Min mors kat er syg - Hjælp... :(

Min mors kat er syg, og dyrlægen kan ikke finde ud af hvad hun fejler, så min mor har bedt mig om at spørge jer herinde til råds - Jeg håber I kan hjælpe.

My har spist meget lidt i en uge, og de sidste tre dage er hun helt stoppet med at drikke og spise. Min mor har kun kunnet nøde ganske lidt i hende.
Min mor kan nu se på hendes pels, at hun er dehydreret (pelsen ser anderledes ud).
Hun er sløv, virker afkræftet og sidder ofte bare og stirrer ud i luften.

Jeg vil prøve at give en gengivelse af sygdomsforløbet som jeg har forstået det. Jeg undskylder hvis jeg går for meget i detaljer, men jeg er i tvivl om hvilke oplysninger der er vigtige…

Det startede i sidste weekend hvor My havde tynd mave og var sløv.
Der skete så det, at hun kom til at spiste et lilje-blad, og min mor var bange for at hun ville blive forgiftet, så hun gav hende en tablet aktivt kul sent lørdag aften.

Søndag havde My så formet løs afføring som indeholdt et helt blad. Hun havde ingen opkast, men lidt ændret adfærd. Hun spiste dog og drak meget.

Mandag gav min mor hende så kul igen, fordi hun var bange for planterester i tarmsystemet. My havde stadig lidt appetit.

Tirsdag morgen havde hun igen tynd afføring med lidt blodigt slim, så min mor tog hende til dyrlæge. Hun havde ikke feber og dyrlægen gav hende noget Hills ID med hjem, men hun havde ingen appetit, så hun har ikke spist noget af det.

Onsdag fik dyrlægen en afføringsprøve, hvor afføringen igen var blevet normal, og de fandt intet unormalt da de lavede en mikroskopi.
Hun havde det godt og spiste en smule den dag.

Torsdag havde hun ingen afføring, men hun virkede normal og kunne godt lege.
Sent om aftenen blev hun så irritabel og sov uroligt.

Fredag morgen var hun så utilpas og havde overhovedet ingen appetit. Hun var kun interesseret i kattegræs som hun til gengæld spiste meget af. Hun sad bare og stirrede ud i luften og bøvsede nærmest og slikkede sig om munden som om hun havde kvalme. Hun kastede lidt skummende spyt op, og pev når man løftede hende op som om hun havde ondt.
Min mor tog hende så igen til dyrlægen for at få taget røntgen. Billederne viste ikke noget unormalt - Kun lidt luft i maven. Dyrlægen kunne desuden mærke, at hun var udspilet.
De kunne på røntgenbillederne se, at der var lidt afføring på vej som ikke så hårdt ud, men det er altså først kommet ud i dag, så måske har hun lidt forstoppelse?
Hendes temperatur var lidt over 39.
Det eneste hun fik ned hele dagen var en spk. yoghurt og hun fik ingen væske.

Lørdag ville hun fortsat hverken spise eller drikke. Hun fik kun en smule tomat og jordbær. Hun virkede okay normal, men sad ofte og krummede sig sammen og stirrede for sig selv. Hun pev dog ikke længere når man tog hende op.

I dag har hun så spist 10 stk. knasemad og indmaden af en skive tomat.
Hun drikker stadig ikke, og hun er som sagt dehydreret. Det er lykkedes min mor at få en ½ ml vand i hende med en sprøjte, men hun kan ikke lide at gøre det, så det er ikke blevet til mere.
My har for første gang siden onsdag haft afføring og den er ret hård.
Hun er stadig meget sløv og virker afkræftet.

Jeg tænker - Er det ikke meget vigtigt at få noget væske i hende NU?!
Hvis min mor ikke kan klare at gøre det, kan de så gøre det på et dyrehospital?

Vi vil sætte stor pris på, hvis nogen af jer derude har nogle råd.
Vi er alle meget bekymrede for Lille My…

Puha… det lyder ikke godt…
det er meget vigtigt hun får væske… jeg forstår ikke at dyrlæge ikke har beholdt hende og lagt hende i drop…

Jo, afsted til dyrehospitalet- de kan lægge et væskedepot på missen.
Har desværre ikke et bud på, hvad missen kan fejle, men god bedring med hende.

