Min stakkels sultne kat

Jeg troede faktisk, at jeg havde forberedt mig godt på at få kat. Jeg læste og researchede og købte det rigtig udstyr og så videre. Men en enkelt dag herinde har været til større gavn for mig end alverdens dyrlæger og katteorganisationers websites. Al den praktiske erfaring og villighed til at dele sin viden med newbies som mig, der ikke ved, hvad jeg gør, sætter jeg meget stor pris på.

Min stakkels lille skat har det ikke så godt lige for øjeblikket, og jeg er bange for, det er min skyld, fordi jeg et eller andet sted undervejs glemte min sunde fornuft og min egen dømmekraft. Som jeg forhåbentlig nu har genfundet så småt.

Jeg fik hende for tre måneder siden, da hun netop var 12 uger, og gav hende killingetørfoder - så meget hun kunne spise. For en måned siden, da hun var fem måneder gammel, blev hun steriliseret, og så skiftede jeg på dyrlægens anbefaling til foder for steriliserede katte. Og det er jo sikkert, som det skal være.

Men ifølge pakkens anvisninger skulle hun kun have 40 g om dagen alt i alt, når hun vejede 2 kg. Jeg syntes, det var meget lidt, når hun kom fra alt, hvad hun kunne æde af det fede killingefoder, og med sine fem måneder var hun jo stadig en lille killing, der ikke var færdig med at vokse. Men jeg fik mængden bekræftet af både dyrlæge og veterinærsygeplejerske, selv om de godt nok sagde, at det var vejledende mængdeangivelser. (Lad mig lige straks slå fast, at jeg ikke bebrejder nogen anden end mig selv for det, der er foregået).

På et tidspunkt prøvede jeg vist nok at give hende 20 g om morgenen og 20 g om aftenen. (Det havde jeg også hørt eller læst - at det var bedst at fodre to gange om dagen. Det var nu også nødvendigt med kun 40 g. Det ville være væk i løbet af 10 minutter, hvis hun fik det hele på en gang). Selv jeg - med min overudviklede autoritetstro - kunne dog godt se, at det simpelthen ikke var nok. Så hun har stort set hele tiden fået mere. Men hun har også stadig været sulten en stor del af dagen. Det er jeg overbevist om.

Når jeg har været så længe om at erkende det, skyldes det nok, at jeg er bange for, at hun skal blive fed, og det var jo også det, dyrlæge og sygeplejerske advarede om. Jeg har set nogle ganske afskrækkende eksempler - boede på et tidspunkt sammen med 8 kg hankat, der var en rigtig kedelig ka’l, der angreb mig tillige - og derfor har jeg måske været endnu mere opmærksom på mængdeangivelserne på pakken end på, hvordan katten egentlig havde det.

I går blev jeg imidlertid enig med mig selv om, at nu skulle det være slut med afmålte mængder og morgen- og aftensmad. Nu skulle hun bare have lov at være mæt.

Og så åd hun - og åd og åd og åd. Også alt for meget, så hun nu går rundt og ligner én, der er parat til at nedkomme med et kuld på 12. Det kan godt være, det skulle have været indført lidt mere gradvist :S

Forhåbentlig kommer hun over det igen, men jeg har det ikke særlig godt ved tanken om, at jeg uden tvivl har sultet den lille stakkel i en måned :ked:Til gengæld kan jeg se, at hun allerede nu spiser på en helt anden måde. Før var hun næsten helt hysterisk, når der var mad i farvandet, og hun slugte sin mad på fem minutter. Nu foregår det stille og roligt nogle få piller ad gangen. I det hele taget virker hun - trods den store mave - meget mere tilpas. Hvilket får mig til at føle mig endnu dårligere tilpas over, at hun ikke har haft det hele tiden :brist:

For at vende tilbage til den sunde fornuft var det netop i går, jeg landede herinde hos De Kattegale. Her fandt jeg en lang tråd om fodring, og det var godt nok en lettelse! Der var rigtig mange ting, jeg - og forhåbentlig dermed også min kat - fik rigtig meget ud af. Fx havde jeg altså aldrig hørt udtrykket barf før. Ikke om kattemad, i hvert fald :smiley:

Nu glæder jeg mig bare til, at hun kommer helt på ret køl igen. Så skal hun nok få lov at spise sig mæt hver dag og prøve alt muligt - som at barfe :høhø:

Og så tak til alle jer fornuftige mennesker, der har lettet min hjerte for en stor sten.

