Mine briter keder mig

Hvis du har papirerne på det, så scan, vedhæft og post det afsted til os med www.vildkat.dk
Vi kan ikke hekse, men det site har tidligere hjulpet over 1500 katte til nye hjem.
Jeg har mine 2 derfra.

Når det er sagt, så ville jeg konsultere en brite-opdrætter, før jeg gjorde nogetsomhelst :slight_smile:

[QUOTE=Mega;814905]Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men har du udejob og er du forholdsvis ung med mange andre interesser end lige katte, går i byen og besøger venner, er det vel alligevel begrænset, hvor meget tid du har til at kæle med kattene.
Og havde du så katte, der “klæbede”, ville du måske have dårlig samvittighed over ikke at bruge nok tid på dem.

Som sagt, med udgangspunkt i, at du ikke er så gammel endda, ville jeg blot glæde mig over at have nogle smukke katte, der trives indbyrdes, hvoraf den ene godt vil kæle.

Når du så engang bliver en ældre kone og kattene ikke er mere, kan du finde nogle katte, der honorerer dit ønske om masser af nærkontakt.

Jeg har ikke selv erfaring med Briten, men et par af mine venner har fire og de er også hver og en “sig selv nok”.[/QUOTE]

Enig, Hanne - man skal overveje, hvor man er i livet, når man vælger kat - eller noget andet.

Sofapude…Nej, Briten er en kat med en meget stærk fysik og vilje og under de rette forhold er de aktive og dygtige jægere. Som alle andre racer er der individuelle forskelle, men det er nok en af de racer der har meget af de originale instinkter i behold hvad angår reserverthed overfor fremmede.
Som opdrætter er det vigtigt at være opmærksom omkring Britens specielle temperament når man vælger avlskatte og som køber at man kigger sig godt for når man besøger kattene. De skal være nysgerrige og interesserede i kontakt, selvom de evt. lige skal kigge folk an et par minutter først.

Mine Briter elsker at være med i hvad man laver. Skødekatte er de ikke,udover Indigo som virkelig er en krammebamse, men de elsker at ligge ved siden af deres menneske eller ovenpå dynen. Det gode ved Briterne er at de er tilfredese med korte intervaller af leg og træning, men det er en vigtig del at bruge kvalitetstid med dem.
Hvis jeg skal sætte fingeren på noget ud fra det du fortæller, kan der være sket det at kattene er kommet for hurtigt efter hinanden, de har ikke nået at få en speciel tilknytning til jer, men har i stedet knyttet sig til hinanden og hunden. Men desværre er der nogle katte der bare trives bedst som enekatte med tilknytning til et eller to mennesker og Briterne hører ikke til de mest sociale racer.
I må gøre op med jer selv om I vil forsøge at få en bedre kontakt til kattene eller forsøge at finde nye hjem. De fleste Briter vil elske at være enekatte med eneret til et menneske:)
Marina

Ja jeg kender godt din følelse.
Jeg har også en kat som jeg ikke føler mig ret meget knyttet til, hun er da sød og til tider kontaktsøgende, men ellers er hun bare sådan en nå kat for mig.

Jeg kender jo godt din historie med Buddha, for jeg havde jo hans søster Molly, hun veg osse ved berøring, og var slet slet ikke kontaktsøgende, kun meget sjældent overfor vores søn Mathias. Men eller var hun ligeglad og intetsigende.
Om hun stadig er sådan ved jeg ikke. Men hun ville jo være udekat, og det kunne vi ikke tilbyde hende.
Jeg ved at det var en søskende parring deres forældre, om det har nogen betydning, tjaa måske ???

Jeg har også sagt at jeg aldrig vil have en brite igen, de er for anonyme, så heller perser/exo hold da op der får man da HELE pakken :hjerte:

Held og lykke med din beslutning… !

Måske hun kan hjælpe dig / jer. Jeg har brugt hende med stor succes til mine problem katte.

Nu må du endelig ikke tage mit indlæg som værende bebrejdende for sådanne er det ikke ment.

Jeg synes det er sørgeligt at man må erkende at den type kat man har valgt ikke passer til ens eget temperament, specielt når man har anskaffet sig flere af samme race og ikke samtidigt.

Min datter fik engang valget mellem at få en lillesøster/bror eller en kat mere og hun valgte katten. Katten blev bare aldrig hendes fordi den søgte mig og ville ikke andre. Det gjorde hende jo ikke til en dårlig kat, faktisk var hun mit et og alt, men intet for min datter. Nogle katte søger deres soulmate i et menneske og finder de ikke det de søger så har de nok i sig selv eller hinanden.

Er dine misser af samme type som min Victoria, så mangler de det der helt specielle forhold til en af jer, hvordan i så kan løse det aner jeg ikke, desværre.

Ja, ligesom mange er forliebt i eks en Aby’s elegante look og tænker så ikke længere. Sådan er det.

Generelt synes jeg det er vigtigt for opdrættere at tale temperament og forventninger - uanset race. De killingekøbere jeg har haft synes jeg så generelt har haft en god basis viden, og netop har valgt temperamentet til.

Briter er meget forskellige, og det lyder til at du har nogen af de mere reserverede. Ikke ulig hvad man kan forvente at briter, men en skam det er en skuffelse for dig. Mange briter er dog i fag væsentlig mere udadvende, men der er forskel på hvad opdrættere prioriterer.

Jeg har briter der er udpræget skøde katte (nogen er blevet det efterhånden som de er blevet ældre), og jeg har briter der ikke gider fremmede. De er meget forskellige, men faktisk synes jeg det er relativ let at vurdere temperamentet på små killinger så man ved hvad man får - dog kan der komme overraskelser. Jeg har haft enkelte killinger hvor ryggen “forsvinder” ved kæl og hvor de kun opsøger kæl når de vil. De killinger skal så helst være undtagelsen.

Du har åbenbart en brite der er meget kontaktsøgende overfor jer, og så burde det vel ikke betyde så meget hvordan hun er overfor gæster. De andre vil jeg ikke forvente at du kan ændre så meget andet end hvad der kommer naturligt, og det kan være en del.

At mange synes briten er kedelig synes jeg er helt fint. At man så har svært ved virkelig at vurdere en race før man har boet sammen med den er noget andet. Nok især briten folder sig først helt ud når man har boet sammen med den i nogen tid, men man skal fokusere på temperament når man vælger katte. For mig er det lykken at jeg har en race jeg ikke behøver opdrage, og med haven som aktivering holder de sig aktive og nysgerrige. Mange katte keder sig til inaktivitet (Bamselette dette er absolut ikke en hentydning til dig - bare så du ikke misforstår :-)).

Nogen gange ser jeg opdrættere beskrive briten næsten som var det en af de aktive og meget udadvendte racer,og jeg mener det er en fejl. Briter kan være aktive, og meget opsøgende, men på dres egen måde og det er intet i sammenligning med eks. Aby’en.

Lidt sent at du indser dette, men du må træffe det valg du har det bedst med, og med et ansvarligt valg kan det måske blive en fordel for dine katte.

[QUOTE=Mega;814905]Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men har du udejob og er du forholdsvis ung med mange andre interesser end lige katte, går i byen og besøger venner, er det vel alligevel begrænset, hvor meget tid du har til at kæle med kattene.
Og havde du så katte, der “klæbede”, ville du måske have dårlig samvittighed over ikke at bruge nok tid på dem.

Som sagt, med udgangspunkt i, at du ikke er så gammel endda, ville jeg blot glæde mig over at have nogle smukke katte, der trives indbyrdes, hvoraf den ene godt vil kæle.

Når du så engang bliver en ældre kone og kattene ikke er mere, kan du finde nogle katte, der honorerer dit ønske om masser af nærkontakt.

Jeg har ikke selv erfaring med Briten, men et par af mine venner har fire og de er også hver og en “sig selv nok”.[/QUOTE]

Jeg havde skrevet et langt “surt opstød” (nærmere et lille pip af et opstød fremprovokeret af små-fornærmelse), men Kattegale loggede mig ud i mellemtiden, da jeg absolut skulle lave suppe og spise den midt i mit indlæg.
Derfor nøjes jeg nu med at sige: der er sjældent røg uden ild og selvfølgelig er stereotyper ikke opstået i et vakuum.
Ja, vi kan inddele vores omverden i diverse kulturelle kategorier lige så tosset vi vil - det er almen menneskeligt og ikke mindst ofte praktisk at organisere omverdenen i forskellige kulturelle kategorier (jeg gør det også, selvom jeg prøver at være ekstra opmærksom på hvordan, jeg gør det og hvilken konsekvens det har, når jeg trækker en bestemt stereotyp ned over en bestemt gruppe i befolkningen: kasser er gode nok, hvis man bruger dem fornuftigt).

Men nogen gange er der en konsekvens af at italesætte bestemte grupper af mennesker på en bestemt måde.
Du konstruerer kategorien ung, som nogen der har “mange andre interesser end lige katte”, “går i byen”, “besøger venner” og som har begrænset tid til at være der for kattene (i modsætning til din kategori “ældre kone”, hvor man åbenbart partout ikke længere har begrænset tid, etc. og dermed skulle være mere egnet til at holde aktive/kælne/kontaktsøgende katte).

JA - selvfølgelig skal man overveje hvor man er i sit liv (og hvad man regner med at fremtiden bringer) og hvem man er, før man anskaffer sig noget dyr. Men om man egner sig til at holde kat, og hvilke katte der i så fald egner sig, har ikke partout noget at gøre med alder.
Jeg er ikke et tal - og det er de færreste andre mennesker der er det, selvom der selvfølgelig altid kan opstilles generelle tendenser. Men at reducere andre mennesker og deres evner/interesser til at holde dyr til en alder?

Noget helt andet er, at du skaber en kategori, hvor rigtig mange unge ikke passer ind.
Jeg er vel på vej mod 22, har ikke gået i byen i flere år og foretrækker at tilbringe min tid bag egne fire vægge (som jeg i gennemsnit kun forlader 2-3 timer om dagen for at tage på universitetet/handle ind/etc.).

Tænk sig, hvis jeg ikke havde været den selvsikre unge kvinde jeg er, der godt ved, at jeg ikke bliver hverken mere eller mindre “rigtig” ung af at gå i byen eller have travlt med alle mulige bekendtskaber.
Jeg er fuldt ud komfortabel med at være et menneske der foretrækker få nære venner, fremfor overfladiske bekendtskaber og jeg føler mig hverken asocial eller kedelig, fordi jeg ikke går på dødsdruk i fredagsbaren.
Men forventningen om at unge mennesker drikker, går i byen og generelt lever et forvirret “udeliv” er allestedsnærværende: en mere usikker ung, kunne føle sig forkert og asocial, hvis personen ligesom jeg ikke har lyst til at gå i byen og drikke og egentlig gerne vil sidde med en kat på skødet og en bog i stedet. Utilstrækkelig, fordi de ikke lever op til samfundets forventninger til det vilde, festlige liv, man åbenbart burde leve lige nu (ikke forstået at mit liv ikke er festligt - jeg forstår som ingen anden at feste med min bog i sofaen… :cool:).

Jeg tror (i forhold til hvor mange “ligesindede” unge, jeg kender) at der er flere af os end som så: og der findes faktisk unge, der føler sig forkerte, asociale, “utilstrækkelige” og som om de ikke passer ind rundt omkring på universiteterne, fordi de ikke opfylder billedet af den stereotype unge dansker.
Nå: Det lille pip udviklede sig alligevel til et langt pip, på trods af at det kan siges så kort som at alle, uanset alder, skal gøre sig de relevante overvejelser før de påtager sig ansvaret for et andet levende væsen: hvilken alder de har, er sagen uvedkommende og det er ærgerligt, når der bidrages til den generelle diskurs om, at unge drikker, går i byen og fester på trods af at det langt fra altid er tilfældet, og at nogle unge føler sig “forkerte” fordi de ikke lever op til de forventninger.
Der er ingen grund til på forhånd at antage at hvis nogen er forholdsvis unge, har de heller ikke tid til/interesse for at holde kat.