[quote=Hanne P;470091]Puha… det lyder ikke godt…
det er meget vigtigt hun får væske… jeg forstår ikke at dyrlæge ikke har beholdt hende og lagt hende i drop…[/quote]

Nej, det forstod jeg altså heller ikke… Jeg mente nok, at det var sådan noget man plejer at gøre i sådanne tilfælde.

[quote=Buffy;470093]
Har desværre ikke et bud på, hvad missen kan fejle, men god bedring med hende.[/quote]

Mange tak. :hjerte:

Jeg har læst din beretning om din mors kat, som har det skidt.

Jeg hæfter mig ved at du skriver, hun ikke vil drikke.

Jeg vil mene, at I skal have noget væske i hende nu.

Start med at give hende kogt afkølet vand tilsat liiiiiidt sukker (evt. druesukker)

Vil hun ikke selv drikke, så må/skal I hjælpe hende.
Brug en engangssprøjte (uden kanylen selvfølgelig) og forsøg jer frem. Enten med et dryp ad gangen eller flere dryp ad gangen direkte i hendes mund. Tålmodighed og ros skal der også til.
Vil hun slet ikke drikke, og kan I ikke “tvinge” væske i hende, så skal I ringe til dyrlægen - hurtigst muligt - for yderligere råd el. evt. indlæggelse af katten.

Når hun forhåbentlig kvikker lidt op, så kan I prøve at give hende:
Kaffefløde eller Tigermælk, som laves af flg.: 3 dl tykmælk, 1 dl fløde, 1 spsk. vand, 1 tsk. honning (sukker el. druesukker) og 1 past. æggeblomme.

Tigermælk bruges/laves ofte til kattemødre når de har født.
Det giver dem et boost energi.

Håber at My snart frisker op igen.
Vil du holde os opdateret ?

Øv da !! …Nu er det ikke alt de kan se på røntgenbillede, hun kan sagtens skjule en hårbold som danner en forstoppelse, noget tyder ihvertilfælde på at det er maven hun døjer med, især når hun selv søger kattegræsset - Katte har en fantastisk intuition. Hun skal ha’ væske MASSER af væske …Få dyrlægen til at lægge væske ind under huden. Og så ville jeg sætte intensiv ind med kattemalt og ProKolin - Det skulle meget nødig ende op med en operation i tarmen.

Jeg forstår heller ikke at dyrlægen ikke straks gav hende noget kvalmestillende …Klart hun ikke vil spise hvis hun er forkvalmet !

Hvilken dyrlæge er det - i Hellerup?

en blodprøve på så dårlig en kat ville være mit bud. Katten skal have væske - når den er så sløj er det ikke nok det man putter det i munden - den skal i drop.

Check op på det her nummer 70 22 11 01 og hør hvem der har vagten lige nu (dagtimer) - døgvagt har Københavns Dyrehospital - foretrækker selv Karlslunde http://www.karlslundedyreklinik.dk/

Det kan lydes som en ordentlig omgang mavekatar, det gør ondt at få noget som helst ned i maven, derfor er den uvillig til at spise og drikke.
Jeg har været turen igennem med en af mine, han fik væske hos dyrlæge, samt tvangsfoder med en lille bid (en af dem fra RC vådmad) hver kvarter, efter ca 5 timer begyndte han at spise selv.
Dette efter at han havde været samme tur igennem som din mors kat.
Idag har han det helt fint, men har dog forsat en meget sart mave.

[quote=Lindvig;470098]Jeg har læst din beretning om din mors kat, som har det skidt.

Jeg hæfter mig ved at du skriver, hun ikke vil drikke.

Jeg vil mene, at I skal have noget væske i hende nu.

Start med at give hende kogt afkølet vand tilsat liiiiiidt sukker (evt. druesukker)

Vil hun ikke selv drikke, så må/skal I hjælpe hende.
Brug en engangssprøjte (uden kanylen selvfølgelig) og forsøg jer frem. Enten med et dryp ad gangen eller flere dryp ad gangen direkte i hendes mund. Tålmodighed og ros skal der også til.
Vil hun slet ikke drikke, og kan I ikke “tvinge” væske i hende, så skal I ringe til dyrlægen - hurtigst muligt - for yderligere råd el. evt. indlæggelse af katten.

