Min kat er besværlig med foder

Hej Alle.
Jeg har en Hellig Birma/Perser på ca. 18 uger. Hun er ganske besværlig med sit foder synes jeg. Hun får lidt vådfoder om morgenen, som egentlig glider OK ned, også tun, men har læst at man helst ikke skal give tun hver dag. Ellers ved jeg ikke hvad jeg må give hende af vådfoder.
Og tørfoder får hun også, dvs. der er hele tiden tørfoder i hendes skål, men jeg synes ikke hun spiser så meget af det. Har prøvet flere varianter.
Specielt om aftenen løber hun lige i røven af mig, når jeg skal i køkkenet, hvor hendes skål er og er fyldt helt op og hvis jeg nusser med hende, så spiser hun lidt, men ellers er det ganske lidt í ny og næ der ryger ned.
Har læst at nogle katte LEGER DET GIDER JEG IKKE ÆDE og jeg har jo flere gange serveret andet i håb om, at hun kunne lide det.
Først troede jeg at hun ikke kunne li maden, men jeg tror faktisk hun driller mig lidt. Hun vil allerhelst have rugbrød med leverpostej som vi spiser, men det må hun jo ikke. Hun har sågar spist popkorn - ja hun vil faktisk helst have det vi spiser. Chips vil hun også gerne ha´, hvis hun får lov.
Hvad skal jeg dog gøre? Har ikke haft kat før og jeg ved ikke meget om kost til katte. Må man give dem råt kød og kylling råt.

Du har ret, hun kan ikke blive stor og fin kun på popkorn og chips …Ej heller på leverpostegsmadder - Det gør såmæn ikke noget at hun smager det en sjælden gang, bare du holder dig for øje, at katte ikke har godt af salt ( og sukker )

Jeg synes mange gange at killinger får en periode hvor de er småt spisende …For det meste fordi de har travlt med at lave skarnsstreger :-). Som du beskriver hende, så virker det til at hun er mest sulten om aftenen ? Prøv at servere noget råt oksefars eller rå fisk for hende. Især råt kød mætter længe, og er godt at give inden sengetid.

Jeg kan anbefale dig at give hende ALT det vådmad hun kan spise …Prøv evt. at købe noget LUX fra Aldi - Det er billig og godt. Sheeba som kan købes i de fleste supermarked er osse okay kattevådmad - Whiskas i den variant som hedder ‘Mmm’, er osse okay.

Hvilken tørfoder bruger du ?

Jeg har div. tørfoder, kan ikke huske navnene, men det ene er Royal Canin. Whiskas har jeg også købt, altså tørfoderet, men der kan hun kun lide de gule firkanter.
Aldi´s vådfoder har jeg købt og hun spiser det også, men sjælden det hele og jeg giver hende måske 1/4 af pakken. Hvis jeg moser det glider det bedre ned. Jeg har tænkt på om hun har ondt i bisserne

Hun kan sagtens have ondt i tænderne, hvis hun er ved at skifte sine killingebisser ud.

En anden ting jeg tænker, at om du skal købe noget desideret perser foder til hende. Da hun er en blanding kan det være hun simpelthen har svært ved at spise det alm. foder.

Whiskas ville jeg holde mig fra! De har blandt meget andet en meget høj ph værdi hvilket er noget juks for katte!

[quote=Lense;484802]Jeg har div. tørfoder, kan ikke huske navnene, men det ene er Royal Canin. Whiskas har jeg også købt, altså tørfoderet, men der kan hun kun lide de gule firkanter.
Aldi´s vådfoder har jeg købt og hun spiser det også, men sjælden det hele og jeg giver hende måske 1/4 af pakken. Hvis jeg moser det glider det bedre ned. Jeg har tænkt på om hun har ondt i bisserne[/quote]

Det er meget sansynligt at hun stadig er midt i tandskift, og måske derfor hun er lidt småtspisende ? …Og så vil jeg tro, at vådmad er lettere for hende at spise.

Det er altid godt at give masser af vådfoder, da mange katte ikke drikker det de skal, hvis de spiser meget tørfoder, og det medfører desværre ofte problemer med blære/nyrer. Katte er fra naturens hånd vænnet til at få deres væskebehov dækket via byttedyr, og vi kan nok blive enige om, at der ikke er meget væske i tørfoder ? :slight_smile:

Det kan da godt være jeg skal prøve med Perserfoder.
Hun drikker egentlig OK synes jeg og gerne af vandhanen. Det virker som om hun helst vil have vådfoder, men hun skal vel også have tørfoder.
Hvad med creme fraiche og sådan noget - må de få det og hvad med torskerogn??

Aldi har to mærker nu du skriver at du har købt vådfoder der, Kokra som det andet hedder, er ikke nær så godt som LUX :slight_smile:

Jeg har købt LUX, men det virker lidt som om hun bliver meget hurtigt træt af, at få det samme.

[quote=Lense;484812]Det kan da godt være jeg skal prøve med Perserfoder.
Hun drikker egentlig OK synes jeg og gerne af vandhanen. Det virker som om hun helst vil have vådfoder, men hun skal vel også have tørfoder.
Hvad med creme fraiche og sådan noget - må de få det og hvad med torskerogn??[/quote]

De må meget gerne få surmælksprodukter og osse både torskerogn og makrel i tomat - Bare man husker på, at det meste af det færdige ‘menneskekonserves’ er der tilsat salt.

Ud af mine 5 katte har jeg en som ALDRIG har haft et stykke tørfoder i munden. Og en af mine kommende avlspiger spiser kun meget lidt og sjældent tørfoder, og jeg må tilstå at det passer mig fint, da jeg ikke er den store tilhænger af tørfoder …Jeg kan godt li’ tanken om at fodre mine katte med fødeemner som kommer så tæt som muligt på kattens naturlige foder - Og der er vist ikke meget naturligt ved tørfoder ?

Jeg har hørt flere dyrlæger udtale at årsagen til de fleste blære/nyre / tand / tandkødsproblemer sikkert skal findes ved ensidigt fodring med tørfoder …Dog erkender jeg, at fodring med udlukkende tørfoder fungerer for nogen, jeg har bare ikke lyst til at tage chancen, og derfor bliver mine katte og de killinger som er født i hjemmet her fodret med masser af både vådt og råt - Samtidig med at jeg har tørfoder stående fremme 24/7 men kun som sekundær foder.

Herhjemme hedder det nok ca. ½ tørkost, og ½ vådt/råt…
Og siden jeg begyndte på det, har min kat ene kat fået forbedret tandkødet rigtig meget (hun var et problem før) og de to andre der før kunne få en bemærkning er blevet helt optimale - så meget at min dyrlæge med overraskelse sagde om den ene at han jo da havde helt perfekt tandkød og tænder :slight_smile: Råt er godt… :ok: En kylle er ikke særligt god ernæringsmæssig (jo som tilskud er det super, basis mad duer det ikke( og den giver katten noget at lave både mentalt og med tænderne :slight_smile:

Jamen tak for alle svarene. Jeg tror jeg prøver mig frem, så bliver mig og mis vel enige om maden på et tidspunkt. Heldigvis er hun ikke for tynd og hendes pels er vældig fin, så jeg tror ikke hun mangler noget.

Royal Canin er et udmærket tørfoder:) - men jeg vil anbefale dig også at prøve Hill’s Nature’s Best. Desværre kan det kun fås i 2kgs poser - dvs Adult Chicken fås nogle steder i 4kgs poser:ok: Mine katte er meget glade for og trives godt på det - både i killinge- og voksenvarianten.

Her i huset havde vi også det problem at vores killinger ikke rigtig gad at spise hvad der blev serveret.
Men så prøvede jeg Pro Plan og tak for kaffe -what så skete der noget.
Deres ædelyst kom igen og der bliver lystigt indtaget.
Før i tiden gav jeg mine Hills, men efter vi har skiftet til Pro Plan har samtlige katte for det første taget på og deres pels er blevet rigtig flot.

Hvis det skulle være ligger jeg inde med nogle poser kitten som jeg har fået købt for meget af. Du kan få dem for 225,- for 7 kg

Jamen her hjemme så elsker min lille exo pige på 5 mdr. altså hendes perser kitten og lidt outdoor og applaws kitten, men… det smager altså meget bedre hvis mor her gider give hende direkte fra hånd/pose og så lige foran hende på gulvet, mens det slet ikke er så interesandt hvis man selv skal pille det op af skålen s
Ellers så kan jeg anbefale porta 21, applaws og lign vådfoder købt på zooplus med masser af rigtig kød i.

MVH
Gitte

Tak for jeres svar og navne på forskelligt foder. Jeg prøver at købe lidt forskelligt og så må vi se om hun kaster sig over noget af det.
Til moster´s - tak for tilbudet, men jeg tør ikke købe 7 kg lige nu, men hvis hun elsker det foder du nævner, skal jeg nok vende tilbage.