• Muligvis en anelse OT, men det måtte siges (hvem ved måske sidder der andre unge derude, der foretrækker deres fire-vægge og som ikke er lige så komfortable med det, som jeg er). :slight_smile:

Til trådens emne: Jeg forstår fuld ud din frustration.
Det er beklageligt, at man har fået investeret i en race, der måske ikke egner sig til ens hjem og familie: man kan altid gøre et stykke fodarbejde, men jeg kan godt forstå, at har man haft katten og denne var en brite - ja, så er det måske ikke racebeskrivelserne man kaster sig over, når det gælder kat nr. 2.

Men nu er du der - og både for din og kattenes skyld (i høj grad kattenes) synes jeg at du skal overveje et andet hjem til dem (såfremt det overhovedet er muligt - gode hjem hænger ikke på træerne og du har selvfølgelig et ansvar for kattene).
Først ville jeg dog, som mange andre har foreslået, give klikkertræning en chance.
Jeg har to aktive, kælne og kontaktsøgende pels-bomber, men da jeg fik kat nr. 2, blev kat nr. 1 synligt deprimeret: hun søgte væk fra os, holdt op med at spinde, blev usikker etc.
Et halvt år med klikkertræning, zylkene og øget aktivering (der også sigtede mod at øge selvtilliden) gjorde tricket: kat nr. 1 er mere eller mindre tilbage i sit Es.
Kattene har fundet melodien sammen og nyder åbenlyst at have hinandens selskab - og vi er blevet taget til nåde igen. :slight_smile:
Giv det en chance - du kan kun fortryde, at du ikke gør det.

:storrespekt:
Ja hvad ka’ man sige…
Vh. en ligesindet ung, der ikke indgår i den version af “ung” :rock:

Ked af, hvis I føler jer rubriceret i en gruppe mennesker, jeg beskrev - men læg mærke til IKKE på nogen nedværdigende måde og ikke som I desværre har fået opfattelsen forfløjne og overfladiske personer. Ikke desto mindre er det alligevel den almene opfattelse, nu for at generalisere, at unge menneskers tilværelse ikke ligger i samme faste rammer som ældres, og er mere baseret på interesser og gøremål, der ligger uden for hjemmets fire vægge.

Men tilbage til emnet ikke?

[QUOTE=Marina;814983]Sofapude…Nej, Briten er en kat med en meget stærk fysik og vilje og under de rette forhold er de aktive og dygtige jægere. Som alle andre racer er der individuelle forskelle, men det er nok en af de racer der har meget af de originale instinkter i behold hvad angår reserverthed overfor fremmede.
Som opdrætter er det vigtigt at være opmærksom omkring Britens specielle temperament når man vælger avlskatte og som køber at man kigger sig godt for når man besøger kattene. De skal være nysgerrige og interesserede i kontakt, selvom de evt. lige skal kigge folk an et par minutter først.

Mine Briter elsker at være med i hvad man laver. Skødekatte er de ikke,udover Indigo som virkelig er en krammebamse, men de elsker at ligge ved siden af deres menneske eller ovenpå dynen. Det gode ved Briterne er at de er tilfredese med korte intervaller af leg og træning, men det er en vigtig del at bruge kvalitetstid med dem.
Hvis jeg skal sætte fingeren på noget ud fra det du fortæller, kan der være sket det at kattene er kommet for hurtigt efter hinanden, de har ikke nået at få en speciel tilknytning til jer, men har i stedet knyttet sig til hinanden og hunden. Men desværre er der nogle katte der bare trives bedst som enekatte med tilknytning til et eller to mennesker og Briterne hører ikke til de mest sociale racer.
I må gøre op med jer selv om I vil forsøge at få en bedre kontakt til kattene eller forsøge at finde nye hjem. De fleste Briter vil elske at være enekatte med eneret til et menneske:)
Marina[/QUOTE]

:):slight_smile: Hvor har du bare ret! Tøffe kom hertil for 2 år siden (omplacering). Han befinder sig sjældent mere end et par meter fra en af os, og henter os, når der skal nusses i sofaen eller lukkes ud i løbegården, hvor han opholder sig en del (alene) og STIRRER fremmede katte ud af haven eller lurer på fugle (hele 2 gråspurve måtte lade livet sidste vinter på hans ca 15 kvadratmeter) eller slikker solskin på sin “sokkel” (en gammel parasolfod).
Han er en tålmodig, kærlig fyr - og drillesyg, når han klatrer rundt i inventaret, til han ikke selv tør at hoppe ned.

Omplaceringen skyldtes i øvrigt at han ikke befandt sig vel (som pensioneret avlskat) blandt andre katte, så “problemet” er lidt race-typisk, og man kan ikke forvente, at en sammenbragt flok på tre opfører sig som den højtelskede enekat.

Fostår godt at du er frustreret og ked af de tanker du har. Måske omplacering kan hjælpe, men det er jo også et svært valg.

Find et ældre pensionistpar som os der gerne vil have en enekat.

stort knus herfra:):slight_smile:

[QUOTE=Mega;815159]Ked af, hvis I føler jer rubriceret i en gruppe mennesker, jeg beskrev - men læg mærke til IKKE på nogen nedværdigende måde og ikke som I desværre har fået opfattelsen forfløjne og overfladiske personer. Ikke desto mindre er det alligevel den almene opfattelse, nu for at generalisere, at unge menneskers tilværelse ikke ligger i samme faste rammer som ældres, og er mere baseret på interesser og gøremål, der ligger uden for hjemmets fire vægge.

Men tilbage til emnet ikke?[/QUOTE]

Bestemt - selvfølgelig kan man generalisere: som sagt, der er ikke røg uden ild (spørgsmålet er så, hvor meget der er “ild i” - tit er stereotyper også baseret på dem der fylder mest i “billedet” - eller med andre ord dem, der råber højest).
Konsekvensen af det skrevne var bare, udover udbredelsen af en uheldig stereotyp, at unge per definition er uegnede til at have bestemte kæledyr fordi de partout har en anden livsstil end ældre (hvad de som sagt ikke nødvendigvis har). Det er en ret “grov” generalisering og om trådstarter er ung, er sagen uvedkommende.
Man kan sagtens have en snak om, hvorvidt en kat egner sig til nogen ud fra pågældendes hverdag, fremtidsdrømme, temperament etc. uden at komme ind på hvor mange somre pågældende person har set: det er sagen uvedkommende, ligesom stort set hele mit tidligere indlæg også var.
Men generaliseringer kan være en rigtig kedelig ting - og den eneste måde at ændre “almene opfattelser” om hvad det vil sige at være ung, fra et andet land, mand eller kvinde osv. er at tale imod stereotyper.

Det er hermed gjort og dermed tilbage til emnet: for jeg er som sagt helt enig i, at hvem trådstarter er som person, hvordan hendes hverdag ser ud nu og hvordan den vil se ud i fremtiden er relevant - det er bare ikke bestemt og defineret af, om hun har en bestemt alder eller ej.

:rock:

jeg forstår godt din frustration - jeg ville også være trist hvis mine katte ikke var lavet af velcro…

men efter jeg er begyndt at træne dem er de gået fra velcro til kontaktlim - jeg kan ikke få dem af mig… de vil hele tiden være hvor mor er…

så måske træning kan få dine til at gå fra “gider dig ikke mor” til “du er sød mor”… det er da forsøget værd…

Kære jer,

Tak for venlige - og konstruktive svar - præcis, som jeg havde håbet på, på dette tabuemne om, at man nok ikke helt elsker sine børn, sådan som man jo burde… Det er jo netop ikke noget, som jeg for nylig har fundet ud af, men som jeg fandt ud af allerede ultimo 2010, da jeg havde haft de to yngste ½ års tid. Jeg har bare skubbet tanken (og håbet, at de ville ændre sig) væk og nok tvunget mig selv til at se det positive i dem. Og det er der da også masser af, selvom jeg - når dagen er omme - alligevel savner en anden type kat - som min gamle brite, kælen, putten, legesyg og ikke bange. Bevares, han skulle se folk an, men de kunne kæle ham efter 5-10 min. i huset. Nå, men jeg må i gang med klikkertræning. :slight_smile:

Lige et rigtig dumt spørgsmål. Jeg ved at Britter ofte er seksuelt så lavt gearede at de kan forblive fertile i mange år uden problemer. Og kender faktisk til folk der har haft fertile brittehanner gående i mange år selv om de aldrig skulle bruges i avl. Så - hvis dine katte IKKE er kastrerede/steriliserede - så ville jeg anbefale at få det gjort. For det hjælper i mange tilfælde katten til at blive mere kælen og kontaktsøgende.

Ellers vil jeg anbefale klikker træning som andre også har.

[QUOTE=Teresa Guldager;816791]Lige et rigtig dumt spørgsmål. Jeg ved at Britter ofte er seksuelt så lavt gearede at de kan forblive fertile i mange år uden problemer. Og kender faktisk til folk der har haft fertile brittehanner gående i mange år selv om de aldrig skulle bruges i avl. Så - hvis dine katte IKKE er kastrerede/steriliserede - så ville jeg anbefale at få det gjort. For det hjælper i mange tilfælde katten til at blive mere kælen og kontaktsøgende.

Ellers vil jeg anbefale klikker træning som andre også har.[/QUOTE]

De er alle neutraliserede og har været det siden de var ca. 5 mdr.

[QUOTE=birtheras;815034]
Min datter fik engang valget mellem at få en lillesøster/bror eller en kat mere og hun valgte katten. Katten blev bare aldrig hendes fordi den søgte mig og ville ikke andre. Det gjorde hende jo ikke til en dårlig kat, faktisk var hun mit et og alt, men intet for min datter. [/QUOTE]

Lige dét oplevede jeg med en omplaceringskat (hård skæbne!). Det var barnet, der bare måtte have katten, men mis gad ikke et larmende barn. Den knyttede sig til moderen, som da kunne lide den, men det var bare ikke det, der var meningen. Heldigvis er det gået bedre med dig og Victoria :slight_smile:

[QUOTE=JKJ;815083]J

At mange synes briten er kedelig synes jeg er helt fint. At man så har svært ved virkelig at vurdere en race før man har boet sammen med den er noget andet.
Nok især briten folder sig først helt ud når man har boet sammen med den i nogen tid, men man skal fokusere på temperament når man vælger katte. For mig er det lykken at jeg har en race jeg ikke behøver opdrage, [/QUOTE]

Godt sagt! Det er stort set samme årsag til, at jeg har valgt “nabo-racen” PER/EXO, med BRI som en fremtidsmulighed.
Jeg har oplevet en enorm udvikling hos Gia, og den er ikke stoppet endnu. Hun rummer så meget, den perser-pige - og hun skulle være “problemkat” - ha!

MissPil og Thilde :rock:Enig! :rock:

[QUOTE=MissPil;815087]Jeg havde skrevet et langt “surt opstød” (nærmere et lille pip af et opstød fremprovokeret af små-fornærmelse), men Kattegale loggede mig ud i mellemtiden, da jeg absolut skulle lave suppe og spise den midt i mit indlæg.
Derfor nøjes jeg nu med at sige: der er sjældent røg uden ild og selvfølgelig er stereotyper ikke opstået i et vakuum.
Ja, vi kan inddele vores omverden i diverse kulturelle kategorier lige så tosset vi vil - det er almen menneskeligt og ikke mindst ofte praktisk at organisere omverdenen i forskellige kulturelle kategorier (jeg gør det også, selvom jeg prøver at være ekstra opmærksom på hvordan, jeg gør det og hvilken konsekvens det har, når jeg trækker en bestemt stereotyp ned over en bestemt gruppe i befolkningen: kasser er gode nok, hvis man bruger dem fornuftigt).

Men nogen gange er der en konsekvens af at italesætte bestemte grupper af mennesker på en bestemt måde.
Du konstruerer kategorien ung, som nogen der har “mange andre interesser end lige katte”, “går i byen”, “besøger venner” og som har begrænset tid til at være der for kattene (i modsætning til din kategori “ældre kone”, hvor man åbenbart partout ikke længere har begrænset tid, etc. og dermed skulle være mere egnet til at holde aktive/kælne/kontaktsøgende katte).

