Min kat kan ikke drikke/spise

Hej alle Kattegale :slight_smile:
jeg skriver for at høre om nogen mon har oplevet noget lignende. Min kat på 2-3 år er pludselig blevet syg, spiser og drikker ikke. Har meget diarré og har været indlagt idag, for at blive tanket op med væske og få antibiotika med mere.
han er nu hjemme igen og mere kvik, men han spiser og drikker stadig ikke. Det underlige er at han søger især vand, som om han er tørstig, men når han så sidder ved vandet drikker han ikke, men sidder bare og smasker…

han skal afsted til dr. Dyr igen i morgen, så de kan undersøge ham igen. De ville ikke bedøve idag grundet dehydrering… jeg tænker der må være noget med hans mund, men der umiddelbart ikke noget at se… er der mon nogen der kender dette symptombillede?:blegne:

Min første tanke er kvalme… God bedring med ham:kram:

Enig i, at han lyder til at have kvalme - men årsagen er svær at gætte på, når det er de eneste symptomer. Der kan være virkelig mange årsager til manglende appetit/kvalme, og hvis katten ikke har spist et stykke tid, så er der forøget risiko for fedtlever, som også giver kvalme, og dermed forstærker den manglende ædelyst.
Det er meget vigtigt at din kat får mad hurtigst muligt, men det ved dyrlægen selvfølgelig også, så det sørger de nok for i morgen.

God bedring med katten :slight_smile:

Tak for svar:-) Jeg synes bare det er underligt, at han så netop opsøger vand, hvis han har kvalme… han er også begyndt at savle og lugter grimt ud af munden. Mistænker, at der sidder noget i klemme i munden, han virker også meget øm og jeg må under ingen omstændigheder kigge… så det må de gøre under bedøvelse imorgen.
han har fået lidt at spise hos dyrlægen idag.

Håber så meget, at der måske bare sidder en lille knogle eller lignende fast… :frowning: :kryds: det har jeg oplevet hos en hund før.

At katten søger vand, men bare sidder foran skålen uden at drikke, er vist et meget almindeligt tegn på kvalme. Det har jeg i hvert fald også oplevet med mine. Men kvalme er jo et symptom på noget andet, så det er godt, at han skal tilbage og kigges mere på. Held og lykke med ham :kryds:

Så er der nyt fra dagens undersøgelse… han har mundhulebetændelse! :ked:Og så er der begyndt at komme blod i diarréen… så de vil tage afførringsprøve også… håber sgu, at han klarer den. Foreløbigt får han chancen og vi skal komme de næste dage til antibiotika indsprøjtning og muligvis fortsat til væsketerapi, hvis han ikke selv begynder at indtage noget. Håber dog noget smertestillende kan give ham modet på at indtage lidt tilbage.

ja når han har mundhulebetændelse er det klart at han ikke vil spise og har kvalme, et godt råd som du sikkert osse har fået af dyrlægen er at fodre ham med hill a/d vådfoder her de næste par dage, dels er det blid ved maven plus at der er masser af energi i sådan en ds og så er det et foder som stort set alle katte elsker.
god bedring med ham

Tak… vi har fået flydende højenergi-foder med hjem til ham. vet. sygeplejersken fortalte, at de har fyldt 800 ml væske på ham i alt de sidste to dage… det er helt vanvittigt… det er noget der ligner 3 x en kats blodvolumen… :uha::blegne:

Stakkels kat. God bedring med ham!

Katte bliver meget nemt og hurtigt dehydrede, godt du kom afsted, og god bedring med ham. Hvad har dyrlægen givet af årsag til mundhule betændelsen, og hvor er det lokaliseret? Tandkød, svælg?

Den var i hvert fald lokaliserettil tandkød- muligvis også svælg. Dyrlæge kunne ikke finde årsagen, men meget tyder på forgiftning. Desværre rettede vores lille kat sig slet ikke og vi har sagt farvel til ham her til morgen. :ked:

:lys:

:trøste:

god rejse over broen lille mis

:lys:

Det var trist

:sørger:

:kram:

Åh nej. Det gør mig umådeligt ondt for jer. :brist:
:lys:

Det gør mig ondt :kram:

:lys:

Tak for jeres ord. De varmer. Det føles så helt igennem uretfærdigt! Jeg har før sendt gamle dyr over på den anden side og det er hårdt, men det kan ikke sammenlignes med dette. At skulle sige farvel til et -for få dage siden- ungt, friskt og stærkt dyr- det er bare overvældende og uforståeligt. Vi var og er stadig ikke på nogen måde afklaret.

Pelle kom ind i vores liv på dramatisk vis, da jeg i efteråret samlede ham op, på en landevej, hvor han var blevet påkørt. Han havde heldigvis kun pådraget sig mindre traumer og kom sig hurtigt. Ingen savnede den skønne mis, så han blev her, hvor han overtog gården og vores hjerter med storm. Nu har han forladt os på lige så dramatisk vis som han kom. Han var unik og efterlader sig et kæmpe tomrum hos os. Sov godt lille Pelle-mis :sørger:

:lys: