Min Maine coon fælder UTROLIGT meget! what to do?

Hej alle :slight_smile:

Jeg ville høre jer om der er nogen der har en eller anden ide til, hvad man evt. kunne gøre ved at ens kat fælder rigtig meget… ?? Ved godt der nok ikke er det store at gøre. Er der noget med at hvis man reder dem for meget, fælder de mere? Kom med alle jeres bud og ideer, før jeg bliver sindsyg af alle de her kattehår :wink:

Har på fornemmelsen jeg er blevet allergisk for enten støv, eller kattehår… Nyser hele tiden, men det er også når jeg ikke er i mit hjem, så derfor tænker jeg støvallergi, men nyser og klør i næsen af og til her hjemme. Men som oftes sidder der et kattehår ved min næse når det klør/kilder… :o

Hvornår er fælde perioderne? jeg syntes nemlig altid min maine coon fælder…? Min anden kat gør også (alm. huskat) men det er ikke så det flyver rundt i hele hytten…

Mvh. Carina

Der kan være flere grunde til fælding…årstiden/fældningssæson, foder, hormoner, ude/indekat…og flere
Jeg ville begynde med at se på hvad jeg fodrede med hvis mine kræ fældede som du beskriver for med det antal jeg har ville jeg kaste hårboller op i lårfede stråler:høhø:

Mine katte er indekatte, og de får royal canin for neutraliserede katte. De er 1½ og 2 år. :slight_smile:

De har altid spist Royal Canin.
De har aldrig haft nogen knuder, og hvis ikke det var pga. al den fældning, ville jeg næsten kunne undvære at rede dem, hvis man kun redte dem får at undgå knuder. :stuck_out_tongue:

Hvad kan foderet have med fældningen at gøre? :slight_smile:

Dét menukort vi giver vore dyr er med til at forme dem såvel som eksempelvis deres genetik, det miljø vi byder dem og andre ting.
Du kan tro fodret har indflydelse på OGSÅ dèt at fælde.
De bliver hvad de spiser præcise som vi og det ER INGEN hemmelighed Royal Canin er fyldt med kulhydrater som ingen kat kan bruge til en dyt.
Hvad der er lige det bedste til lige dine dyr kan jeg af gode grunde ikke skrive så du kan bruge det optimalt, du skal prøve dig frem og dèt bl.a. ved at læse nøgletallene på foderposerne OG tænke i proteiner.
Foderjunglen er en svær èn at gennemskue så det du skal gøre er at prøve dig frem, men ÈN ting er sikker…vore dyr skal have proteiner og det findes i KØD og ikke korn.

Jeg troede Royal Canin var udemærket, da deres pels er blank og de virker til at trives rigtig godt. Det eneste der er, er som sagt det med at den ene mis fælder for meget.

Ved du så hvilket fodder der er flest/ mange proteiner i? For så vil jeg da overveje at prøve noget nyt fodder når det jeg har nu, er ved at løbe op :slight_smile:
Men ja, selvfølgelig skal de ha mest protein, da de jo er kødædere… ^^

Du, det der forstår jeg så godt: Min EXO Leise har i perioder stor-fældet, så jeg har været ved at blive vanvittig af det.

Til min store forbløffelse fælder han næsten ikke nu. De andre vintermåneder har det stået af ham, bogstaveligt talt. Frisering, badning, Furminator - atjuha!

I min optik har det handlet om hans helbred: Han har haft luftvejs- og vejrtræknings-problemer.
Sidste vinter var jeg lidt sent ude med at få ham til dyrlæge, og det viste sig, at han “havde lidt på lungerne”. En antibiotikakur (flydende Zitromax) tog det.
Da de samme symptomer startede for nogle uger siden, kunne jeg så se, hvad klokken var slået, og tog ham til eksperten igen.

Denne gang har han haft den fineste pels hele “vinter-tiden”!

Som jeg oplever det, er pelsen et godt billede på kattens almentilstand. Det er også det, erfarne opdrættere siger til mig.

Måske er det en ide med et tjek hos den nærmeste ekspert :?
Selvom katten ikke virker syg eller skidt tilpas, så kan det være svært at bedømme, hvis man ikke har set katten i topform.

Det er mit bud :slight_smile:

Det foder der er mest proteiner i er det med mest kødindhold OG kød i det hele taget.
Her råfodres hver eneste dag.
Vore dyrs fordøjelses system er laves så det er en noget hurtigere process end eksempelvis vores (menneskets)…at vi som homo sapiens spiser alt for meget kød er så en anden sag.
Du skal prøve dig frem. Kigge hjemmesider og læse nøgletallene.
Det sidste er svært for producenterne ved liiiige præcise hvordag de skal skrive for det ser bedst ud set med købers øjne.
Måske duogså kunne komme noget fiskeolie (viakutan) måske i deres foder eller på det. Måske gærtabletter kunne hjælpe lidt…det er om at prøve.

Men når alt dette r skrevet så ER det normalt vore dyr har 1-2 fældningssæsoner årligt…de skal jo af med den gamle pels. Men fælde hele tiden, dèt skal man ikke. I hvert tilfælde ikke som du beskriver.

[quote=MiSi;303461]Du, det der forstår jeg så godt: Min EXO Leise har i perioder stor-fældet, så jeg har været ved at blive vanvittig af det.

Til min store forbløffelse fælder han næsten ikke nu. De andre vintermåneder har det stået af ham, bogstaveligt talt. Frisering, badning, Furminator - atjuha!

I min optik har det handlet om hans helbred: Han har haft luftvejs- og vejrtræknings-problemer.
Sidste vinter var jeg lidt sent ude med at få ham til dyrlæge, og det viste sig, at han “havde lidt på lungerne”. En antibiotikakur (flydende Zitromax) tog det.
Da de samme symptomer startede for nogle uger siden, kunne jeg så se, hvad klokken var slået, og tog ham til eksperten igen.

Denne gang har han haft den fineste pels hele “vinter-tiden”!

Som jeg oplever det, er pelsen et godt billede på kattens almentilstand. Det er også det, erfarne opdrættere siger til mig.

Måske er det en ide med et tjek hos den nærmeste ekspert :?
Selvom katten ikke virker syg eller skidt tilpas, så kan det være svært at bedømme, hvis man ikke har set katten i topform.

Det er mit bud :)[/quote]

Begge mine katte har tid til dyrlægen her d. 21 dec. til en hoved - røv tjek. + årlig vaccine. Dyrlægen må kunne fortælle mig hvis noget ikke er som det skal være så?

Kan fældningen have noget at gøre med at hun ikke bliver leget med, så meget som hun ønsker? For hun vil HELE tiden lege. Og det er ikke overdrivelse. Min kærste og jeg ville bruge halvdenen af vores dag på at lege med hende, hvis vi skulle opfylde hendes ‘krav’ :o

Dét dyrlæger ved om ernæring kan stå på et ark køkkenrulle, hvis nogen spørger mig.
Så vidt jeg husker er det knapt med i deres pensum:tihi:
En af mine killingekøbere er færdig som dyrlæge til sommer og jeg spurgte hende for nogen tid siden og hun svarede (kan ikke huske det helt korrekt) men det var noget med det var ganske få timer.
Men èn ting kan du være sikker på. Sølger de et bestemt foder er det med garanti det rette…håber du læser alt det jeg skriver mellem linierne :tihi:
De lever jo af det altså økonomisk :ups:

[quote=kamikaze;303462]Det foder der er mest proteiner i er det med mest kødindhold OG kød i det hele taget.
Her råfodres hver eneste dag.
Vore dyrs fordøjelses system er laves så det er en noget hurtigere process end eksempelvis vores (menneskets)…at vi som homo sapiens spiser alt for meget kød er så en anden sag.
Du skal prøve dig frem. Kigge hjemmesider og læse nøgletallene.
Det sidste er svært for producenterne ved liiiige præcise hvordag de skal skrive for det ser bedst ud set med købers øjne.
Måske duogså kunne komme noget fiskeolie (viakutan) måske i deres foder eller på det. Måske gærtabletter kunne hjælpe lidt…det er om at prøve.

Men når alt dette r skrevet så ER det normalt vore dyr har 1-2 fældningssæsoner årligt…de skal jo af med den gamle pels. Men fælde hele tiden, dèt skal man ikke. I hvert tilfælde ikke som du beskriver.[/quote]

Mine katte vil ikke have gærtabbeletter :stuck_out_tongue: det har jeg prøvet at give dem. og har overvejet fiske olie, men fodderet bliver da klamt og helt opblødt af at stå sådan i nogen timer??

Jeg har set lidt på det med kødindhold/protein indhold, men jeg tænkte på om DU ved og har tjekket nogen tal?? Så jeg måske vidste lidt før jeg gik ud og tjekkede, selv… :wink:

[quote=kamikaze;303467]Dét dyrlæger ved om ernæring kan stå på et ark køkkenrulle, hvis nogen spørger mig.
Så vidt jeg husker er det knapt med i deres pensum:tihi:
En af mine killingekøbere er færdig som dyrlæge til sommer og jeg spurgte hende for nogen tid siden og hun svarede (kan ikke huske det helt korrekt) men det var noget med det var ganske få timer.
Men èn ting kan du være sikker på. Sølger de et bestemt foder er det med garanti det rette…håber du læser alt det jeg skriver mellem linierne :tihi:
De lever jo af det altså økonomisk :ups:[/quote]
Læser skam hvad du skriver mellem linjerne, :stuck_out_tongue: Sådan er det jo. Har været ude for det :stuck_out_tongue:
Men jeg har læst til dyrepasser hvor vi også havde om fodder til katte, og dem som ved at katte er kødædere ved jo de skal have fodder med mange proteiner, men vi lærte også at man skulle prøve sig frm, og finde noget fodder der passede til sine katte. Alle katte er jo ikke ens. Kan huske min lærer sagde at katte skulle have tæt blank pels, de har mine. + blanke øjne, det har mine også. God afførring, det har mine også. Men jeg vil prøve med noget nyt fodder så. Det kan jo være det hjælper på al den fældning… Hvem ved :slight_smile: .