Min mors kat er syg - Hjælp... :(

Jeg er ked af at sige det, men jeg ville ikke have udpræget tillid til den dyrlæge :sorry:
At tage afføringsprøve på en kat, der ikke vil spise, kan jeg ikke lige se nogen grund til.
Utrolig mange sygdomme finder man ved blodprøver!
Kun hvis sygdommen sidder i mave/tarm, vil en afføringsprøve vise noget - og den type sygdomme plejer ikke at stryge appetiten.

Er det din mor, der synes kattten er dehydreret eller er det dyrlægen? Hvis man ikke har forstand på det, kan det være svært at vurdere.

Du har fået en masse gode råd, og jeg håber virkelig at katten hurtigt bliver frisk igen, jeg hæftede mig ved at hun havde spist et liljeblad, en del liljer er giftige og selv om bladet er kommet helt ud kan det sagtens have givet hende en forgiftning, der så har resulteret i manglende lyst til mad og vand

held og lykke med hende :kryds::kryds::kryds:

[quote=kamikaze;470120]Når jeg læser forløbet får jeg to tanker…fordøjelsesproblemer (hårbolle/tarminvagination e.lign.) eller nyresvigt/nyreproblemer

En kat med den slags problemer har som oftest kvalme og derfor spiser den ikke.[/quote]

Tak for at dele dine tanker. De er givet videre.

[quote=Alice;470121]Missepigen SKAL ha’ væske nu …Katte kan ikke tåle at blive dehydrerede, deres indre organer tar’ hurtig skade !!. Så enten må I tvinge noget væske i hende, eller osse må I kræve at dyrlægen griber ind NU !!

På apoteket kan man købe noget væske med sukker/salt, så denne balance kommer iorden, så vidt jeg husker så hedder det Elektrolyt ?[/quote]

Tak, jeg mener også at der skal gøres noget i en fart. Jeg var helt klart taget til dyrlægen for at få lagt drop, hvis det var min kat. Men min mor og far har nu fået 10 ml væske og 10 rejer i hende, så de vil fortsætte på den måde indtil hun kan komme til dyrlægen kl. 18…

Det havde jeg altså også gjort på nuværende tidspunkt - i det mindste bare for at få en andens vurdering på sagen.

[quote=Bamse;470130]Sørg for at få noget vand i katten! Det er vigtigt. Når Bamse har haft nedturer så har han været på mit skød, og så har jeg taget en engangssprøjte med vand i og brugt dutten på den til at åbne munden fra side af, og så bare ind med vand. Hun skal have noget der ligner 200 ml. i døgnet. Så der er ingen anden vej frem end af bruge lidt magt overfor hende.

Og så mad, kattes systemer lukekr ned hvis de ikke får næring. Bland A/D (mit lykkemiddel) eller blendet vådfoder eller opblødt tørkost med vand, og sprøjt det ind på samme måde som væsken.

Jeg håber for bedring for den lille mis, når i får gang i vand og mad igen!

Hvis det på ingen måder hjælper hende i dag, så til dyrlæge i morgen tidlig, til væskedrop og et skud binyrebarhormon og blodprøver. Det koser ikke det hvide ud af øjnene![/quote]

Mine forældre blev overraskede over de 200 ml, men de vil prøve at få det i hende - tak for tallet.

De vil nu prøve på det med opblødt mad i en sprøjte.

Og ja, jeg ville også rigtig gerne have at der blev taget nogle blodprøver! Men min mor er bare så ked af det og ubeslutsom lige nu, så hun har svært ved at tage stilling til hvad der skal gøres.
Vi må se hvad dyrlægen siger kl. 18…

[quote=HeroldDesign;470136]Hej!

Jeg vil bare lige fortælle at det hedder: REVOLYT NUTRITION PULVER
det man kan købe på apoteket…er selv på vej ind for at købe noget, da jeg også har en syg mis. God bedring til lille my![/quote]

Okay, mange tak!
Og rigtig god bedring til din misling også. :hjerte:

[quote=Vivi_Fletcher;470139]Jeg er ked af at sige det, men jeg ville ikke have udpræget tillid til den dyrlæge :sorry:
At tage afføringsprøve på en kat, der ikke vil spise, kan jeg ikke lige se nogen grund til.
Utrolig mange sygdomme finder man ved blodprøver!
Kun hvis sygdommen sidder i mave/tarm, vil en afføringsprøve vise noget - og den type sygdomme plejer ikke at stryge appetiten.

Er det din mor, der synes kattten er dehydreret eller er det dyrlægen? Hvis man ikke har forstand på det, kan det være svært at vurdere.[/quote]

Ja, der skal altså tages nogle blodprøver - det mener jeg også.

Det er min mor som synes My er dehydreret - og ja, det kan selvfølgelig være svært at vurdere…

[quote=Marianne H;470145]Du har fået en masse gode råd, og jeg håber virkelig at katten hurtigt bliver frisk igen, jeg hæftede mig ved at hun havde spist et liljeblad, en del liljer er giftige og selv om bladet er kommet helt ud kan det sagtens have givet hende en forgiftning, der så har resulteret i manglende lyst til mad og vand

held og lykke med hende :kryds::kryds::kryds:[/quote]

Ja, min mor gav hende jo aktivt kul som skulle opsamle giftstofferne (så vidt jeg har forstået det). Men det kan jo sagtens være at hun har fået en forgiftning alligevel…

Tak for svar.

Tusind tak for jeres svar alle sammen! :tak:
I er bare så fantastiske, at I altid står klar til at hjælpe og dele ud af jeres viden. Det sætter vi meget stor pris på. :hjerte:

Min personlige mening er at hvis det er den dyrlæge jeg tænker på i Glostrup ville jeg skrigende løbe væk og få missen afsted til mere kompetente dyrlæger, evt. til dyrlægerne i Karlslunde som Lis også anbefaler.

Okay tak… :S

Nu kører de My ind på Københavns Dyrehospital. Jeg håber, at de kan hjælpe hende! :kryds:

Få fat i dem - kør til Karlslunde

I bil ligger Karlslunde Dyrehospital ikke særligt langt længere væk:

Greve Main 41
2670 Greve

Okay, nu tager de nok til Karlslunde i stedet. Tak Lis. :slight_smile:

Syntes jeg er en rigtig god ide - både for katten og for økonomien. Og jeg har ingen andele i Karslunde - det er heller ikke “min” klinik - men den jeg (og mange andre) bruger brænder det på og egen dyrlæge ikke har åbent.

Held og lykke …

Jeg krydser fingre for missen - især når I ikke er taget til Karlslunde.

Angående væske kan I koge noget fisk eller kylling med lidt salt og give hende det afkølede kogevand. Det foretrækker mange katte frem for kødet, og der er næringsstoffer i kogevandet.

Karlslunde har svarer på og henviser til vagthavende… :? Hvad skal de så gøre? Tage til København alligevel?

På 46 15 15 25?
Sært, de plejer da selv at køre 24 timer.

[quote=pivnu;470212]På 46 15 15 25?
Sært, de plejer da selv at køre 24 timer.[/quote]

Ja, det er det nummer hun har ringet på, men svaren giver bare et andet nummer man skal ringe til…

De skal ringe til vagthavende dyrlæge - nummeret der oplyses er 40 36 35 25 - så aftaler I hvornår dyrlægen er på klinikken

Så har de en tid på Karlslunde kl. 17! :thumbup:

Også min tanke.
Alle liljer er ret giftige - og de kan give ikke bare en akut forgiftning, men også nyreskader. Din beskrivelse passer desværre ret godt på min Donna da hun gik i akut nyresvigt. Fik I taget en blodprøve, ellers kunne det være en ide - og jeg ville tvinge væske i katten om muligt - helst igår. Eller få en ordentlig dyrlæge til at lægge et drop.
Undskyld - det er ikke for at være barsk… men jeg tror det er meget vigtigt med noget væske :uha:
Desværre ved jeg godt hvordan det er at løbe panden imod en mur. Københavns dyrehospital diagnosticerede også “maveproblemer” og ordinerede - faste, også uden vand! :doh: De ville ikke tage en blodprøve… Det rigtige var altså nyresvigt. Konstateret via en blodprøve hos Fasanvejens dyreklinik.

Rigtig god bedring med missen - jeg håber det viser sig at være noget mindre slemt. :kryds: :kryds:

Åh, kan se at I har fået en tid. Det var godt :slight_smile: Krydser fingre!

Håber missen snart får det godt igen