Min mors kat er syg, og dyrlægen kan ikke finde ud af hvad hun fejler, så min mor har bedt mig om at spørge jer herinde til råds - Jeg håber I kan hjælpe.
My har spist meget lidt i en uge, og de sidste tre dage er hun helt stoppet med at drikke og spise. Min mor har kun kunnet nøde ganske lidt i hende.
Min mor kan nu se på hendes pels, at hun er dehydreret (pelsen ser anderledes ud).
Hun er sløv, virker afkræftet og sidder ofte bare og stirrer ud i luften.
Jeg vil prøve at give en gengivelse af sygdomsforløbet som jeg har forstået det. Jeg undskylder hvis jeg går for meget i detaljer, men jeg er i tvivl om hvilke oplysninger der er vigtige…
Det startede i sidste weekend hvor My havde tynd mave og var sløv.
Der skete så det, at hun kom til at spiste et lilje-blad, og min mor var bange for at hun ville blive forgiftet, så hun gav hende en tablet aktivt kul sent lørdag aften.
Søndag havde My så formet løs afføring som indeholdt et helt blad. Hun havde ingen opkast, men lidt ændret adfærd. Hun spiste dog og drak meget.
Mandag gav min mor hende så kul igen, fordi hun var bange for planterester i tarmsystemet. My havde stadig lidt appetit.
Tirsdag morgen havde hun igen tynd afføring med lidt blodigt slim, så min mor tog hende til dyrlæge. Hun havde ikke feber og dyrlægen gav hende noget Hills ID med hjem, men hun havde ingen appetit, så hun har ikke spist noget af det.
Onsdag fik dyrlægen en afføringsprøve, hvor afføringen igen var blevet normal, og de fandt intet unormalt da de lavede en mikroskopi.
Hun havde det godt og spiste en smule den dag.
Torsdag havde hun ingen afføring, men hun virkede normal og kunne godt lege.
Sent om aftenen blev hun så irritabel og sov uroligt.
Fredag morgen var hun så utilpas og havde overhovedet ingen appetit. Hun var kun interesseret i kattegræs som hun til gengæld spiste meget af. Hun sad bare og stirrede ud i luften og bøvsede nærmest og slikkede sig om munden som om hun havde kvalme. Hun kastede lidt skummende spyt op, og pev når man løftede hende op som om hun havde ondt.
Min mor tog hende så igen til dyrlægen for at få taget røntgen. Billederne viste ikke noget unormalt - Kun lidt luft i maven. Dyrlægen kunne desuden mærke, at hun var udspilet.
De kunne på røntgenbillederne se, at der var lidt afføring på vej som ikke så hårdt ud, men det er altså først kommet ud i dag, så måske har hun lidt forstoppelse?
Hendes temperatur var lidt over 39.
Det eneste hun fik ned hele dagen var en spk. yoghurt og hun fik ingen væske.
Lørdag ville hun fortsat hverken spise eller drikke. Hun fik kun en smule tomat og jordbær. Hun virkede okay normal, men sad ofte og krummede sig sammen og stirrede for sig selv. Hun pev dog ikke længere når man tog hende op.
I dag har hun så spist 10 stk. knasemad og indmaden af en skive tomat.
Hun drikker stadig ikke, og hun er som sagt dehydreret. Det er lykkedes min mor at få en ½ ml vand i hende med en sprøjte, men hun kan ikke lide at gøre det, så det er ikke blevet til mere.
My har for første gang siden onsdag haft afføring og den er ret hård.
Hun er stadig meget sløv og virker afkræftet.
Jeg tænker - Er det ikke meget vigtigt at få noget væske i hende NU?!
Hvis min mor ikke kan klare at gøre det, kan de så gøre det på et dyrehospital?
Vi vil sætte stor pris på, hvis nogen af jer derude har nogle råd.
Vi er alle meget bekymrede for Lille My…