Min kats kæbe låser

Jeg har lidt et problem med min exotic Coco. Vi oplever ofte på det seneste at hendes kæbe “låser” sig fast, f.eks når hun gaber og så kan hun ikke lukke munden igen, hvilket jo er ret upraktisk. Som regel kan jeg massere kæberne lidt, eller lige så stille trykke i siderne i munden og så løsner de sig, men nogle gange skal der mange forsøg til, hvilket resulterer i en meget sur kat! Det er ikke noget vi tidligere har oplevet og hun har aldrig haft en skade ved kæben, så hvad gør jeg lige? Det er meget mærkeligt.

Har I oplevet noget lignende?

Jeg har undersøgt hendes mund og kan virkelig ikke finde noget abnormt.

.

Her er hun, dog med lukket mund.

1 Synes om

Jeg går ud fra at vi let og elegant kan udelukke stivkrampe :slight_smile:
Det er slet ikke et ukendt fænomen, og her er et af mange links der beskriver det: What You Need to Know About Jaw Locking
Du skal nok have fat i dyrlægen for at se, om det er noget, der kan gøres noget ved.
VH
Susanne

3 Synes om

Tak for svar. Syntes nemlig ikke jeg kunne finde noget om det på nettet, men jeg havde heller ikke søgt på engelsk. Det kunne tyde på det er endnu svaghed hos perseren :frowning_face:
Jeg må lige høre dyrlægen, men der er nok en vis sandsynlighed for, hun ikke har hørt om det, hvis det er forholdsvist sjældent.

Øv hvor synd :frowning:

også fordi sådan et stort gab jo er en af de måder som katte hilser glad på en.

Du kunne også prøve at høre hos

De må vide en del om hvordan kæber fungerer også og om/hvad man kan gøre ved det.

Blev du ikke forskrækket første gang det skete?

2 Synes om

Ja, men var også bekymret for om der var noget som sad fast i hendes mund eller hals. Men nu er det jo efterhånden sket så mange gange, at jeg er sikker på det ikke er derfor. Kæben låser simpelthen fast.
Men nu skal hun snart til eftersyn, så vil prøve at høre vores dyrlæge om der kan gøres noget. Hun er næsten 10 år - og synes også det er synd hvis hun skal opereres for det :frowning:

1 Synes om

Det ville også have været min første tanke hvis en sad sådan med mund åben - at der var noget der sad fast :frowning:

Ja, det er altid lidt tricky med de 10 år+ misser hvis det er noget der kræver indgreb. Så er der også andre forhold der spiller ind.

1 Synes om

Jeg har desværre ingen råd, og hvor lyder det da godt nok træls :frowning:

Men bliver altså nødt til lige at sige: hvor er hun fin :heart:

2 Synes om

Mange tak :hjerte: hun er min lille “grumpy cat” :love:

Hvor bor du?

Det er nok sandsynligt, at der kan være tale om slidgigt.
VH
Susanne

I Midtjylland. Nær Silkeborg. Vi bruger Silkeborg dyrehospital, så må høre dem ad om de hvad de tænker om det.
Det har været galt med hende igen i aften og de seneste par dage :frowning:

Jeg ville nok prøve Jacob på Nordre Dyrehospital i Lystrup.
VH
Susanne

Der er ingen tvivl om, at en dyrlæge vil være første bud, men grunden til, at jeg spurgte om geografisk placering er, at det - måske - kan afhjælpes af en kiropraktor. Det siger jeg, fordi jeg selv har haft nøjagtigt samme problem. Ikke alene er det ubehageligt, når den låser, det gør faktisk også ondt at “låse op” hver gang.

Mit blev afhjulpet af en kiropraktor, der kunne finde det nøjagtige punkt, hvor der blev låst op permanent. Jeg ved, der er en kiropraktor i Jylland, som mange er glade for, så det kunne jo være næste forsøg :slight_smile:

1 Synes om

Det ville jo være perfekt og meget bedre end at skulle overveje evt. Operation :thumbup:

Jakob på Nordre :wink:
VH
Susanne

3 Synes om