Nu står der jo på posen, hvor mange gram hun må få. Der står uden tvivl også på vådfoderet, hvad der svarer til en kats dagsbehov. Mine får fx små bakker på 100 g. Der står, at en bakke 3 gange om dagen svarer til en kats behov.
Så hvis det var din kat, og hun spiste 2 bakker vådfoder om dagen, så skulle hun kun have 16-20 gram tørfoder. Hvis hun spiser 1 bakke vådfoder, skal hun have 34-40 gram tørfoder. Mine katte spiser dog meget sjældent op, når de får vådfoder. Hvis din heller ikke gør det, så skal der måske justeres lidt for det også.
Husk også, at alt andet - godbidder eller hvis hun får lov at smage din mad og den slags - selvfølgelig også skal modregnes. Her er det nok nemmere bare at lade være med at give godbidder. I hvert fald på regelmæssig basis.
Min ene kat er også for tyk, og hun har desværre fået diabetes. I den sammenhæng har vi fået anbefalet Virbacs foder. De laver en variant, der er særligt beregnet på katte, der er svært overvægtige - og som har diabetes, men jeg er ret sikker på, at det også kan bruges af katte, der ikke er ramt at diabetes. Begge mine får det, også ham, der ikke har diabetes. Men som sagtens kan tåle, at vægten bliver reguleret.
Det er ikke, fordi jeg vil gøre mig til reklamesøjle for Virbac sådan generelt, men det har et højt indhold af fiber, som er med til at mætte i længere tid. Det har desuden et (forholdsmæssigt) lavt indhold af kulhydrater, som diabeteskatte jo ikke skal have for meget af. Men andre katte har heller ikke en hel masse brug for det. Endelig har det et højt indhold af animalsk protein, som er kattens naturlige fødekilde.
Nu har du ikke spurgt til foder, så måske er det slet ikke noget, du er interesseret i at høre