Min kat vil ikke spise op

Hej jeg har en kat på 5 måneder, hun har fri adgang til tørkost, og får vådkost 50g 2 gange dagligt. Men når hun får vådkost vil hun ikke spise op, hun spiser kun omkring halvdelen, jeg har prøvet og give hende en mindre portion, men hun vil stadig kun spise halvdelen. Og det er jo mega træls, man føler lidt det er spild når man gang på gang bare smider det væk. Så mit spørgsmål er om der er nogen der ved hvad man kan gøre, så hun vil spise op.

På forhånd tak

Hun spiser sig vel bare mæt i tørkost :slight_smile:
Når bunden kan ses i skålen her i huset betyder det den er tom… også selvom der egentligt er masser af mad tilbage :slight_smile:
Tænker ikke der er så meget at gøre ved det :slight_smile:

Det kan godt være man ikke kan gøre så meget, men det er algivel træls.

Tak for svar.

Du kan prøve at blande “resten” op med lidt kogt varmt vand - det plejer at hjælpe her i huset. :slight_smile:

Når det er blandet op med varmt vand lader du det så bare stå til den igen?

Ja, det varme vand får maden til at dufte af mere - og gør den også nemmere at “slubre” op. :slight_smile:

Du kan også eksperimentere med både mærker og konsistenser.

Der findes flere varianter af konsistenser. Der er bidder i gele, bidder i sovs, paté og mousse. Hvis mine får mousse, slikker de tallerkenen. Men det er også nemt med mousse, som har en helt fin og blød konsistens. Skulle de ikke spise op, er mousse også nem at røre op med vand til noget, der - som Finn Frode skriver - er nemt at slubre i sig.

Der er mere arbejde med paté, som er lidt grovere, og derfor er det måske også lidt sværere at få det hele med. Bidder i gele og bidder i sovs har den ulempe, at katten som regel synes, at sovsen og geleen er det bedste og slikker den af.

Du kan også lade vådfoderet stå fremme og se, om hun ikke kommer tilbage til det. Katte kan som regel godt lide at spise små portioner mange gange i løbet af dagen. Også af vådfoder. Selvfølgelig kan det ikke bare stå fremme, til det er spist op, hvis vi taler mange dage. Men hun skal nok selv finde ud af, om hun synes, det er for gammelt.

Vi gør det omvendt her. Fri adgang til vådkost og kun en ration tørkost om aftenen. Og stadig spiser de ikke altid al vådkosten inden det er tid til nyt… Jeg er kommet frem til, at sådan er katte :slight_smile:

2 Synes om

Jeg siger tusind tak for svar til jer alle, jeg vil gå igang med at prøve lidt forskelligt.

1 Synes om