Min kat fælder!

Jeg har en lidt ældre hunkat (helt præcist hvor gammel hun er, ved jeg ikke, men vil skyde på ca. 3 år), som fælder helt enormt meget, og har altid gjort det. Hun er inde kat det meste af året.
Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre, så hun ikke fælder så meget?

På forhånd tak :slight_smile:

Først…3 år er ikke ældre men en ung kat:)

Nogle katte fælder bare mere end andre men det kan også være pga. sygdom og/eller stress, er hun blevet undersøgt?

Er det en huskat ? Hvad foder du med af foder ?

Huskatte fælder ofte en del hele året rundt - min første huskat fældede ganske meget hele året rundt. Men som andre også er inde på, kan det også være foderbetinget - supermarkedsfoder har ofte øget fældning som bivirkning, ifølge de erfaringer jeg har hørt fra andre.

De erfaringer har jeg selv… For os er hendes fældning ca blevet 75% mindre ved skift - fra whiskas til lidl-foder…!

Jeg har både huskat og Norsk skovkat, og de fælder konstant alle sammen uanset race og foder.
Så har ikke lige nogen gode råd.
Jeg støversuger stort set hver dag (det hænger mig laaaaangt ud af halsen) og så reder jeg dem flere gange om ugen, men det fælder de selvfælgelig ikke mindre af, men det jeg reder af dem får de ikke i maven.

Jeg havde det samme problem med vores huskat, men det ordnede et foder skift. Nu har hun den lækreste pels og fælder ikke ret meget. Utroligt hvad foder egentlig kan gøre

Min den ene fældede også rigtig meget på et tidspunkt, og jeg begyndte så at komme et skvæt viacutan eller efa-olie på den ene portion vådfoder, og det har hjulpet utrolig meget.

Eneste løsning jeg kender er, at begynde at spare sammen til en robotstøvsuger og et ordentligt lager af fnugruller :smiley:

Mine katte fælder også meget, og det har foder desværre ikke kunne ændre. Jeg gætte på, at nogle katte bare fælder mere og hyppigere end andre

Som mange af de andre nævner, så skyldes voldsom fældning ofte foderet. Et foder af dårlig kvalitet som f.eks. nede fra fakta, er proteinerne vegetabilske og indeholder derfor ikke de essentielle fedtsyrer som katten har brug for.
Hvilket foder får din kat? Prøv eventuelt at skifte over på noget af bedre kvalitet eller giv en tilskudsolie med omega 3 og 6 fedtsyrer. Du skal give foderet/olien i 8 uger, før du kan se om det har en effekt. Det er nemlig den tid hud/hårcellerne tager om at udskiftes til nye.

Min kæreste har investeret i en håndstøvsuger - en dyson animal tror jeg den hedder, som er beregnet til kattehår. Den er virkelig god til at tage hår i sofaen og tæpper! YAY!!:wehu:

Tusind tak allesammen!
Jeg veksler somregel lidt mellem billigt foder fra supermarkederne, og det lidt dyrere. Jeg er bare foreslået at prøve at købe det der hedder Hills, som man kan få i dyrehandlere.
Er der nogen af jer der har gode erfarringer med det??

Hej jeg ville forslå foder uden korn …

Orijen, applaws eller acana det er billigst at købe på zooplus.

Da jeg skiftede foder til dette har vi kunne mærket forskel (meget stor )

Har ikke gode erfaringer med Hills kan heller ikke lide hvad jeg kan se på deres indholdsfortegnelse

[quote=Tåkjo;432943]Tusind tak allesammen!
Jeg veksler somregel lidt mellem billigt foder fra supermarkederne, og det lidt dyrere. Jeg er bare foreslået at prøve at købe det der hedder Hills, som man kan få i dyrehandlere.
Er der nogen af jer der har gode erfarringer med det??[/quote]

Hills er et ganske udmærket foder, men jeg vil foreslå Felina Porta som alternativ:)

[quote=Tåkjo;432943]Tusind tak allesammen!
Er der nogen af jer der har gode erfarringer med det??[/quote]

Jeg har fodret med Hills c/d i mange år efterhånden og finder at det er et udmærket foder…ellers havde jeg nok skiftet:høhø:…derudover har jeg altid 1 skål eller 2 til at stå med andre mærker på forsøgs basis…i disse dage bliver der skiftet lidt imellem Felina Porta Grain free og Acana Grain free…og kattene har indtil videre delte meninger:tihi: