Min trang til kat er blusset op igen

Ved ikke om vores historie måske kan være med til, at “omvende” din mand, men håber det selvfølgelig :slight_smile:

Vi har haft katte for mange år tilbage, men da min mand var langt mere hundemindet, ville vores liv, at det var hundene vi slog os på. Han bryder sig ikke specielt meget om katte, og mit evigt tilbagevendende ønske om også, at have en lille mis gående, blev kategorisk afvist gennem næsten 25 år.

Må indrømme, at jeg selv i de sidste mange år ikke har skænket ønsket ret mange tanker, da jeg jo vidste, at svaret ville være; Når vi får et hus på landet, så kan DU få kat igen.

Vi har nu ikke endnu fået hus på landet, men omstændighederne ville, at en lille missepige der boede hos en af hans arbejdskollegaer, søgte nyt hjem hurtigst muligt. Så stor var min forundring da der en fredag eftermiddag dumpede en mail ind hos os (fra manden) med et billede af missen.

Blev et par timer senere ringet op, og spurgt om jeg havde set den mail. Ja da, men hvad skal jeg med et billede af en kat???

Jamen; er det en du kunne være interesseret i???

Øhh - næææh det tror jeg nu ikke - tager du p… på mig?

Nej da, ellers havde jeg jo ikke sendt billedet vel?

Nååh nej, men er du blevet syg eller noget?

Nej, manden var ikke blevet syg, og jeg fandt ud af, at jeg egentlig slet ikke var klar til, at skulle have kat igen, og da slet ikke sådan en størrelse som der var på billedet. Det var jo en racekat med stor pels :yikes: Altså huskatte det vidste “man” jo hvad var, for ca. 25 år siden. En racekat - er det ikke noget med, at man skal vide en masse om dem, altså hvor sarte er de osv.? De skal sikkert behandles helt specielt, og pelsplejen, hvad med pelsplejen???

Nok om det - missepigen flyttede herhjem trods min usikkerhed. Manden der i så mange år havde afskyet tanken om, at der skulle komme en kat indenfor vores døre, tog omgående en kovending. Nu er det faktisk HANS kat, og hun sidder troligt og “bræger” efter ham, når han kører ind i indkørslen hver aften. Det synes han er lidt fedt.

Derudover har han proklameret, at alle andre katte end lige hans kat ikke er noget for ham, hun er den smukkeste kat man kan få - basta. Han synes fra dag et, at deres daglige “tagfat/fange” lege hele huset rundt er fede, samt det faktum at hun ellers ikke er en klisterkat passer ham glimrende, jo hun kan være en anelse anmasende når han arbejder om natten eller tidlig om morgenen hjemmefra, men det har han også lært at tackle. Kommer hun og vil nusse, så må han lægge arbejdet til side, og ja nusse.

Hvad jeg vil med vores historie??

Man skal for dyrenes skyld være helt enige. Det dur ikke, hvis man gennemtrumfer helt egne ønsker, det “kan” være på bekostning af dyrerne. Taler af egen gammel meget smertefuld erfaring :S

Men lad der (hvis den mindste mulighed er til stede) ikke gå 25 år - man kan erstatte skjulte dyreønsker med andre end de ønskede, på mange måder, som jeg selv har gjort i tidens løb, men har man en “drømme” dyreart, så bliver det aldrig rigtig “helt” det samme.

Sidst men ikke mindst - din mand kan risikere, at få sig en rigtig en på overraskeren - det skal du gøre ham helt klart, han ved det bare slet ikke endnu :tihi: Det ville da være rigtig synd for ham, at han skal være 25 år om, at indse hvad han har manglet en stor del af hans liv :høhø:

Held og lykke med overtalelsen. :kryds: for at det lykkes - for jeg har efter vi fik vores lille “dronning” i april måned 2011 virkelig indset, hvor meget jeg egentlig har savnet det, at have lov til at få kat igen.

Der arbejdes der her pt. på (overtalelsesmæssigt) at det måske er en god ide, at få en legekammerat til hende. Men hverken Bina eller jeg, har tid til, at vente 25 år på, at lige den “overtalelse” falder på plads haha.

Du får lige et billede af vores lille “redningsmis” et par dage efter hun kom herhjem. Måske en med blå, blå øjne kunne vække interessen hos din mand?. Hun er bestemt ikke maskulin udseendemæssigt på nogen måde, men det behøver de så sandelig ikke være for, at krybe langt ind under huden på selv, den mest modstridende “mandsperson”. Hende her er fuld af krudt og energi, med på den værste, og det synes manden her i huset er ret fedt, selvom han stadigvæk ikke (overfor gamle hundevenner og familie) helt vil indrømme det :tihi:

April 2011 bare 14 mdr. gammel - lidt betuttet efter flytning og nyt hjem

Januar 2012 - Supersej og cool mis, med selvtilliden i orden.

Måske andre kan poste lidt billeder af Deres misser så vi alle kan hjælpe Maia til, at få overtalt manden og få vagt hans interesse for det, at holde kat, uanset race udseende eller hvad som helst. Bare så Maia ikke først om 25 år skal have tilbuddet fra sin mand, om en lille mis i sin mailboks.

Mvh
Yvonne

Sådan for at fortælle den omvendte historie… Min gode veninde var hundemenneske, og ville vældigt gerne have en hund. Hendes mand er kattemenneske, og ville gerne have kat. Pga. deres boligsituation valgte de så at få kat. De fik to katte ude fra et dyreinternat.

Men min veninde, der er hundemennesker bliver altså så glad for katte, at de to næste katte de har fået er helt hendes (en maine coon og en europé) og hun går nu på katteudstillinger og alt muligt med dem :smiley:

En anden ting - HVIS nu du tror at f.eks. en maine coon eller en bengal kunne passe hjem til jer i temperament, så kan du jo prøve at tage manden med på besøg hos sådan nogle? Det er ofte den slags katte, der passer lidt til de der mandfolk med deres macho tendenser :stuck_out_tongue:

Jeg tænker så, at der er rigtig mange hjem med opdræt eller blot et større antal katte, der ikke just er Bo Bedre hjem, der vil kunne bidrage til noget som helst positivt overfor en fyr, der er nervøs overfor svineri fra katten. Så jeg ville være lidt varsom med den løsning :wink:
Men altså, den mand bliver nødt til at lære noget om, at vi skal støtte hinanden i vores drømme, og at en glad kæreste vil være en bedre kæreste for ham selv.
Jeg gennemtrumfede lidt første kat, men prøvede også at være meget lydhør overfor hvad min kæreste frygtede. Og det var netop sådan noget med at komme til at lugte af dyr, hår i sengen, dyr i maden osv. Nr. 2 gik lidt nemmere, da han fandt ud af, hvor sød den første var, samt at vi kom til at bo, så vi gerne måtte have 2. Og tålmodigheden var uovertruffen, da jeg var ved at tage livet af mig selv og min studieøkonomi med yderligere 3 plejemisser, jeg havde købt fra kummerlige forhold og “bare lige skulle neutralisere og omplacere”. Nåja, een blev aflivet efter 10 mdr., da jeg ikke kunne gøre mere for hende, een blev omplaceret efter 12 mdr. og den sidste er her endnu og bliver her.
Min kæreste er ikke sådan vant til dyr som hund og kat i hjemmet, men er ellers i øvrigt et rigtig rart menneske overfor alle levende væsener.
Så jeg kan ikke klage. Han kører mig også ind imellem til og fra dyrlæge og er sød til at fodre. Bakke og økonomi og overordnet ansvar sørger jeg for, for det er nu engang mine misser :slight_smile: Men altså, det er noget med, at han skal respektere dine ønsker, og du skal være lydhør overfor hans frygt, og I skal sørge for at blive enige om nogle regler omkring katten, før den kommer (bare rolig, med tiden er de ofte til at bøje :D).

Hvis man er min mor, så køber man bare en kat, selvom far siger “at det gider han ikke mere” :slight_smile:

En tidligere kat Achibal forsvandt på mystisk vis og min far syntes efter det, at det måtte være nok med de katte! Men min mor vidste jo at han elskede den gamle kat, ligeså meget som vi gjorde. Så han fik ikke rigtig lov at bestemme noget, min mor (min søster og jeg) fandt en kat, som flyttede ind - siden er mine forældre gået fra hinanden - og hvem tror I katten bor hos? Min far :slight_smile:

Jeg ved godt man skal være enig om tingene og min mor har sikkert vidst helt hvor meget der lå i hans ord.

Min kæreste syntes vi skulle have kat, nok mest for min skyld. Jeg ævlede ikke om andet og hver gang vi passerede en kat på gaden, tog det et kvartes tid før vi kunne komme videre :slight_smile: Så du kan jo snakke riiigtig meget om kat og love at det hovedsageligt bliver dine katte. Og du nok skal tømme kattebakken og alt det praktiske. På et tidspunkt tager han nok del i det, det har min kæreste gjort og nu kan han heller ikke undvære dem.

Jeg tror bestemt også jeg vil prøve at få ham med ud til en opdrætter. :slight_smile:
Har allerede kig på en der avler ragdoll for det er en race han umiddelbart godt kunne se sig som ejer af (har han sagt på et tidspunkt).
Det føles bare lidt som at slå i en pude med at få overtalt ham…

Det var også min tanke. Jeg kender mange, hvor jeg ikke tror det er nogen god idé, at kigge på katte, hvis man skal overtale en sådan mand - men kender dog også mange, hvor man trygt kunne komme.

[QUOTE=Maia;820430]Jeg tror bestemt også jeg vil prøve at få ham med ud til en opdrætter. :slight_smile:
Har allerede kig på en der avler ragdoll for det er en race han umiddelbart godt kunne se sig som ejer af (har han sagt på et tidspunkt).
Det føles bare lidt som at slå i en pude med at få overtalt ham…[/QUOTE]

Bare få ham slæbt med :wink: så kan han se hvor glad du bliver omkring kattene, og vil sikkert også selv kunne se at de ikke er så slemme igen. Aftal det KUN er for at kigge, så han ikke føler sig presset til noget.

Min kæreste havde også forbehold for at de lugtede, og de ikke rigtig sagde ham noget (dog mere end en hund). Da han begyndte at bløde bare lidt op, fik jeg ham ud til en jeg havde snakket lidt med, som havde det sødeste kuld killinger på ca 5 uger.

Da vi gik der fra havde han overgivet sig, og vi havde reserveret to :tihi:

Hvis han er “bange” for at komme til at stå for fodring, kattebakke tømning osv så sig at det er dine katte og du nok skal sørge for det. Den regel har vi her hjemme :slight_smile: den kan dog godt bøjes lidt :tihi:

[QUOTE=Maia;820430]Jeg tror bestemt også jeg vil prøve at få ham med ud til en opdrætter. :slight_smile:
Har allerede kig på en der avler ragdoll for det er en race han umiddelbart godt kunne se sig som ejer af (har han sagt på et tidspunkt).
Det føles bare lidt som at slå i en pude med at få overtalt ham…[/QUOTE]

Min kæreste har altid været vant til at katte er sådan nogle der fanger mus,
og har aldrig interesseret sig for dem.
Men da vi flyttede sammen havde jeg min første Ragdoll, og nu har vi 4, og håber på at få vores første kuld til sommer :høhø:

  • Han ville slet ikke kunne undvære dem den dag idag, og han er som jeg selv også fuldstændigt blevet forelsket i Ragdollen :hjerte:

[QUOTE=Maia;820430]Jeg tror bestemt også jeg vil prøve at få ham med ud til en opdrætter. :slight_smile:
Har allerede kig på en der avler ragdoll for det er en race han umiddelbart godt kunne se sig som ejer af (har han sagt på et tidspunkt).
Det føles bare lidt som at slå i en pude med at få overtalt ham…[/QUOTE]

Det kan nok være lidt grænseoverskridende, at besøge et hjem, hvis man ikke er indstillet på at købe kat overhovedet.
Mon ikke det er lettere at få ham med på en udstilling :slight_smile:

Har ellers altid været hundemenneske… men kunne ikke overskue en hund oveni sygdom så det blev en kat da jeg mente den var lidt mere selvstændig. Kæresten var overhovedet ikke med på ideen, MEN meget tidligt i vores forhold fik jeg at vide at jeg overhovedet ikke skulle blande mig i hans sport (det havde jeg heller ikke) og har altid ment at man skal have nogle selvstændige interesser. Den blev så brugt den anden vej rundt nu, at så skulle han heller ikke blande sig i hvorvidt jeg skal have kat eller ej! Desuden var aftalen at det var mit ansvar, både pasningsmæssigt og økonomisk. Men jeg ville have vished for at han fodrede dem i tilfælde af at jeg ikke var hjemme en aften. Det kunne han ikke rigtig argumentere imod og jeg fik mine katte… som stille og roligt krøb ind under huden på ham. Han ville ikke indrømme det, men de var så meget inde under huden på ham at andre folk kommenterede det.

Nu ville skæbnen så at de bimser var lidt forsk i sind og (lege)temperament. Så jeg fik ham overtalt til en legekammerat til bimsen der ville lege. Det Nye Bæst krøb endnu mere ind under huden på ham end de 2 bimser… Nye Bæst er nemlig endnu mere social og tager folk totalt med storm :slight_smile: På dag 2 vi havde Nye Bæst (installeret på badeværelset), var kæresten ude og børste tænder, jeg kommer også derud og hvem ser jeg side på skamlem foran vinduet med Nye Bæst på skødet :tihi:. “Ja, han var jo nødt til at sætte sig ned, for den var jo over det hele og ville ikke lade ham være”. Så kunne han jo ligeså godt sætte sig ned og børste tænder"… HRmf". Jeg spurgte så om den også tvang ham til at kæle den :høhø: og skyndte mig at flygte ud af badeværelset, hihi.

Han slæber rundt på Nye Bæst (Honey) den dag idag. Og Honey starter med at ligge sig på brystkassen af kæresten om aftenen i sofaen/sengen… ca et kvarters tid, så kravler han over til mig. Er overbevist om at han er lidt stolt af at katten ville ligge hos ham… før den kom over til mig (og jeg var megajaloux :høhø:)

[QUOTE=Vivi_Fletcher;820485]Det kan nok være lidt grænseoverskridende, at besøge et hjem, hvis man ikke er indstillet på at købe kat overhovedet.
Mon ikke det er lettere at få ham med på en udstilling :-)[/QUOTE]
Jo, det kan der selvfølgelig være noget om.
Hvornår er det udstilling på sjælland igen?

Næste gang er 6. maj i Fuglebjerg (Racekatten).
Derefter bliver det 4.-5. august 2012 i Dragør (Darak). :slight_smile:

[QUOTE=Maia;820782]Jo, det kan der selvfølgelig være noget om.
Hvornår er det udstilling på sjælland igen?[/QUOTE]

Og skulle I have lyst til at krydse broen, så er der en meget stor Vild med Dyr messei Fredericia Messecenter denne weekend. Det er både en rigtig stor katteudstilling, hvor rigtig mange af racernes special klubber er der, så man kan få en snak med dem, og så er det en messe med meget andet til dyr og udeliv :slight_smile: