyr end katte, er de ikke?
[/QUOTE]
Jo… man kan ikke sammenligne de to arter direkte på deres behov for foder. Katte er strict carnivore, rent kødædende, og har svært ved at udnytte planteføde ret meget, især uforarbejdet. De kan få lidt ud af indholdet af deres byttedyrs maver (byttedyrene er som regel vegetarer), fordi det er delvis nedbrudt af byttedyrets fordøjelse. Hunde kan udnytte både kød og planteføde direkte.