Min kat miaver og hamre løs på skabet!

Hej alle.
Jeg har en maine coon kat på 2 1/2 år. Før vi fik en ny killing til ham som selskab var vores kat renlig og miavede en gang imellem i ny og næ om natten og udover det kan han godt lide at snakke. Han har altid været lidt af en reserveret kat og som killing meget forsigtig og sky. Han ku godt lide at blive kælet en gang imellem, men er ikke typen der hopper op på skødet af en eller op i sengen til os eller sofaen. Han begyndte dog lidt lige før vi fik killingen at hoppe op i sofaen, hvilket jeg blev rigtig glad for, da han bare skal flade sig ud hvor han har lyst. Efter vi fik killingen har de været rigtig glade for hinanden og leger og nuser sammen. Men han er nu begyndt at blive mere urolig om natten og nu også om dagen. Han miaver helt vildt nogen gange som om verden er ved at gå under og hamre løs på vores skab som om han vil fortælle os noget. Jeg tror det er fordi han gerne vil ud. Han er ikke blevet kastreret endnu, men skal det her i næste uge da han også er begyndt at tisse på mine tasker, sko og vasketøj. Jeg synes han er blevet mindre kælen efter vi har fået killingen. Hvilket jeg er rigtig ked af da han i forvejen er ret reserveret. Hvis jeg kæler den store kommer den lille nogen gange og afbryder også går han sin vej. Kan min kat ha taget skade af at den lille er kommet? Kan han være jaloux og er det derfor han hamre løs på skabet og prøver at fortælle at han er utilfreds med den lille, selvom de nogen gange leger og hygger sammen?
Det gør os ondt at den store måske er ulykkelig og vi kan rent ud sagt ikke holde det ud at han miaver, tisser og hamre løs. Selvom lige nu ligger han bare og slapper helt af. Hvad skal vi gøre???

På forhånd tak.

Du siger det selv - han er ikke kastreret - han søger hunkatte! Få både ham og killingen kastreret hurtigst muligt - det vil berolige den store og gøre deres forhold bedre.

Fertile hanner er altså bare ikke lykken - det har du et bevis på.

Jeg er helt overbevist om, at han falder helt til ro, når han er blevet kastreret :slight_smile:

Enig med de andre …Homonræs kan brige det værste frem i katte !. Han lider i den grad under at have nogle drifter han ikke får dækket - Så befri ham for disse, så dukker der med sikkerhed en glad og harmonisk kat frem.

Oki må håbe at han stopper, så skriver jeg lige igen når han er blevet Kastreret.
Men hvad med det at han ikke er så kælen mere? og pludselig er begyndt at hamre oftere på skabet. Før i tiden var det kun en gang hver anden uge og mest om natten. Nu er det hver dag og flere gange om dagen. Han har jo været fertil i 2 1/2 år og han har slet ikke været slemt før indtil efter vi fik den lille killing. Han tissede heller ik før. Havde kun gjort det ca. 3 gange på al den tid vi har haft ham.
Er os bange for at den lille pludselig tror det er okay at tisse hvor det passer dem. Den lille har endnu ikke været interesseret i at tisse andre steder end kattebakken. De bruger samme kattebakke og den bliver skiftet 1-2 gange om dagen, Kan det have noget med det at gøre? Vi bruger fragtmandens kattesand.

[quote=Junéman;458561]Oki må håbe at han stopper, så skriver jeg lige igen når han er blevet Kastreret.
Men hvad med det at han ikke er så kælen mere? og pludselig er begyndt at hamre oftere på skabet. Før i tiden var det kun en gang hver anden uge og mest om natten. Nu er det hver dag og flere gange om dagen. Han har jo været fertil i 2 1/2 år og han har slet ikke været slemt før indtil efter vi fik den lille killing. Han tissede heller ik før. Havde kun gjort det ca. 3 gange på al den tid vi har haft ham.
Er os bange for at den lille pludselig tror det er okay at tisse hvor det passer dem. Den lille har endnu ikke været interesseret i at tisse andre steder end kattebakken. De bruger samme kattebakke og den bliver skiftet 1-2 gange om dagen, Kan det have noget med det at gøre? Vi bruger fragtmandens kattesand.[/quote]

Mit gæt er, at du sandsynligvis aldrig ville have oplevet disse problemer, hvis du havde kastreret ham før du fik killingen.
Han har nok først fundet ud af, at han er “kat” efter at have fået en artsfælle.

