Min stakkels sultne kat

[quote=galath;461717]

Men ifølge pakkens anvisninger skulle hun kun have 40 g om dagen alt i alt, når hun vejede 2 kg. Jeg syntes, det var meget lidt, når hun kom fra alt, hvad hun kunne æde af det fede killingefoder, og med sine fem måneder var hun jo stadig en lille killing, der ikke var færdig med at vokse.
Men jeg fik mængden bekræftet af både dyrlæge og veterinærsygeplejerske, selv om de godt nok sagde, at det var vejledende mængdeangivelser.

I går blev jeg imidlertid enig med mig selv om, at nu skulle det være slut med afmålte mængder og morgen- og aftensmad. Nu skulle hun bare have lov at være mæt.

Og så åd hun - og åd og åd og åd. Også alt for meget, så hun nu går rundt og ligner én, der er parat til at nedkomme med et kuld på 12. Det kan godt være, det skulle have været indført lidt mere gradvist :S

Til gengæld kan jeg se, at hun allerede nu spiser på en helt anden måde. Før var hun næsten helt hysterisk, når der var mad i farvandet, og hun slugte sin mad på fem minutter. Nu foregår det stille og roligt nogle få piller ad gangen.
.[/quote]

Det er med dyrlæger som med menneske-læger: Nogle gange er de bare fulde af bavl. Jeg var hos en læge for at be’ om diætist-henvisning pga mine ca 25 kg for meget. Hun gav mig nogle ark med en håbløst gammeldags kostplan, et Piet Hein gruk om at ville, og en bemærkning om, at hun for første gang i sit 50-årige liv havde tabt 5 kg “så hun vidste godt, hvad det handlede om” - Jesus Christ, siger jeg bare.

Og missens spisemønster, det er jo helt som med os mennesker: Hvis man bliver gammelsulten, så ryger der meget ned. Det er meget sundere med lidt, men tit :slight_smile:
Dejligt at høre, at du tænker selv og lytter til kattens behov, den nyder garanteret at have et godt hjem hos dig :ok:

[quote=Rimmen;465772]:slight_smile: Man lærer jo hver dag - heldigvis da.
Du finder meget hurtigt ud af om hendes mave kan klare et så hurtigt foderskifte eller ej.

Jeg er sikker på du nok snart skal finde et foder som hun trivedes godt på - eller en blanding. :slight_smile:

Pers. kører jeg for tiden 50% Iams Hairball og 50% Orijen. I næste blanding fortsætter jeg med 50% Iams, men prøver med lidt Acana og Applawas i fremtiden.
Ville helst hvis de helt kunne undvære Iams, men det er genialt til at holde styr på maverne :)[/quote]

:slight_smile: Hills w/d er meget fiberholdigt, og det var langt mere effektivt for Leises løbe-mavse end iams. Jeg har ikke nærlæst varedeklarationen, men det skulle være beregnet til at holde vægt og f eks diabetes i skak. Mon ikke det var en god idé, evt sammen med nogle af de mere “fancy” mærker :?

Og tak for grundige indlæg, vi lærer jo alle noget undervejs :tak:

-LOL
Stakkels læge, det kan ikke have været sjovt med de 5 kg. Med mine mange, mange kilo for meget er jeg helt med på, hvad du mener.

Men man siger jo, at dyr kommer til at ligne deres ejere, og det ville jeg jo bare for alt i verden undgå for min lille slanke mis. Desværre lader det til, at hun allerede har tillagt sig sin mors tilbøjelighed til overspisning :argh:

Tak, du :tak:
Så må vi jo bare sætte et samarbejde i værk, der hedder fiberrig, fedtfattig, og proteinrig kost (og masser af væske) til både os og misserne.

En massiv familiær disponering for “livsstils-sygdomme” er ikke nem at bide skeer med. Men sammen kan vi dog nå en bid af vejen :ok:

[quote=MiSi;466285]Så må vi jo bare sætte et samarbejde i værk, der hedder fiberrig, fedtfattig, og proteinrig kost (og masser af væske) til både os og misserne.

En massiv familiær disponering for “livsstils-sygdomme” er ikke nem at bide skeer med. Men sammen kan vi dog nå en bid af vejen :ok:[/quote]

For mit eget vedkommende ved jeg i det mindste godt, hvad jeg BØR gøre, selv om det ikke rigtig bliver til noget seriøst for øjeblikket. Det er lidt noget andet med katten. Men jeg bilder mig da ind, at det begynder at hjælpe.

Det ser ud til, at hun klarer overgangen til Orijen uden problemer med maven. Hun grovæder dog ikke mindre af det, hvis hun får fri adgang til det. Men så har jeg fået sådan et Activity Board til hende. Det er genialt, og jeg vil vove den påstand, at hun faktisk er vild med det :wehu:

Nøj, hvor hun arbejder for at få fat i de små bidder tørfoder. Det er jo for det første godt - at der bliver brugt lidt energi på det. Og så kan hun ikke sluge det hele i løbet af et par minutter. Det er en enkelt bid ad gangen over en længere periode. Det bliver sådan, hun skal have sit tørfoder fremover, er jeg sikker på.

De seneste dage har hun spist Cosma vådfoder, fordi der var en lille prøvepakke med i en forsendelse fra Zooplus. Det elsker hun også i begge de varianter, hun har fået :savle: Men det er nok også efterhånden mere relevant at fortælle, hvis jeg støder på noget, hun ikke kan lide.

Men hey - jeg skal bestemt ikke beklage mig over at have sådan en altædende, lille maskine, når jeg ved, hvor kræsne katte KAN være :smiley: