Hvor er hun sød
Den race ligner da meget en British Shorthair skøn kat
Mener også man stadig krydser de to racer
Sikken da en skøn grå bamse …
Den er meget fluffy og kan lide at blive nuset på maven
[QUOTE=TrekkieGrrrl;944473]Nårh! Jeg synes Scottish Fold ser så KÆRE ud. Sådan lidt bedrøvede på en måde så man har lyst til at ta’ dem og og kramme og kysse dem
Og når der ellers er styr på opdrættet (som det lyder til der er her) så er alt jo fint TILLYKKE med hende![/QUOTE]
sjovt det var også min tanke:ups:
Hun er jo en rigtig papkassekat…
Tillykke med hende - hun ser skøn ud.
hvior er hun skøn… totalt “kram på mig” kat
Katten er IKKE godkendt i FIFe på grund af den genetiske sygdom Osteochondrodysplasia.
Da sygdommens genetik ikke kendes, så sygdommen kan forhindres, har FIFe valgt at totalforbyde racen.
Jeg indsætter her oversættelsen på Felis Danicas hjemmeside af FIFe Bred and Registration Rules om Scottish Fold
3.6.2 Genetiske sygdomme
FIFe godkender ikke nogen ny katterace med racekarakteristika baseret på unormale fænotypiske træk eller andre medfødte egenskaber som vil give anledning til helbredsproblemer eller forringe kattens normale liv.
FIFe anerkender ikke nogen racer, der som racekarakteristika har:
- Achondroplasia/pseudo-achondroplasia: Et dominant gen der forårsager dværgvækst, forkortede lemmer og ben samt andre fysiske defekter (f.eks. Munchkin)
[COLOR=red]- Osteochondrodysplasia: Et autosomalt dominant gen der forårsager tiltagende led-, knogle- og bruskdeformiteter (f.eks. Scottish Fold).
FIFe vil ikke modtage nye ansøgninger om foreløbig godkendelse af hårløse varieteter eller delvis hårløse racer, dog er de nuværende godkendte (og foreløbigt godkendte) racer undtaget: Sphynx, Don Sphynx og Peterbald.[/COLOR]
Når det så er sagt, så synes jeg, at hun er en yndig lille papkasse pige, og jeg krydser arme og ben for, at du har fået en pige, der er fri af Osteochondrodysplasia.
Mange hilsner Pia
Hvor er hun kær…lige til at nusse! Tillykke med hende.
Hun er aldeles yndig Og ja, racen ligner meget british shorthair ( lige bortset fra ørene ) og ikke så mærkeligt, da man ofte …Eller vel for det meste parrer med british shorthair ( det er ikke tilladt at parre scottish fold til scottish fold ) Og som vist af trådstarteren, ser man osse billedet af den lille missepiges far, som er en nydelig british shorthair hankat. Der har tidligere været en opdrætter her i DK af scottish fold ( Lone Lund, men jeg tror ikke hun opdrætter scottish mere )
Tillykke med hende
Hun ser vel nok dejlig ud
For mange Herrens år siden, da jeg var veterinærsygeplejerske elev havde vi 2 katte på Dyrehospitalet, Trollemis og Missefar.
Begge var ganske dejlige og ualmindelige huskatte; Missefar havde ‘krøllede’ ører, sådan lidt Scottish Fold-agtige.
Han levede fint uden problemer.