Min kat er for tyk

Min kat er for tyk og nu skal der altså gøres noget ved det. Hun vejer knap 7 kg og hendes ideelle vægt er nok 5 kg.

På tørkost posen står der at hvis hun er overvægtig skal hun have 50-60 gram foder pr. Døgn.

Hvor mange gram vil i mene at hun må få hvis hun også får alt det våd foder hun kan spise og samtidig skal tabe sig? Jeg er nød til at dosere tørkosten for hvis det står til fri afbenyttelse vælger hun tørfoderet frem for vådfoderet.

Hun får god kvalitets våd foder som real nature, catz finefood osv. :blush:

Hun spiser omkring 150 gram vådfoder om dagen.

Jeg kan ikke lige besvare dit spørgsmål angående mængden af tørfoder, men jeg har lige en tanke…
Har du mulighed for kun at give vådfoder? Tørfoder er jo enormt energitæt i forhold til vådfoder (eller kattens naturlige føde i det hele taget).
Jeg skal ikke udelukke at det kan ske, men jeg har endnu til gode at høre om en overvægtig kat på (lødigt) vådfoder. :blush:

Min Alba har tendens til at være til den runde side, men når hun kun spiser vådfoder er hendes vægt fin og stabil - helt uden begrænsning eller andre tiltag. :blush:

1 Synes om

Det vil ikke fungere helt optimalt da jeg engang imellem har 10 timers vagt på job. Våd foder må vel ikke stå mere end et par timer? :blush:

Nej, det kan jeg godt se kan blive svært.

Mine får vådfoder “ad libitum” - altså der fyldes i skålen når den er tom og de begynder at klage (en af fordelene ved permanent hjemmearbejde.)
Jeg har altså ikke 100% styr på hvor meget de får, men sidst jeg forsøgte at regne på det, kom jeg vist frem til 500 gram i døgnet. Det er i øvrigt til en hunkat på ca 4,5 kilo og en hankat på 3,5-3,7 kilo.

Jeg er ikke super fan af foderproducenternes anbefalinger, de er meget generelle. (Og jeg har hørt lidt for mange hjerteskærende historier om hammersultne katte, som i desperation æder alt der kan minde om noget spiseligt. :confused:)

Måske du i en weekend/anden fridag kan se lidt på hvor meget vådfoder din kat gider at spise på et døgn - altså kun vådfoder tilgængelig. Kig så lidt på kalorieindholdet, og beregn ca 1/4-1/5 (altså svarede til ca 5-6 timers kalorieindtag) af det i tørfoder. Inden du tager på arbejde, kan du så give en portion af døgnets vådfoder (i en mængde der kan holde sig friskt) + den beregnede mængde tørfoder så der er til resten af tiden du er væk. Måske lidt af “den tilladte mængde tørfoder” skal gemmes til natten, afhængigt af hvor godt katten sover i gennem. Og så vådfoder resten af døgnet.

Giver det mening det jeg prøver at forklare? :sweat_smile:

2 Synes om

Nu står der jo på posen, hvor mange gram hun må få. Der står uden tvivl også på vådfoderet, hvad der svarer til en kats dagsbehov. Mine får fx små bakker på 100 g. Der står, at en bakke 3 gange om dagen svarer til en kats behov.

Så hvis det var din kat, og hun spiste 2 bakker vådfoder om dagen, så skulle hun kun have 16-20 gram tørfoder. Hvis hun spiser 1 bakke vådfoder, skal hun have 34-40 gram tørfoder. Mine katte spiser dog meget sjældent op, når de får vådfoder. Hvis din heller ikke gør det, så skal der måske justeres lidt for det også.

Husk også, at alt andet - godbidder eller hvis hun får lov at smage din mad og den slags - selvfølgelig også skal modregnes. Her er det nok nemmere bare at lade være med at give godbidder. I hvert fald på regelmæssig basis.

Min ene kat er også for tyk, og hun har desværre fået diabetes. I den sammenhæng har vi fået anbefalet Virbacs foder. De laver en variant, der er særligt beregnet på katte, der er svært overvægtige - og som har diabetes, men jeg er ret sikker på, at det også kan bruges af katte, der ikke er ramt at diabetes. Begge mine får det, også ham, der ikke har diabetes. Men som sagtens kan tåle, at vægten bliver reguleret.

Det er ikke, fordi jeg vil gøre mig til reklamesøjle for Virbac sådan generelt, men det har et højt indhold af fiber, som er med til at mætte i længere tid. Det har desuden et (forholdsmæssigt) lavt indhold af kulhydrater, som diabeteskatte jo ikke skal have for meget af. Men andre katte har heller ikke en hel masse brug for det. Endelig har det et højt indhold af animalsk protein, som er kattens naturlige fødekilde.

Nu har du ikke spurgt til foder, så måske er det slet ikke noget, du er interesseret i at høre :slight_smile:

Her får de vådfoder ad libitum agtigt… De får en dåse med 400g morgen og aften (5 katte) som de spiser i deres tempo. Når de ikke at spise det inden det bliver tørt/træls, så spiser de det bare ikke. Er vi hjemme og ser skålene er tomme eller trælse, så får de nyt vådfoder.

De får også tørfoder - i et foderbræt! Der skal arbejdes lidt for føden, og så skal man gide at gøre lidt for at få noget :wink:
De har også en skål med tørkost, men den kommer der kun noget i om aftenen. Det er vist mest en vane, at den er der :gruble:

1 Synes om

Jeg er godt klar over at den metode jeg foreslår kan virke unødigt kompliceret og nørdet.
Jeg kan bare ikke kende forskel på “katten keder sig og tigger mad fordi den kan” og “katten er oprigtigt virkelig sulten” - og sidstnævnte er altså synd. :confused:
Men i øvrigt, ja - brug foderbræt til tørfoder. Så tager det lidt længere tid og større indsats at få tørfoder indenbords. :blush:

Tea jeg er elendig til matematik, så jeg er allerede stået af :woman_shrugging::joy::joy:

Hun får også tør foder i aktiveringsbræt nu. Men den er lidt for nem. Jeg har lige købt et par nye, men de er lidt for svære for hende.

Jeg syntes det er lidt svært at regne ud når hun både får tør foder og våd foder, men jeg må prøve mig frem. :blush:

Galath - jeg vil rigtig gerne have at hun taber sig for jeg er nemlig bange for at hun får diabetes.

Kan din kat nøjes med foderet fra virbac eller skal den også have insulin? :blush:

Min kat får også insulin 2 gange om dagen. Men vi forsøgte i første omgang med kun at give hende det foder. Det kan jo lade sig gøre at fodre sig ud af det. Det kunne det så ikke i hendes tilfælde.

Ligesom mennesker har katte også godt af motion.
Er det en indekat eller udekat? Hvis indekat så leg med hende så hun får bevæget sig noget mere. Du kan også sætte hendes mad højt, således hun er nødt til at gøre en indsats