JA - selvfølgelig skal man overveje hvor man er i sit liv (og hvad man regner med at fremtiden bringer) og hvem man er, før man anskaffer sig noget dyr. Men om man egner sig til at holde kat, og hvilke katte der i så fald egner sig, har ikke partout noget at gøre med alder.
Jeg er ikke et tal - og det er de færreste andre mennesker der er det, selvom der selvfølgelig altid kan opstilles generelle tendenser. Men at reducere andre mennesker og deres evner/interesser til at holde dyr til en alder?

Noget helt andet er, at du skaber en kategori, hvor rigtig mange unge ikke passer ind.
Jeg er vel på vej mod 22, har ikke gået i byen i flere år og foretrækker at tilbringe min tid bag egne fire vægge (som jeg i gennemsnit kun forlader 2-3 timer om dagen for at tage på universitetet/handle ind/etc.).

Tænk sig, hvis jeg ikke havde været den selvsikre unge kvinde jeg er, der godt ved, at jeg ikke bliver hverken mere eller mindre “rigtig” ung af at gå i byen eller have travlt med alle mulige bekendtskaber.
Jeg er fuldt ud komfortabel med at være et menneske der foretrækker få nære venner, fremfor overfladiske bekendtskaber og jeg føler mig hverken asocial eller kedelig, fordi jeg ikke går på dødsdruk i fredagsbaren.
Men forventningen om at unge mennesker drikker, går i byen og generelt lever et forvirret “udeliv” er allestedsnærværende: en mere usikker ung, kunne føle sig forkert og asocial, hvis personen ligesom jeg ikke har lyst til at gå i byen og drikke og egentlig gerne vil sidde med en kat på skødet og en bog i stedet. Utilstrækkelig, fordi de ikke lever op til samfundets forventninger til det vilde, festlige liv, man åbenbart burde leve lige nu (ikke forstået at mit liv ikke er festligt - jeg forstår som ingen anden at feste med min bog i sofaen… :cool:).

Jeg tror (i forhold til hvor mange “ligesindede” unge, jeg kender) at der er flere af os end som så: og der findes faktisk unge, der føler sig forkerte, asociale, “utilstrækkelige” og som om de ikke passer ind rundt omkring på universiteterne, fordi de ikke opfylder billedet af den stereotype unge dansker.
Nå: Det lille pip udviklede sig alligevel til et langt pip, på trods af at det kan siges så kort som at alle, uanset alder, skal gøre sig de relevante overvejelser før de påtager sig ansvaret for et andet levende væsen: hvilken alder de har, er sagen uvedkommende og det er ærgerligt, når der bidrages til den generelle diskurs om, at unge drikker, går i byen og fester på trods af at det langt fra altid er tilfældet, og at nogle unge føler sig “forkerte” fordi de ikke lever op til de forventninger.
Der er ingen grund til på forhånd at antage at hvis nogen er forholdsvis unge, har de heller ikke tid til/interesse for at holde kat.

• Muligvis en anelse OT, men det måtte siges (hvem ved måske sidder der andre unge derude, der foretrækker deres fire-vægge og som ikke er lige så komfortable med det, som jeg er). :slight_smile:

Til trådens emne: Jeg forstår fuld ud din frustration.
Det er beklageligt, at man har fået investeret i en race, der måske ikke egner sig til ens hjem og familie: man kan altid gøre et stykke fodarbejde, men jeg kan godt forstå, at har man haft katten og denne var en brite - ja, så er det måske ikke racebeskrivelserne man kaster sig over, når det gælder kat nr. 2.

Men nu er du der - og både for din og kattenes skyld (i høj grad kattenes) synes jeg at du skal overveje et andet hjem til dem (såfremt det overhovedet er muligt - gode hjem hænger ikke på træerne og du har selvfølgelig et ansvar for kattene).
Først ville jeg dog, som mange andre har foreslået, give klikkertræning en chance.
Jeg har to aktive, kælne og kontaktsøgende pels-bomber, men da jeg fik kat nr. 2, blev kat nr. 1 synligt deprimeret: hun søgte væk fra os, holdt op med at spinde, blev usikker etc.
Et halvt år med klikkertræning, zylkene og øget aktivering (der også sigtede mod at øge selvtilliden) gjorde tricket: kat nr. 1 er mere eller mindre tilbage i sit Es.
Kattene har fundet melodien sammen og nyder åbenlyst at have hinandens selskab - og vi er blevet taget til nåde igen. :slight_smile:
Giv det en chance - du kan kun fortryde, at du ikke gør det.[/QUOTE]

:thumbup: Yderst formidabelt skrevet, og sikke flot formuleret :thumbup:

Er fuldstændig enig med dig :rock:

Derudover giver jeg de andre ret. Forsøg træning, fungere det ikke så omplacering til et hjem for katten blir himmelhøjt elsket for den kat den er.

Jeg har aldrig boet med briter selv, men min opdrætter af min end kat opdrætter os briter, super søde kontaktsøgende og kælne/legesyge, MEN de blir opdrættet side om side med Birmaer, da hun opdrætter begge racer. Det kan jo være med til at gøre de måske er atypiske for racen.

Men hvorom alting er så håber jeg du finder en løsning som er passende for jer alle :slight_smile:

Jeg kender følelsen - da jeg var teenager havde vi en kat som jeg elskede over alt på jorden, og da hun så var begyndt at blive lidt gammel, valgte vi at få en kat mere, og det skulle jo også være en perser da sophie var verdens bedste mis, og verdens bedste sind, så sådan en som hende skulle vi da have igen, og det skulle også være en pige.

Vi fik så Victoria (som min mor fortæller om) - og Victoria var jo slet ikke som sophie, ikke engang i nærheden af. Da sophie så døde var det som om mit hjerte blev flået fra min krop. Jeg var miserable i flere uger efter og den da i dag, har jeg stadig et billede af hende i mit hjem, for hun var noget helt specielt for mig.

Den missekat finder jeg aldrig igen, ikke engang noget der ligner. Men jeg har nu fået mig en misser som har en masse andre kvaliteter som jeg elsker meget højt (mally) og han er nu blevet mit et og alt. At undvære ham er slet ikke til at holde ud, at tænke på. Men da vi skulle vælge en kat nr. to til at underholde vores Duchess (som helt klart elsker sin “far” mest), var jeg oppe og se på denne lille sort killing, og fra han var 5 uger og til han var 10 uger hvor vi måtte få ham med hjem, var jeg en plage i de her stakkels killing ejers hjem 1 gang om ugen. Jeg var oppe og sidde med ham, lege med ham, snakke med ham, og han søskende. Jeg ville være sikker på det sind jeg fik med hjem var det rigtige -

Jeg kunne ikke forstille mig at mine katte skulle være anderledes end de er i dag.

For 1 år siden var vores Krølle en kat man slet ikke kunne komme i nærheden af, han er så smuk og man vil så gerne nusse ham, men ikke på vilkår. Så da vi flyttede fra hus, og ind i lejlighed blev han lidt mere social, og ville snakke med os, når det passede ham, men stak af og blev under sengen hele dagen hvis der kom gæster i 5 min.

Jeg gik og overvejede om vi skulle finde nyt hjem til ham, fordi jeg vil gerne have en nusse mis, og var så ked af, at et dyr så smukt som ham, skulle gemme sig hver gang der kom nogen. Jeg var jo så stolt af min “lille” 6 kilo dreng. Vi havde så en uge hvor vi var i Canada her over nytår, hvor min kærestes mor og søster passede kattene. Krølle var en helt anden kat da vi kom hjem. Han har fået en helt anden udstråling, vil gerne gæster, stikker ikke af når der kommer nogen ind af døren. Han har vendt 100% på 1 uge.

Når kærestens mor kommer gider han ikke engang løfte hovedet for at se hvem det er…

Han ligger hos os HELE tiden og søger vores opmærksomhed uafbrudt og er så kæle vi næsten ikke kan være der for ham.

Var dette ikke sket havde vi nok omplaceret ham, så han kunne komme til at trives…Et sted hvor han kunne finde sin “soulmate” som min mor kalder det. For det havde han heller ikke i de to andre katte. De gider nemlig ikke putte og hygge med ham…Mally er forelsket i mig, og Duchess i min kæreste…og nu er krølle forelsket i os begge to og det kæl og kærlighed vi kan give ham.

Men hvad der har gjort at han har ændret sig kan jeg ikke forklare - for så meget forstand har jeg ikke på emnet.