Ja… Jeg bliver simpelthen nød til at komme ud med det. Vega, min Sphynx-pige på 14 måneder, er blevet HCM-scannet her til morges og hun havde HCM :vræle: Jeg ved slet ikke hvor jeg skal gøre af mig selv, jeg sidder bare og græder. Det er i mellemsvær grad og hun skal scannes igen om 6 mdr.
Jeg elsker hende højere end alt andet i hele verden - hun er min baby og det vigtigste i mit liv. Det er det mest forfærdelige jeg har fået at vide :vræle:
Nu håber jeg bare det ikke udvikler sig hurtigt og jeg kan have hende mange år endnu, selvom dyrlægen har sagt der ikke er positive udsigter. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre… Jeg kan jo ikke undvære hende
Tusind tak - alt varmer! Jeg kan slet ikke forstå det, man regner jo altid med det er ens egen kat som ikke bliver syg. Jeg håber bare virkelig det ikke er et aggressivt tilfælde! Jeg kan slet ikke holde ud at tænke på hun ikke skulle være her mere :vræl:
Altså hun blev scannet fordi racen har tilbøjelighed til at have HCM. Hun er neutraliseret, så det er ikke med henblik på avl. Jeg var inde og læse om det og der stod “Katte, der er i hjertesvigt hoster meget sjældent, men i de tilfælde, hvor de gør, kan det nemt forveksles med forsøg på opkast”.
Lige præcis dét gør hun indimellem - men udover det har der ikke været nogen symptomer overhovedet.
Sphynx er desværre en af ‘HCM-racerne’.
Det gør mig rigtig ondt med det kedelige resultat. Det er en ung alder at få den dom. Men det er godt, at I har opdaget det, så du kan gå ind og støtte op om sygdommen i tide.
Ja… det vigtigste er hun har det godt! Og så håber jeg selvfølgelig at have hende mange år endnu - jeg havde ikke lige forventet at få en “dødsdom” på en stor killing… Puha
Med den korrekte medicinering - i samråd med dyrlægen selvfølgelig - kan du hjælpe din kat. Vores HCM-kat fik hjertemedicin i flere år og nogle får brug for lidt vanddrivende også, men det kan være med til at forlænge livet og forbedre livskvaliteten for en HCM-kat.
Håber hun lever i mange år endnu.
Indtil videre siger dyrlægen, at hun ikke behøver medicin. Men hun skal scannes igen om et par måneder, for at se hvad hendes tilstand er. Men jeg håber bare, at hun ikke får det dårligt og medicin kan hjælpe hende senere hen, så jeg kan have hende i laaang tid. Jeg elsker hende jo! <3
Hvor gammel var jeres kat, da den fik konstateret HCM? Og hvor gammel er den nu?
Det gør mig ondt at høre for dig og den skønne lille kat. :trøste:
Men afvent nu den næste scanning og tag ikke sorgerne på forskud. Nogle katte bliver jo gamle med HCM, og hvorfor skulle Vega ikke være én af dem?
Jeg krydser fingre for hende.
Kæmpe til dig
Kan godt forstå du er rigtig ked af det, men som en anden skrev, så skal hun jo “først” scannes igen om 6 måneder, så lad hver at tage sorgerne på forskud, selvom det kan være svært.