Min kat angriber mig

Hej!
Nu bliver jeg simpelthen nød til at spørge nogen eksperter inden for katteadfærd.
Er flyttet i ny lejlighed og har fået en af de katte med som boede hjemme hos min mor, den blev altid jagtet rundt af hunden og den anden kat, så vi mente den ville komme til sin ret her, hvor den kan være sig selv. Det er en hunkat på 14 år, som oprindligt er vildkat, hun er meget speciel, ikke en typisk nussekat, en kat man skal lære at kende, inden den hopper op til en osv.

Men problemet er at jeg for et par måneder siden oplevede at den totalt umotiveret hoppede op og bed mig, mens jeg sad og slappede af. Blev selvføllig chokeret. Men tænkte ikke nærmere over det i et par dage.
Nu er det efterhånden sket et par gange at den umotiveret løber hen og bider mig i benene, og ja nu river den mig også og løber væk igen. Så sent som for fem min siden har den af to gange været og bide og rive mig, jeg siger selvføllig højt fy, men ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an.

Det er nogengange hver aften eller med flere dages mellemrum, den gør det altid om aftenen når jeg sidder alene og slapper af uden benklæder. Den gør det kun når jeg er alene. Det er ærligtalt ret ubehaeligt.:S

Jeg har snakket med min mor om det, hun tror det er forbigående sindsyge og at vi evt kan aflive den, men det ville jeg have det vildt dårligt med, den har jo været i familien i 14 år.

Håber der er nogen der kan komme med nogen bud??

Den har været enekat før og der var ikke nogen problemer…

V.H. AnikaD Ny bruger.

Er du 110% sikker på, at den er fysisk rask?

Jeg har haft en kat, der gjorde nogenlunde det samme og det var simpelthen et tegn på, at nu skulle jeg forstå, der var noget galt.

Så tag den en tur til dyrlægen for et check, før du overvejer så meget andet :slight_smile:

min gamle pige Tabby gjorde lidt af det samme…

når jeg kom hjem på besøg (var flyttet hjemmefra og besøgte mine forældre) så gjorde hun det om natten… hun kom også en tur til dr. dyr

Jeg tror der er to muligheder:

  1. Hun er hamrende frustreret over den store omvæltning hun bliver udsat for i så sen en alder. Husk på, hvis hun er “vildkat”, er det altså noget af et skift. Var hun tidligere udekat?
  2. Hun kan have en svulst eller noget i hjernen.

Jeg ville nok ikke tænke så meget på, hvor længe hun har været i familien, men se mere på, hvordan hun har det.
Som jeg læser det trives hun tydeligvis ikke, så enten skal der gøres noget ved det problem eller også … vil hun så ikke have bedre af at få fred?

Sådan en kat bør til dyrlæge - hvis hun erklæres sund og rask er du naturligvis velkommen til at kontakte mig via min hjemmeside herunder.

Det kan også være en form for senilitet - jeg læste netop om demens og senilitet hos katte forleden - et hidtil overset område af mange, men man ved nu, at katte får det ganske som mennesker. Min gamle hunkat blev decideret sær på sine gamle dage - kom gående ind i et rum, stoppede og stod der og gloede… så kaldte hun og gik jeg ikke hen og “fandt hende” så gik hun et eller andet sted hen og tissede af skræk fordi hun var “faret vild”… Hun var 22 år… Og den gang tænkte vi “mærkelige kat!” I dag ville jeg nok kunne få stillet diagnosen Demens eller senilitet hos Mussipigen…

Så ja enig med de andre - dyrlæge før noget andet. Du skal naturligvis ikke leve med dette, ej heller skal missen. Det er ikke sikkert hun blivr aflivet - der kan ofte gøres mange gode ting før en sag ender der…

MVH

Hej! Tak for jeres svar. Umidbart virker det som om hun har det fint udover det. Men jeg tænker måske også at det er lidt ensomt for hende at være her helt alene, når jeg ikke er hjemme. Hun er jo vant til at der altid er nogen. Men anyway.
Ja, jeg må til dyrlægen med hende.

V.H. Anika

det kan ikke være leg?

altså hvis det havde været en kiulling ville jeg helt klart have sagt at den prøvede at lege med dig.

Jeg vil helt sikkert anbefale som de andre at runde en tur forbi dyrelægen bare for en sikkerhedsskyld. men hvis der ikke er noget galt så kan det jo være fordi hun prøver at lege med dig?

Du ved sådan lidt voldsomme brydelege?

Vivi_Fletcher - Nej, den har altid været indekat…Den er flaske opfostret og blev taget for moderen i en alt for tidelig alder, den havde knap nok fået øjne.

Gry- Jo, det kunne også godt være en mulighed, den virker en del opstemt, når den gør det, angribshumør…

Jeg tror ikke det er leg. Det ville være underligt, hvis katten aldrig har leget på den vis og så begynder på det i en alder af 14 år.

Adfærdsændringer hos ældre katte, mener jeg altid bør undersøges nærmere.

Så sent som for fem min siden har den af to gange været og bide og rive mig,

Hvordan gør den…er det et velovervejet angreb hvor du kan se, at katten viser tegn på agressivitet eller er det bare sådan “her kommer katten løbende og springer på mit ben og bider og kradser, som hvis den i kådhed fløj på en anden kat”

Mit bud er, hvis katten ellers er sund og rask, og ikke viser tegn på at være agressiv over for dig, at den simpelthen keder sig.

Måske det er dens måde at søge kontakt på hvis den ikke har lært det på anden måde fra den var lille (jvf. Den er flaske opfostret og blev taget for moderen i en alt for tidelig alder, den havde knap nok fået øjne. )

Og når den så har været alene måske i nogen timer, så mener den måske, at du ikke bare skal sidde og slappe af, men gi’ hende noget opmærksomhed.

Måske også derfor den var genstand for at blive jaget af den anden kat, fordi den måske ikke ved hvordan den skal opnå kontakt eller har været for voldsom.

Derudover synes jeg også det er lidt betænkeligt at flytte en 14 år gammel kat til en helt anden tilværelse, hvor den er alene …jeg ved godt du har kendt katten tidligere, men alligevel er det et stort indgreb i dens liv

Felis har en god pointe her: Det med opflaskningen og problemerne med den anden kat… men jeg vil stadig sige dyrlæge først - for hvad var årsagen til problemerne med den anden kat? Sygdom? Eller dårligt sprog?

Men ellers enig i betragtningerne.

Ja, jeg har også fra (jeg tror faktisk måske det var Helle samt diverse andre herinde) hørt at mange katte der pludseligt blev agressive faktisk havde hjerneskader eller svulster i hjernen. Så jeg ville også bekoste et besøg hos dyrlægen og få katten tjekket igennem. Vel og mærke en dyrlæge som ikke bare affejer jer med “den er dårligt opdraget/sådan er katte” eller sådan et eller andet. (Kender ikke jeres dyrlæge overhovedet, så ikke personligt :slight_smile: )