Mine katte napper hele tiden

Ja, mine katte har den meget irriterende tendens til at nappe meget. De sætter næsen hen mod ens hud og snuser ind, blotter tænderne og virker meget euforiske. Så begynder de at nappe, som regel ikke hårdt men den er sikker hver gang. Jeg er ved at være ganske træt af det, en ting er at de gør det på mig, men synes det er meget ufedt når de gør det på mine gæster. For det gør jo at de ikke har lyst til nusse med dem. De katte jeg havde i mit barndomshjem gjorde det ikke.

Er det normalt for visse racer? Jeg har cornish rex katte. Er der desuden noget man kan gøre ved det, eller ved nogen hvorfor de gør det? Jeg er ved at være ret træt af det :argh:

Lyder som noget tillært…

Hos opdrættter eller dig (uden at ville det naturligvis).

Rejs dig eller flyt kattene blidt, når de gør det. Undlad at skælde ud, ignorerer dem i stedet.

Ros dem når de ikke gør det.

MVH Helle

Men tillært hvorfor? Deres far gjorde det vist også (de er kuldbrødre). Ved ikke om det bare ligger til racen? (cornish rex). Vil prøve at ignorere dem næste gang… selv om jeg ikke er sikker på at det vil hjælpe. De vil blot hoppe op igen, som der ingen skade var sket er jeg sikker på hehe.

Hvor gamle er de? Og i hvilken forbindelse gør de det, når I leger eller nusser?

Marina

Min kastrat er helt syg hvis vi kommer med bare tær og ben. Ellers der ikke noget. Godt nok ikke særlig charmerende at komme ud i køkkenet halvvogen om morgenen for så at blive nappet i fødder eller ben. Har mange gange kaldt ham mindre pæne ting. Hvad der trikker ham og hvorfor aner jeg ikke. Han er eget opdræt og har altid gjort det (altid ?? han er 8 år, men sådan huskes det).

Athene napper når hun er sulten.

Det gør min Wulfi også.

Det er kærlighedsbid - meeeen ‘der findes jo flere slags kærlighedsbid’, vil du så sikkert sige.

Kærlighedhedsbiddet som jeg tror du beskriver kan Wulfi gå helt i selvsving med. Det starter gerne med at hun er kælen og lægger sig opad mig og forlanger at bliver aet meget og voldsomt. Som kærlig gengæld lægger hun munden og fortænderne mod indersiden af min underarm, snuser, og napper - hvorefter jeg selvf SKRIGER “AV for **”. Så stopper hun og kigger op på mig somom ’ hvad er du dog for en sart fister, men nu elsker jeg dig endnu mere!!’.

Jeg må ofte skrige ‘av’ 5-7 gange, og nogle gange, når det falder hende ind, bliver hun helt kælevild alligevel, cirkler rundt omkring mig og forlanger at få lov at nusse mig i hovedbunden - det hænger helt tydeligt sammen, og det er forklaringen.

Det er pelspleje. Vær beæret. Og sig til dine gæster at de skal være beærede også. :inlove::thumbup:

:stuck_out_tongue:

Hvis du ønsker napningen skal holde op mere end midlertidig (hvilket et ‘av’ kan forårsage :)), vil jeg anbefale at smøre kamfercreme på din hud f.eks. :cool:

Min Fie gjorde det også, da jeg fik hende hjem. Men jeg fik hurtigt vænnet hende fra, ved at skubbe hende ned med et bestemt “nej”, når hun gjorde det. I dag gør hun det aldrig på mig, men kan faktisk stadig finde på at gøre det på gæster, hvis hun synes de er helt fantastiske til at kæle.

De bliver 3 til december og gør det når som helst. Men oftest når de ligger på mig. Om jeg nusser dem eller ej. Har prøvet at flytte dem, sige nej osv. Lige meget hjælper det. Som regel er det på armene da de gerne er nærmest.

Kærlighedsbid… jooo, ville blive beæret (hehe) hvis det ikke skete som ofte som det gør… det sker mindst 10 gange om dagen, og det irriterer det mig da jeg bare venter på hvornår det begynder :frowning:

Det er så lidt sværere når de har den alder og vanen er godt indgroet.
Har du prøvet med et højt hvin når de gør det?
Marina

Jeg har bare altid brokket mig når de har gjort det. Synes jeg har prøvet det hele, øv det er irriterende :frowning:

Også et højt hvin? Måske kontrollerer du dig for meget, så de ikke fatter det?

Nogle sproglige virkemidler virker nemlig på tværs af arter… :slight_smile: Gør det, som du har set at de selv gør, når noget gør ondt på samme måde…

[quote=Sheer;237126]Også et højt hvin? Måske kontrollerer du dig for meget, så de ikke fatter det?

Nogle sproglige virkemidler virker nemlig på tværs af arter… :slight_smile: Gør det, som du har set at de selv gør, når noget gør ondt på samme måde…[/quote]

enig… jeg fik vænnet min Cleo af med det ved at lave en lyd der mindede meget om smertemiauws hos dem…

så slap hun omgående og gik igang med at slikke trøstende… og bed ikke igen…

Katte reagerer på høje skarpe lyde, lige det vores kvindestemmer er gode til:høhø:
De skelner derimod ikke så godt hvis man bare “skælder ud” i normalt lavt toneleje (ikke at man skal skrige ad dem:)) eller dybe mandestemmer.
Derfor et højt hvin, ligesom når killinger leger med hinanden og på den måde lærer hertil og ikke længere.
marina

Okay, vil forsøge mig med et jammerligt højt hvin, og så om det hjælper hehe

Det er en rigtig god ide´ med det hvin jeg er sikker på at du efter et stykke tid kommer til at opleve en forbedringe.
Bare husk at give det lidt tid så katten finder ud af sammenhænget mellem deres nap og dine hvin.