Min stakkels stuebirk. Hjælp søges!

Vi købte for en måneds tid siden en plante der hedder “Ficus australia” den er super pæn med 5 cm ovale blade. Men så da vi fik den så satte vi den i et hjørne ved vores sofa. Så begyndte den at tabe bladene. Så tænkte jeg om den måske manglede lys deromme. Så nu er den sat så den står 4 meter fra et stort vindue med masse af lys. Så begyndte bladene at blive brune, slatne og falde af. Nu er den snart helt skaldet.
Jeg har prøvet at give den mere vand, mindre vand og lige lidt hjælper det. Der kommer stadig små skud kan jeg se, men de bliver hurtig ligeså slatne og dør så… :ked:
Lige nu har den ikke fået vand i 1 uge og er stadig fugtig i jorden…
Jeg plantede den i en større krukke med dejlig frisk jord og ved virkelig ikke hvad jeg gør galt :græde:
Hvad skal jeg gøre? :bebe:

“den er stadig fugtig”

der har du måske problemet - den kan godt lide at tørre let ud mellem vandingerne.

Den foretrækker at stå på samme plads - og det er bladsmidningstid nu. Jeg har en jeg har arvet og har haft i 15 år - lige nu smider den blade - den bliver pæn igen.

Jeg har haft andre - de har kun holdt kort. Ved ikke om der er forskel på arterne.

Du har sikkert startet med at give den for lidt lys og dernæst formeget vand.
Vent og se , den står lyst nu, så skal den nok komme sig. Den behøver ikke være våd hele tiden, bare let fugtig. Du kan med fordel lægge nogen store sten ovenpå jorden, så skal den nok komme sig.
Jeg gjorde det med min, der havde samme sygdom som din og den står fint nu.
Jeg haret andet problem, min er blevet alt for stor:tihi:
Se selv

[quote=Lis Dahlstrøm;254783]“den er stadig fugtig”

der har du måske problemet - den kan godt lide at tørre let ud mellem vandingerne.

Den foretrækker at stå på samme plads - og det er bladsmidningstid nu. Jeg har en jeg har arvet og har haft i 15 år - lige nu smider den blade - den bliver pæn igen.

Jeg har haft andre - de har kun holdt kort. Ved ikke om der er forskel på arterne.[/quote]

Ok jeg lader den tørre lidt ud så må vi se.
Smider de alle bladene ved bladsmidningstid? For der er snart ikke flere at smide :ups:

[quote=Leopolds mor;254784]Du har sikkert startet med at give den for lidt lys og dernæst formeget vand.
Vent og se , den står lyst nu, så skal den nok komme sig. Den behøver ikke være våd hele tiden, bare let fugtig. Du kan med fordel lægge nogen store sten ovenpå jorden, så skal den nok komme sig.
Jeg gjorde det med min, der havde samme sygdom som din og den står fint nu.
Jeg haret andet problem, min er blevet alt for stor:tihi:
Se selv[/quote]

Ja jeg tror måske også at den har fået for meget vand i starten. Hvad gør det godt for at lægge sten på jorden?

De holder på fugten og den behøver ikke vand så tit.
En stor fordel hos mig, der er en klovn til at huske og vande mine blomster:)
Knus Elin

Det afholder kattene fra at grave (og tisse) - især, hvis man bruger lidt store sten.
Hvis stenene hentes fra stranden, så husk at skylle dem grundigt for salt, for det har planterne ikke godt af!

[quote=Mega;254852]Det afholder kattene fra at grave (og tisse) - især, hvis man bruger lidt store sten.
Hvis stenene hentes fra stranden, så husk at skylle dem grundigt for salt, for det har planterne ikke godt af![/quote]

Hihi tak men jeg mente nu ifht planten :tihi: Det er heldigvis ikke et problem med at de graver eller laver andre unoder med planterne herhjemme.
Bortset fra når vi har juletræ :høhø: