For godt et års tid siden, begyndte vi at lægge mærke til, at Whiskey ikke ville støtte på sin forpote :S
Symptomerne var lidt forvirrende, for snart var det højre forpote, snart var det venstre … for en stund var vi forvirrede og i tvivl/uenige om, hvilken pote det egentlig var :? En undersøgelse af poterne viste ingen rifter, sår eller andet, der kunne være årsagen til, at han trak på poten/poterne.
Whiskey kom selvfølgelig til dyrlægen. Ved en grundig undersøgelse, bemærkede hun, at Whiskey gav sig, når ledet på forpoterne blev manipuleret - dvs. presset/trykket/vredet. Jeg fortalte, at Whiskey havde “startproblemer”, at han haltede lidt, når han begyndte at løbe, men at det snart gik væk, og at han herefter løb frisk og frejdig omkring. Talen faldt på gigt … jeg genkendte symptomerne fra mit arbejde som Social- og sundhedshjælper, hvor personer med gigt har flest smerter forbundet med det at kommer igang.
Vi blev enige om at tage nogle røntgentbilleder. Billederne viste “forandringer” på begge poteled, men var det gigt :? og kunne det være rigtigt, at en kun 4 årig fertil hankat kunne have gigt :? og i begge forpoter på samme tid :? For at være helt sikre, blev billederne sendt videre til en ekspert på området, og svaret var nedslående. Ja, der er tale om gigt … primært i forpoterne, men også i den bageste del af hans ryg
(Mange katte har gigtforandringer i ryggen uden at det påvirker katten - man lægger i hvert fald ikke så ofte mærke til det. Blot en sidebemærkning - info. jeg opsnappede hos dyrlægen)
I et lille år forsøgte vi at lindre Whiskeys smerter - for ja, gigt gør ondt !
Han har fået Metacam og Canosan, og vi har været OBS på, at hans foder var rigt på omega 3 og omega 6 fedtsyre. Derudover har vi øget temperaturen til ca. 15 grader i hans hankattebolig. (Hans soveplads har altid været hævet ca. 1 meter over jordhøjde)
Fornylig fortalte min dyrlæge, at de havde gode erfaringer med laserterapi. De bruger det på operationssår, til smertelindring/forebyggelse og også til gigtpatienter. En laserterapimaskine koster “spidsen af en jetjager”, men er effektiv, og er blevet sådan en succes for patienterne, at min dyrlæge nu har investeret i hele 4 af slagsen. Én til hver af deres afdelinger.
Whiskey har fået 10 laserbehandlinger - den sidste i fredags. Det ser sådan her ud, når han får behandlinger.
Iført 1 stk. brille går vi igang.
Jeg trykker blidt på hans albueled for at strække poten frem. Poten hviler i dyrlægens hånd, og lase"dimsen" føres langsom frem og tilbage over/omkring leddet.
Her behandles hans ryg. Behandlingen er HELT smertefri, og som I kan se tager Whiskey det roligt.
Brillerne skal beskytte hans øjne mod laserlyset. Dyrlægen og jeg er også iført briller, dog en anden udgave end Whiskeys
Der må gerne grines lidt :høhø:
Jeg bad min mand om at tage kameraet med, så vi kunne få foreviget Whiskey iført motorbriller. Hold op han ser kær ud
Jeg kan desværre ikke skrive til jer, at Whiskeys gigt nu er væk, men jeg kan fortælle, at han har det bedre, og at han ikke længere har behov for Metacam.
Han trækker ikke så ofte en forpote op, når han står. Han er blevet hurtigere til at komme igang og virker generelt til at være blevet en gladere kat.
De 10 gange laserterapi var en opstart, som på dyrlæges anbefaling foregik med disse intervaller:
Uge et: 3 behandlinger, uge to: 3 behandlinger, uge tre: 2 behandlinger og uge fire: 2 behandlinger
Mange dyr klarer sig herefter godt med 1 behandling om måneden, men det er meget individuelt. For Whiskeys vedkommende har vi aftalt, at næste behandling er om 3 uger, med mindre jeg observerer forandringer, der gør at det skal være tidligere.
Hvis du er blevet interesseret i laserterapi, så kan du læse mere om det, og hvordan det virker, her: