Min kat mjaver om natten

Hej alle sammen
Min kæreste og jeg vækkes hver nat af vores kat, der mjaver.
Det starter oftest ved femtiden og bliver ved on/off indtil vi står op omkr. syv-/ottetiden. Det generer os rigtig meget og vi er ved at blive godt trætte af det. Vi bor i en 1-værelses og hun er indekat.

Vi har læst os til, at det kan skyldes sult, utryghed eller simpelthen behov for opmærksomhed. Så vi sørger for, at der altid er mad i skålen til hende, når vi går i seng. For at komme evt. utryghed til livs, har vi prøvet at begrænse det område hun færdes i, ved at lukke døren ud til køkkenet. Vi har også forsøgt at ignorere hendes mjaven væk, for at lære hende, at vi ikke kan lege med hende om natten. Men lige lidt hjælper det. Hun bliver ved med at mjave.
Det er først når man står op, at hun stopper. Er der nogen, der har været ude for det samme? Og hvad skal vi gøre?

Vi håber I kan hjælpe :slight_smile:

Venlig hilsen
Laura

1 Synes om

Jada det gør mine hver dag (nat). :slight_smile:

Hvis der er noget at gøre så kender jeg det ikke.

Det eneste jeg kender til er at 100% konsekvent ikke snakke til hende når det ikke er stå op tid endnu. Det kan tage måneder at få dem væk fra det morgen mjaveri.

Sov med ørepropper i de næste mange uger således I kan få jeres søvn.

Men ja jeg kender det og tjaa det gør langt de fleste katteejere nok.

3 Synes om

Har I snakket med hende eller givet hende opmærksomhed, når hun har mjavet?

Gør I noget bestemt ift hende, når I står op? Mad, nus?

2 Synes om

Tak for tilbagemeldingerne! Dejligt at høre fra nogen i samme båd :blush:

I starten tyssede vi på hende, “svarede” hendes mjaven og stod op og nussede hende lidt… nu prøver vi en anden taktik: At ignorere hende.

Hun får typisk mad(vådfoder) om morgenen, når vi står op… men der er mad tilgængelig for hende døgnet rundt, da vi altid fylder en skål med tørfoder, før vi går i seng. Det er også om morgenen vi stiller hendes legetøj frem…

Så egentlig giver det måske lidt sig selv, hvorfor hun mjaver. Hun vil lege og have vådfoder… Og så har det jo nok også noget at gøre med sommervarmen og hvornår solen står op :woman_shrugging: :sunny:

1 Synes om

Mine to kan desværre ikke håndtere fri foder (de ender propfede så), så de får løbene hele døgnet. Også om natten, jeg vågner selv flere gange om natten, og skulle jeg sove for længe ifølge dem, vækker de mig også, og indtil videre har de vundet den kamp. :grin:

Må jeg spørge hvorfor hendes legetøj er gemt væk om natten? :slight_smile:

1 Synes om

Det kan du tro :blush: Det er simpelthen af hensyn til støjen. Vi bor i en et-værelses og sover i en alkove i stuen, så der er vi desværre nødt til at være lidt strikse, hvis vi skal få lukket et øje. De sidste par nætter har vi eksperimenteret med at flytte hendes legetøj ud i køkkenet og det fungerer faktisk ok, men jeg ved ikke om det er fordi hun bare ikke har leget så meget med det :face_with_raised_eyebrow:

Det lyder hårdt at stå op flere gange om natten! Hvordan klarer du det? Vænner man sig til det? :scream_cat: :sunflower:

Når I har ‘givet efter’, så kan det vare læææænge inden hun forstår, at det ikke hjælper at larme. Vores første kat prøvede det samme, og det tog en måned inden han holdt mund (og det var virkeligt højt på et tidspunkt) selvom vi aldrig anerkendte det.

Det kan være hun mjaver for vådfoderet. Selvom hun har mad, så vil hun da hellere have det lækre mad :wink: Jeg ved ikke, om det virker, men vores larmer ikke om morgenen, men de får så heller aldrig mad lige når vi står op. De får det på et eller andet tidspunkt inden vi skal på arbejde.

Okay, ja det er jo forskelligt både hvor meget de larmer, og hvor meget det forstyrre os. Jeg har selv boet 14 år i en et-værelset, og der oplevede jeg heldigvis ikke legetøj som et problem. Men den gang havde jeg også udekatte, så de fik jo brugt en del af deres energi udenfor.

Ja man vænner sig til det, jeg er meget sjældent oppe mindre end tre gange pr. nat, men jeg fejler så også 117 ting, bl.a. søvnløshed, så selv når kattene ikke vækker mig, er jeg oppe hver eneste nat. Det er hverken godt eller sundt, men da det har været sådan det meste af mit liv, så er jeg vant til det. Bl.a. også derfor jeg ikke tager den store kamp med mine katte omkring at få mad om natten. Både fordi jeg alligevel står op, og fordi hvis de vækker mig når jeg sover, er jeg ofte lettere desperat for at få lov til at sove hurtigt videre (er nogen gange vågen to-tre timer før jeg kan sove videre), og den hurtigste måde at få lov til det, er at give dem mad. :hoho:

1 Synes om

Min Vaffel larmer ikke om natten eller alt for tidligt om morgenen. Men han har også altid været vant til kun at få vodfoder om aftenen og fuldstændig ignoreret de få gange han har forstyrret om natten, da han var yngre.

Nu har vi et ritual hver aften, inden jeg går i seng. Så leger jeg med ham en halv times tid, for til sidst at smide en lille håndfuld godbidder, han skal snuse sig frem til. Så snart han har spist dem, går han også i seng og så er der ro hele natten.

Han kan godt finde på at vække mig lidt tidligere end jeg gerne ville, men aldrig med larm. Så kommer han lige så forsigtig og forsøger at kravle under dynen bag min ryg. Han er så sød og forsigtig når han gør det, så jeg lader ham som regel. Og de fleste gange falder jeg bare i søvn igen og får en ekstra time på øjet :love:

2 Synes om