Ja, tørkost er bare ikke godt til dem. Det er bare nemt for os ejere.
Der er for lidt vand i (alt for lidt), det er noget møg for tænderne, og rigtig mange mærker indeholder for meget korn og for lidt kød. Men høj kød procent er heller ikke godt for nyrene hvis de ikke får mere væske end det de selv drikker ved siden af tørkosten.

jeg er sikker på at hvis du især udskifter en del af hendes tørkost med vådkost. Et mærke uden sukker og andet kulhydrat (kan anbefale et par stykker hvis det er?) og så både råt og tilbedredt kød (foretrækker at give råt, men maven skal også kunne holde til det, og dyret ville spise det), så får du en mere mæt kat, der ikke er så madfikseret, og forhåbentligt kan få lov at spise sig mæt uden at blive fed. Og hendes tænder har også bedre af at få lov at bruge sig i “rigtig” kattemad, aka råt kød, gerne med knogler i.

Rigtig mange katte er overvægtige til et punkt hvor det næsten drejer sig om misrøgtelse :frowning:

Jeg er tilgengæld sikker på at hun nok skal være mæt en dags tid eller to endnu. Mine to drenge og min ene pige lavede et lignende stunt for nogle uger siden. En af dem (formodentligt en af drengene, eller dem i fællesskab) havde fået åbnet lågen til skabet foderbøtten stod i, været oppe og stå ovenpå støvsugeren og balancere - og fået hevet hele bøtten ned og foderet ud på gulvet! -what De var godt mætte dagen efter -tihi

Edit: I øvrigt, så skal katte helst fodres 15-25 gange om dagen (mener jeg undersøgelser viser, ret mig hvis jeg husker forkert) og det er jo ikke sådan lige til, så kan hun administere at have tørkost stående uden at blive seriøst overvægtig, så vil det jo være det bedste :slight_smile: Men jeg vil foreslå at supplere rigtig meget med vådkost og råt så, så hun spiser sig mæt i det, fremfor det mere usunde, men nemmere tørkost.
I øvrigt er fordelen ved tørkost at man har en stor sikkerhed for at der er de ting i som katten skal bruge af f.eks. taurin og andet :slight_smile:

Eife - det blev vist et lidt for langt indlæg. Tak fordi du havde overskud til ikke alene at læse det, men også at komme med et svar :slight_smile:

Jeg har jo hele tiden troet, at jeg gjorde det bedste for min kat, for det er min erklærede hensigt - at hun skal have det bedste af det bedste. Det er også derfor, det er så sørgeligt at finde ud af, hvor lidt jeg egentlig ved, selv om jeg syntes, jeg havde forberedt mig så godt. :frowning:

Det mærke, jeg har brugt, er Hill’s, og det er - så vidt jeg har forstået - kvalitetsfoder? På den anden side vil jeg lige nu slet ikke være overrasket over at høre noget andet.

Men jeg er fast besluttet på, at hun nu skal have meget mere vådkost (hun har fået lidt ind imellem og elsker det), og jeg har forsøgt at suge til mig af alle de gode råd, jeg har læst i trådene - om fuldfoder, om kødet, der skal stå øverst på ingredienslisten, om at holde øje med sukkerindholdet, om at der ikke skal være korn i, om råt kød og fisk og meget mere. Så nu skal hun forkæles på et - håber jeg! - informeret grundlag. Skulle jeg komme i tvivl, har jeg i det mindste et sted, hvor jeg kan henvende mig og få kvalificeret rådgivning :thumbup:

Den lille mave har ikke haft så godt af grovæderiet den anden dag, så i dag lagde vi ud med en lille bitte smule tørfoder, der kunne holde hende kørende, indtil jeg fik kogt noget kylling. Et stort hit - nu må vi så se, om det også hjælper på maven. Men ellers har hun i det mindste nydt det.

Galath - Intet problem, kan godt lide lange indlæg -tihi

Hills er udmærket, det er bare ikke godt nok efter min smag. Jeg foretrækker nogen med et højere kød indhold og lavere kulhydrat indhold, og bruger foder som porto 21, orijen osv. Dog skal man virkelig være opmærksom på at de får mere vand når proteinindholdet stiger, for det ér hårdt for nyrene hvis ikke :slight_smile:

Kig evt. også lidt i den tråd med foder til neutraliserede katte, der er nu her. Der er nogle gode råd også :slight_smile:

Pøj pøj med maven -høhø

Hills har som RC et højt kulhydrat indhold det kunne også være en grund til hun bliver hurtiger sulten …

Du kunne finde foder med lav kulhydrat indhold som orijen, applaws og accana … Hvis du ville kører med killing foder har applaws også det.

Min mor er lige stoppet med hills til hendes burmeser sikke en forskel der er på hende nu når man ser tilbage på sille.

Jamenaltså -surrender Ja, jeg fik godt nok ikke tjekket indholdet af Hills - hvis jeg begynder at rode med posen, så kommer den lille kaneltrold farende, så det gør jeg kun, hvis jeg mener det. Jeg gik bare ud fra, at det var i orden.

Tak for forslagene til jer begge til mærker, jeg kan prøve. Det vil jeg gøre.

Mærkerne kan forresten fås på zooplus.co.uk, zooplus.de osv. (der er også .com og flere). Hvad der lige er billigst af siderne afhænger af valutar og de vare man skal købe :slight_smile:

Og du kan nu sagtens rode med posen, og så give hende et stykke bare :slight_smile: I hvert fald i min verden -tihi

[quote=Eife;462619]Mærkerne kan forresten fås på zooplus.co.uk, zooplus.de osv. (der er også .com og flere). Hvad der lige er billigst af siderne afhænger af valutar og de vare man skal købe :slight_smile:

Og du kan nu sagtens rode med posen, og så give hende et stykke bare :slight_smile: I hvert fald i min verden -tihi[/quote]

Skulle lige til at lave et indlæg med hjemmesiderne. :slight_smile: Galath kan jo lige så godt lære det fra starten :høhø:
Dog forhandler de jo ikke dyrlæge-mærkerne.

Galath: Du må sige til hvis du har brug for nogle navne/mærker på vådfoder. :slight_smile: Hvis du vil prøve med råt, kunne du jo evt. købe nogle kyllingevinger og klippe dem i mindre stykker. Ikke alle katte er lige glade for noget, hvor man skal arbejde for føden… :tihi: Har da en herhjemme, der kun spiser råt kød (ingen knogler el. andet) og det skal være skåret i små mundrette stykker. :muhaha:

Fri fodring er vejen frem:ok: - nogle katte kan styre det, andre forspiser sig…

Find et godt tørfoder med kød som første ingrediens. Mange Hill’s produkter har korn som første ingrediens - dette gælder dog ikke Hill’s Nature’sBest, der står kød som første ingrediens:ok:
Andet godt tørfoder og vådfoder er Felina Porta 21.

Andre gode vådkostprodukter er fx Almo Nature, Applaws, Grau.

Der findes der billige vådfoderprodukter, som er forbavsende gode til prisen: LUX fra Aldi og Mjau fra ICA i Sverige.

Tror, at jeg i første omgang er nødt til at finde ud af, hvor min nærmest Aldi ligger, så jeg kan få afprøvet LUX.

På grund af maveproblemerne efter grovæderiet (altså kattens - i hvert fald i dette tilfælde) har jeg som nævnt de sidste dage givet hende kogt kylling, og det er fortsat et stort hit. Især når det er pænt store stykker, man kan lege lidt med først -playkitty1

Så har hun fået noget Whiskas-vådfoder i pose, som hun også er helt skør med. Jeg synes ikke, jeg kan se, at der er sukker i - og kødet står først. Men det står godt nok med meget små bogstaver, som er lidt af en udfordring for en langsynet ældre dame som mig, selv når jeg har mine briller på. Jeg har en lille håndfuld poser tilbage, så dem får hun, før jeg prøver noget andet.

I går bestilte jeg hos zooplus en hel masse 400 g-poser af nogle af de forskellige mærker af tørfoder, I har anbefalet. Så må vi se, hvad hun bedst kan lide, før jeg begynder at bestille større mængder. Og ja - så må næste stop som sagt blive Aldi og Lux :smiley:

Igen - tak for jeres mange gode råd. Og i øvrigt går det bedre med missens mave i dag.

Galath - Det whiskas der hedder Mmm (eller sådan noget) og er netop sådan nogle små portionspakker er det eneste af deres uden sukker, men er jo så netop også udmærket :slight_smile:

Så er madpakken fra zooplus ankommet. Syv forskellige små poser med tørfoder - så må vi se, hvad der falder i bedst jord. Har nok været lidt for ivrig, da der også er røget en pose killingefoder med på bestillingslisten. Det er måske ikke lige det, man skal give til en neutraliseret kat. Men så kan det vel bruges til små godbidder ind imellem i begrænsede mængder.

Hvordan hun kunne vide det, forstår jeg ikke, men Cinnamon var helt klar over, at der var mad i farvandet og stod straks ude i køkkenet og forlangte meget, meget højlydt :bebe::bebe::bebe: at få lov at smage - selv om hun bestemt ikke på nogen som helst måde kunne være sulten. Hun havde for ikke særligt længe siden ædt en hel pose vådfoder og lidt Hill’s tørkost oveni.

Men jeg kunne jo heller ikke vente med at afprøve det og valgte derfor at give hende noget Orijen. Jeg har forstået, at det ikke altid er populært, men altså - det er stadig ikke lykkedes mig at finde noget foder, Cinnamon ikke æder med største velbehag. Og hun behøver ikke en tilvænningsperiode, hvor det bliver blandet med det sædvanlige foder. Det glider ned i første hug, og skålen bliver tømt til allersidste lille krumme.

Nu er jeg så spændt på at se, om det kan holde hende mæt længere. Og jeg skal nok sørge for, at hun får masser af vand! Jeg ved godt, hvor vigtigt det er med det stærkt proteinholdige Orijen (jeg er jo blevet så klog af at være herinde :tihi:). Hun får lidt ekstra vand på vådfoderet, som hun labber op med største fornøjelse, så det er nemt nok.

Hvilket minder mig om - siden jeg er begyndt regelmæssigt at give hende vådfoder, har jeg også opdaget, hvor stor en fornøjelse det kan være at stå og se sin kat æde og samtidig høre hende SMASKE, så det runger i madskålen -love

Jeg har endnu ikke været i Aldi for at købe Lux, selv om det er planen. Har stadig enkelte Whiskas-poser tilbage - desværre ikke af den gode slags, men så længe hun godt kan lide dem, tager hun nok ikke ligefrem skade af, at vi bruger dem op. I mellemtiden har jeg dog været i MaxiZoo og fandt der et par (ret dyre) mærker, som jeg tænkte, jeg lige ville prøve. Select Gold og Real Nature. Hvad siger panelet til dem? De er for dyre at bruge til daglig, men hvis de er gode nok, kan det da godt tænkes, at der ryger en pose eller to i indkøbskurven ind imellem.

Det blev ret langt, men det er altså lidt af en jungle med det foder. Man kan jo skrive lange romaner om det :uha:

Jeg er også ved at test vådfoder til mine drenge.
Indtil videre har vi prøvet: LUX, Porta 21og Cosma.

De farer ikke i noget af det, men den eneste de i hvert tilfælde IKKE vil have er LUX. Den rører de ikke. :thumbdown:

Real Nature kan gså købes i dåser… det er stadig dyrt, men dog en smule billigere end de der små folieposer…
Ellers er der Gour-Mix… et danskproduceret foder… kan købes hos www.mysterycoon.dk Det er hundedyrt - men meget mættende… mine fem kan mageligt dele en dåse og være mætte. Det sker ellers kun sjældent :smiley:

[quote=Ann K;465526]Real Nature kan gså købes i dåser… det er stadig dyrt, men dog en smule billigere end de der små folieposer…
Ellers er der Gour-Mix… et danskproduceret foder… kan købes hos www.mysterycoon.dk Det er hundedyrt - men meget mættende… mine fem kan mageligt dele en dåse og være mætte. Det sker ellers kun sjældent :D[/quote]

Forhandler www.mysterycoons.dk (uden s dur linket ikke:høhø:) GourMix:?:?

Jeg har set GourMix hos www.dyreomsorg.dk - både vådt http://dyreomsorg.dk/search/gourmix-kattefoder-paa-daase-1270.html?q=gourmix+kat (24 assorterede dåser kan godt betale sig:ok:) og tørt http://dyreomsorg.dk/search/kattefoder-oekologisk-1151.html?q=gourmix+kat (er endnu ikke afprøvet herhjemme, da prisen er smule pebret:S)

[quote=dkkorat;465528]Forhandler www.mysterycoons.dk (uden s dur linket ikke:høhø:) GourMix:?:?

[/quote]

Ja, da… AD var hurtigere end mig til at få lov at forhandle det. :slight_smile:
Hun har både dåsefoderet og tørkosten… Kattene herhjemme er meget glade for begge dele - jeg kan så ikke lide prisen :smiley: og derfor får de kun sjældent tørfoderet og som regel kun blandet med andet og billigere foder…
Har dog i en periode som forsøg kun fodret med tørfoderet, suppleret med våd… kattene spiste faktisk mindre - så meget mindre at det blev bemærket :slight_smile: Og de var ikke desperate af sult…

Select Gold og Real Nature er rigtig fint, begge ting.

Hvor er det dejligt du har fået så meget ud af sitet :slight_smile:

Og hun behøver ikke en tilvænningsperiode, hvor det bliver blandet med det sædvanlige foder. Det glider ned i første hug, og skålen bliver tømt til allersidste lille krumme.

Tilvænningsperioden er ikke kun for at vænne katten til smagen, men lige så meget for at maven får tid til at vænne sig til det nye foder.

Skønt hvis hun ikke har problemer med det, men nogle katte kræver et gradvist foderskift :slight_smile:

Ja, det slog mig faktisk også bagefter - at så var jeg altså heller ikke blevet klogere :ups: Nu må vi se, hvad hendes lille mave siger til det. Om jeg skal investere i en lille pose Hill’s mere til at blande i, eller om hun kan klare det.

Jeg har også overvejet, om det i det hele taget er rimeligt over for katten, at jeg eksperimenterer sådan med hende, selv om jeg selvfølgelig gør det med hendes bedste på sinde. Men nu skal hun i hvert fald nok få det samme tørfoder, så længe den nye pose varer.

[quote=galath;465767]Ja, det slog mig faktisk også bagefter - at så var jeg altså heller ikke blevet klogere :ups: Nu må vi se, hvad hendes lille mave siger til det. Om jeg skal investere i en lille pose Hill’s mere til at blande i, eller om hun kan klare det.

Jeg har også overvejet, om det i det hele taget er rimeligt over for katten, at jeg eksperimenterer sådan med hende, selv om jeg selvfølgelig gør det med hendes bedste på sinde. Men nu skal hun i hvert fald nok få det samme tørfoder, så længe den nye pose varer.[/quote]

:slight_smile: Man lærer jo hver dag - heldigvis da.
Du finder meget hurtigt ud af om hendes mave kan klare et så hurtigt foderskifte eller ej.

Jeg er sikker på du nok snart skal finde et foder som hun trivedes godt på - eller en blanding. :slight_smile:

Pers. kører jeg for tiden 50% Iams Hairball og 50% Orijen. I næste blanding fortsætter jeg med 50% Iams, men prøver med lidt Acana og Applawas i fremtiden.
Ville helst hvis de helt kunne undvære Iams, men det er genialt til at holde styr på maverne :slight_smile: