Min kat har en knude

Min hankat Coco på ca. 1,5 år har fået en knude på maven/bryster mellem de forreste ben. Jeg kan ikke kontakte dyrelægen da det er dagen før nytår. Jeg ved ikke om det er farligt…

4 Synes om

Det kan være en byld. Er han udekat?

2 Synes om

Jep han er en sød grå og lidt tyk kat der elsker at være ude:)

1 Synes om

Men er sådan en byld farlig?

1 Synes om

Den brister nok på et tidspunkt, og det er lidt ulækkert. Men her og nu er den ikke farlig, så du kan sikkert godt vente nogle dage med dyrlægen.

3 Synes om

Okay mange tak;) nu kan jeg da holde et roligt nytår🙏

1 Synes om

Er en byld ude på eller inden under huden

Når mis render ude, er den formentlig opstået pga et bid fra en anden kat.
Der er kommet en infektion og som @FinnFrode skriver, så kan den briste af sig selv. Den er under huden, men buler ud.
Det skader nu ikke at få dyrlægen til at se på den efter nytår. Det kan være der skal en omgang antibiotika til :slightly_smiling_face:

7 Synes om

Okay mange tak

Hej. Håber der kom styr på det.

En byld er en infektion, men er typisk ikke farlig på den placering. Det giver dog nogen infektion i kroppen og i mange tilfælde høj feber.

Katte får desuden knuder af forskellige slags, og det bedste man kan håbe på er fedtknuder, der er ufarlige. Med den placering ville jeg være bekymret for kirtelknuder, mastcelletumor og basaltumor, der alle kan være farlige, hvis man ikke får dem fjernet i tide. Dyrlægen kan undersøge det ved at stikke en tynd nål i og suge nogle få celler ud.

God bedring og lykke til.

/Søren

4 Synes om