Min hankat var faktisk heller ikke særlig kælen før. Han havde ligesom nok i at være fertil hankat. Han har til gengæld fuldstændig ændret sig efter kastrationen og er en helt fantastisk social kat nu :ok:

Så kastration jo før des bedre … for du har ret i, at urenligheden kan smitte til killingen.

[quote=Junéman;458561]Oki må håbe at han stopper, så skriver jeg lige igen når han er blevet Kastreret.
Men hvad med det at han ikke er så kælen mere? og pludselig er begyndt at hamre oftere på skabet. Før i tiden var det kun en gang hver anden uge og mest om natten. Nu er det hver dag og flere gange om dagen. Han har jo været fertil i 2 1/2 år og han har slet ikke været slemt før indtil efter vi fik den lille killing. Han tissede heller ik før. Havde kun gjort det ca. 3 gange på al den tid vi har haft ham.
Er os bange for at den lille pludselig tror det er okay at tisse hvor det passer dem. Den lille har endnu ikke været interesseret i at tisse andre steder end kattebakken. De bruger samme kattebakke og den bliver skiftet 1-2 gange om dagen, Kan det have noget med det at gøre? Vi bruger fragtmandens kattesand.[/quote]

Jeg synes ikke det er mærkeligt at hans uheldige adfærd er stigende, han bliver jo mere og mere desperat over hans homoner. Han har ikke lyst og energi til at være en kælepot …hankatte-homoner er en MEGET stærk drift som overskygger alt. Og hvis ikke du vil stå med problemerne igen, så sørg for at få din nye killing neutraliseret samtidig - Så sparer man osse penge, da de fleste dyrlæger giver rabat på kat nummer 2.

Oki mange tak :slight_smile: Nu glæder jeg mig helt til de skal kastreres og håber på de bliver mere afslappet og kælene. Den lille kan dog slet ikke få nok hehe.
Jeg har postet et til indlæg om gratis kastration.
Vil gerne høre jeres meninger om det. :?

Jeg tror også det vil være en god idé at give dem en kattebakke mere. Det er ikke sikkert han har lyst til at dele bakke med en anden kat.

Ellers helt enig med de andre i at han skal kastreres så hurtig som muligt, sammen med killingen. :slight_smile:

Han er kælen, men det bare når den anden killing kommer så går han.
Han har bare aldrig været katten der selv kommer helt hen til en for at blive kælet. Han gnubber sig bare nogen gange op af stolen man sidder på eller på ens fod. Eller så hvis han ligger i sengen og flader ud, så kan man godt kæle ham og han sys det dejligt. :slight_smile:

[quote=Junéman;458629]Han er kælen, men det bare når den anden killing kommer så går han.
Han har bare aldrig været katten der selv kommer helt hen til en for at blive kælet. Han gnubber sig bare nogen gange op af stolen man sidder på eller på ens fod. Eller så hvis han ligger i sengen og flader ud, så kan man godt kæle ham og han sys det dejligt. :)[/quote]

Du kan glæde dig til at få en meget mere opsøgende og kælen kat når hans og killingens homoner er fjernet …Muligt han lige nu tar’ lidt afstand til killingen, da de begge er fertile, og han ved godt at så længe de er fertile så vil den dag komme, hvor de skal kæmpe om, hvem der bestemmer …Det er altid svært og giver ofte problemer når fertile katte skal gå sammen.

[quote=Junéman;458629]Han er kælen, men det bare når den anden killing kommer så går han.
Han har bare aldrig været katten der selv kommer helt hen til en for at blive kælet. Han gnubber sig bare nogen gange op af stolen man sidder på eller på ens fod. Eller så hvis han ligger i sengen og flader ud, så kan man godt kæle ham og han sys det dejligt. :)[/quote]

Min (kastrerede) hankat gjorde det samme da jeg fik en killing hjem… Han var enormt glad for den nye lille killing, legede med og vaskede hende. Men når hun kom for at hygge, så gik han sin vej…

Det er han heldigvis stoppet med igen, så jeg vil tro at det går over ligesom det gjorde hos mig.