Mine katte kan ikke enes med den nye

Jeg har to katte som bliver 1 år i næste måned. :slight_smile: Jeg fik dem på samme tid og fra samme kul, så de har altid været gode venner og utrolig kælen og opmærksomheds søgende. De er begge hunner. Nu har jeg fået en lille killing fra samme moder, som mine første katte. En lille hankat, som er legesyg og glad. De 2 store katte kan ikke lide den lille og hvæser af den hvis de er for tætte på hinanden, men de er stadig nysgerrige. Nu har jeg haft den siden fredag, det er blevet lidt bedre, men jeg er stadig urolig. Jeg tør ikke lade dem være alene hjemme. Hvad skal jeg gøre? :?

Du giver dem tid… tingene sker ikke fra den ene dag til den anden, det tager tid før killingen bliver en del af flokken.

Hvis de kun hvæser af den lille og du kun har haft ham siden fredag så er der da helt klart håb !!!

De skal lige vænne sig til ham den ny, og det kan godt at lidt tid, sæt dig på gulvet og leg med dem alle, så det bliver en positiv oplevelse for dem, at han også skal være der.
Jeg ville heller ikke lade dem gå sammen før de ligesom har accepteret hinanden … det kan godt ta en uge eller to før det sker ! (måske mere, min erfaring siger en uge eller to)

Og få ham neutraliseret inde for en mdr. eller to ! Også hunkattene hvis de ikke er det …!?

Jeg er bare fortvivlet, for mine gamle katte kan finde på, at hvæse af mig når de har set mig sidde med den lille og det har de ALDRIG gjort før. Kan jeg godt lade dem være alene hjemme?

Tror nu ikke de hvæser af dig ! men ham den lille ny …

De gør det når jeg har sat den lille fra mig og går over til dem for at kæle med dem. Det er også kun sket et par gange. Men kan jeg lade dem ære alene hjemme?

Det er fordi du dufter af den nye, giv det tid. En sammenføring sker ikke altid på kun få dage, den kan godt tage uger. Når den lille nu allerede går sammen med de to andre, så er der ingen grund til at isolere den fra de andre, lad dem selv finde sammen. :slight_smile:

Ja, det ville jeg ikke betænke mig på, så længe det kun er hvæsen :slight_smile:

Og ja, de hvæser af dig, fordi du lugter af ham og den lugt er de stadig usikre på. Det går over, bare rolig :slight_smile:

Okey ! men det er måske fordi du lugter at ham, du lugter forkert syntes de … men som skrevet så skal du ikke fortvivle, det skal nok komme !!

Jeg ville som skrevet IKKE sætte dem sammen endnu med mindre du er der når de er sammen, hvis du ikke er der vil jeg sætte dem i hvert sit rum, indtil de har accepteret hinanden.

Okay, tak :slight_smile: Nu er jeg lidt mere rolig. Det lyder i hvert fald ikke som om, at det ikke er en svær situation vi befinder os i. Lige én ting mere. Vi har kattebakken nedenunder og vi befinder os på første sal. Katten går kun på kattebakken når vi tager den derned. Burde vi sætte en kattebakke på førstesal, eller skal den bare lære at det er dernede det foregår?

Ja, det vil være en go ide indtil den har vænnet sig til huset og ved hvor bakken står dagligt … Og Held og Lykke med det hele det skal nok gå …

Med både stue og førstesal (og tre katte) skal der efter min mening være mindst én bakke pr. etage for at minimere risikoen for uheld :slight_smile:

Så lugter du stadig lidt af ham …

Hvis de kun hvæser ad ham, hvilket er helt normalt i situationen, tror jeg såmænd ikke, der sker noget ved det. Det er meget få katte, og slet ikke hunner, der kunne finde på for alvor at skade en killing.
Men hvis du gerne vil gå med livrem og seler, kan du måske lukke dem fra hinanden, når du ikke er hjemme?

Jeg ville sætte en på¨hver etage. Killinger har små blærer, så når de skal, så skal de …

Tusind tak for jeres svar. Nu vil jeg hygge med med min dejlige katte. Kan dog ikke udelukke, at jeg bliver nød til at skrive igen :wink:

Du skal bare spørge løs, det er jo derfor kattegale er så godt, for her har alle jo erfaring med katte …

Jamen jamen!! Det er jo ingen tid for en sammenførring!:dokdok: Der kan gå meget længere tid , inden de bliver venner, - dog er det positivt,:slight_smile: at de voksne kun hvæser af den lille ny!:kryds:
Du må regne med, at der nu skal omorganiseres i katte- hierakiet,
men - - - - hunkatte plejer, at være ret omsorgsfulde overfor nye killinger, - - så giv dem tid, og husk, at kæle for de gamle,:klappekat: som jo var der først, selvom den lille ny måske er mest spændene!:slight_smile:

Cats og Conni

De store er usikre, derfor hvæser de.

Hvis du er urolig for at gå hjemmefra, så sæt den lille i et værelse, når du går - det tager han ikke skade af :slight_smile:

Når du lige har rørt ved den nye, så “lugter” du af den…og det er en grim fremmed lugt. Den lille nye “lugter” ikke som de andre.
Tag et tæppe de andre har ligget på og giv den lille nye en kæletur, hvor du gnider den med tæppet, og dermed de gamles “lugt”.

Jeg har haft katte, der hyler og skriger, når en af de andre har været hos dyrlægen…så “lugter” den jo meget fremmed, selvom udseendet er det samme, så tror de at det er en ny kat. :smiley:

Som sagt så lugter du af fremmed kat og det kan stresse dem lidt, det tager ofte noget tid at sammenfører katte. Vi findele i dec. 2011 en lille killing hjem og trods flere forsøg også med produkter som zylkene og lign. Ja så er vi ikke nær at det fungere, så huset er delt op, men forsøger igen når min anden hunkats killinger flytter hjemmefra. Hun har tidligere kunne med flere andre katte også fremmed vi passede, men lige denne ene vil hun ikke og hun går faktisk til angreb. Så lidt hvæs er meget billig sluppen, mon ikke de om nogle dage er faldet til ro, dog skal de deles når du ikke er hjemme den første tid