Kaffefløde eller Tigermælk, som laves af flg.: 3 dl tykmælk, 1 dl fløde, 1 spsk. vand, 1 tsk. honning (sukker el. druesukker) og 1 past. æggeblomme.

Vil du holde os opdateret ?[/quote]

Mange tak for de gode råd! Jeg giver dem videre til min mor.
Jeg skal nok holde jer opdateret.

[quote=Alice;470100]Øv da !! …Nu er det ikke alt de kan se på røntgenbillede, hun kan sagtens skjule en hårbold som danner en forstoppelse, noget tyder ihvertilfælde på at det er maven hun døjer med, især når hun selv søger kattegræsset - Katte har en fantastisk intuition. Hun skal ha’ væske MASSER af væske …Få dyrlægen til at lægge væske ind under huden. Og så ville jeg sætte intensiv ind med kattemalt og ProKolin - Det skulle meget nødig ende op med en operation i tarmen.

Jeg forstår heller ikke at dyrlægen ikke straks gav hende noget kvalmestillende …Klart hun ikke vil spise hvis hun er forkvalmet ![/quote]

Åh, hvor jeg dog håber at det er en hårbolle!
Ja, jeg undrede mig også gevaldigt over at dyrlægen ikke gav kvalmestillende!

[quote=Lis Dahlstrøm;470103]Hvilken dyrlæge er det - i Hellerup?

en blodprøve på så dårlig en kat ville være mit bud. Katten skal have væske - når den er så sløj er det ikke nok det man putter det i munden - den skal i drop.

Check op på det her nummer 70 22 11 01 og hør hvem der har vagten lige nu (dagtimer) - døgvagt har Københavns Dyrehospital - foretrækker selv Karlslunde http://www.karlslundedyreklinik.dk/[/quote]

Nej, det er min mors dyrelæge i Glostrup - Jeg ved ikke hvad hun hedder…

Mange tak for nummeret - Jeg giver det videre til min mor.

Min mor har lige talt med dyrlægen igen. Hun siger, at hvis det ikke er blevet bedre kl. 18, skal min mor komme ned med hende.
Jeg synes det er latterligt, at hun skal vente, for selvfølgelig bliver det da ikke bedre på de par timer!
Men min mor vil altså gerne til lige netop den dyrlæge, fordi det er hende der har været med i forløbet og har alle data…

Dyrlægen mistænker tør FIP… :blegne:

[quote=Lindvig;470098].

Vil du holde os opdateret ?[/quote]

Ingen honning - honning kan indeholde sporebakterien Clostridium botulinum (pølseforgiftning).

Hvor stor forekomsten er i Dansk honning kan jeg ikke finde, fandt den i Canada - omkring 50% var inficeret så vidt jeg husker. Pølseforgiftning er en alvorlig sag - derfor må spædbørn under 1 år ikke få honning.

Under alle omstændigheder skal kattens væskebalance være iorden før der fodres på den. Køb væsken på apoteket - den indeholder de korrekte salte …

[quote=cæsar;470107]Det kan lydes som en ordentlig omgang mavekatar, det gør ondt at få noget som helst ned i maven, derfor er den uvillig til at spise og drikke.
Jeg har været turen igennem med en af mine, han fik væske hos dyrlæge, samt tvangsfoder med en lille bid (en af dem fra RC vådmad) hver kvarter, efter ca 5 timer begyndte han at spise selv.
Dette efter at han havde været samme tur igennem som din mors kat.
Idag har han det helt fint, men har dog forsat en meget sart mave.[/quote]

Tak for at dele din erfaring. Jeg håber at det kan være det…

Bare det ikke er FIP… :ked: Åh, jeg er så forfærdeligt ked af det lige nu…
Det er egentlig min lillesøsters kat, men det er selvfølgelig min mor der tager sig af sådan noget hér… Jeg tror slet ikke det er gået op for min lillesøster at My kan være alvorligt syg… :ked:

[quote=Lis Dahlstrøm;470113]Ingen honning - honning kan indeholde sporebakterien Clostridium botulinum (pølseforgiftning).

Hvor stor forekomsten er i Dansk honning kan jeg ikke finde, fandt den i Canada - omkring 50% var inficeret så vidt jeg husker. Pølseforgiftning er en alvorlig sag - derfor må spædbørn under 1 år ikke få honning.

Under alle omstændigheder skal kattens væskebalance være iorden før der fodres på den. Køb væsken på apoteket - den indeholder de korrekte salte …[/quote]

Tak for oplysningerne, Lis.

Mange tak for alle jeres råd - De ryger direkte videre til min mor.

[quote=Maria Amanda;470111]

Min mor har lige talt med dyrlægen igen. Hun siger, at hvis det ikke er blevet bedre kl. 18, skal min mor komme ned med hende.
Jeg synes det er latterligt, at hun skal vente, for selvfølgelig bliver det da ikke bedre på de par timer!
Men min mor vil altså gerne til lige netop den dyrlæge, fordi det er hende der har været med i forløbet og har alle data…

Dyrlægen mistænker tør FIP… :blegne:[/quote]

Jeg kender ingen dyrlæge i Glostrup der har bidt sig fast i hjernen på mig.

Pas nu på, desværre er FIP ofte en diagnose der slynges ud er dyrlægen gået tør for “bud”. Korrekt den dyrlæge har kattens journal og forløbet - er din mor tilfreds med behandlingen kan andre jo ikke rokke ved den mening …

[quote=Lis Dahlstrøm;470116]
Pas nu på, desværre er FIP ofte en diagnose der slynges ud er dyrlægen gået tør for “bud”. [/quote]

Okay, jeg håber det er tilfældet…

Når jeg læser forløbet får jeg to tanker…fordøjelsesproblemer (hårbolle/tarminvagination e.lign.) eller nyresvigt/nyreproblemer

En kat med den slags problemer har som oftest kvalme og derfor spiser den ikke.

Missepigen SKAL ha’ væske nu …Katte kan ikke tåle at blive dehydrerede, deres indre organer tar’ hurtig skade !!. Så enten må I tvinge noget væske i hende, eller osse må I kræve at dyrlægen griber ind NU !!

På apoteket kan man købe noget væske med sukker/salt, så denne balance kommer iorden, så vidt jeg husker så hedder det Elektrolyt ?

[quote=Alice;470121]Missepigen SKAL ha’ væske nu …Katte kan ikke tåle at blive dehydrerede, deres indre organer tar’ hurtig skade !!. Så enten må I tvinge noget væske i hende, eller osse må I kræve at dyrlægen griber ind NU !!

På apoteket kan man købe noget væske med sukker/salt, så denne balance kommer iorden, så vidt jeg husker så hedder det Elektrolyt ?[/quote]

Og hvis dyrlægen mener noget andet, ville jeg finde en anden dyrlæge

Sørg for at få noget vand i katten! Det er vigtigt. Når Bamse har haft nedturer så har han været på mit skød, og så har jeg taget en engangssprøjte med vand i og brugt dutten på den til at åbne munden fra side af, og så bare ind med vand. Hun skal have noget der ligner 200 ml. i døgnet. Så der er ingen anden vej frem end af bruge lidt magt overfor hende.

Og så mad, kattes systemer lukekr ned hvis de ikke får næring. Bland A/D (mit lykkemiddel) eller blendet vådfoder eller opblødt tørkost med vand, og sprøjt det ind på samme måde som væsken.

Jeg håber for bedring for den lille mis, når i får gang i vand og mad igen!

Hvis det på ingen måder hjælper hende i dag, så til dyrlæge i morgen tidlig, til væskedrop og et skud binyrebarhormon og blodprøver. Det koser ikke det hvide ud af øjnene!

Hej!

Jeg vil bare lige fortælle at det hedder: REVOLYT NUTRITION PULVER
det man kan købe på apoteket…er selv på vej ind for at købe noget, da jeg også har en syg mis. God bedring til lille my!

[quote=HeroldDesign;470136]Hej!

Jeg vil bare lige fortælle at det hedder: REVOLYT NUTRITION PULVER
det man kan købe på apoteket…er selv på vej ind for at købe noget, da jeg også har en syg mis. God bedring til lille my![/quote]

Tusind tak for info …Jeg kunne kun huske det var noget med noget ‘lyt’ :-). Iøvrigt er det et fantastisk middel til at få salt/sukker balancen iorden :slight_smile: