Mirabelle saft

det er sæson, de står overalt og de er vidunderlige som saft, gelé, syltede eller i tærter …
jeg havde plukket en spandfuld …en 10 l gulvspand…det giver ca 4 liter koncentreret saft
udkoges og drypper godt af …
gi’ et opkog og sukker - 350 - 400 g pr l saft og evt vaniljesukker - ALDI har nogle pakker med 15 breve med 8 gram i hvert, 1 brev pr l er passende …1 del saft 3 dele vand ,yummi
kan fryses, ellers brug atamon

Hvis du skulle et tilnavn, Jim, så tror jeg bare, det skulle være Mormor :hoho:

bare vent…det går snart løs med ævlerne…:joy:

Jeg har lige hældt råsyltet kirsebærsaft i poserne. Det tager vel et døgnstid for dem at dryppe færdig.

Mon jeg skal lave spyt-grød af resterne eller mon jeg kan bruge de nærmest safttomme kirsebær inkl sten til andet. Kan næsten ikke nænne at smide dem ud.

du kan blende skidtet og gi’ det til en du gerne vil af med …stenene omdannes til cyanid/blåsyre i kroppen …nej, smid det ud, eller fjern alle stenene

ja re blåsyre derfor spytgrød - holder af mit liv :wink:

Har nu bestemt lige at give det en chance for at smide det sidste saft. Så svag varme en times tid med et par liter vand til de 6 kg; mon def sp ikke kommer lidt saft ud af det?

Hvis ikke det giver noget, så må det ud :grinning:

Gør fx kirsebær sten også det? :slight_smile:

Det er kirsebærsten eller rettere kernen/nødden der er fyldt med blåsyre.
Ristede kirsebærsten/nød giver en meget lækker nøddesmag til din saft. Jeg kan ikke huske det præcise antal og gider ikke finde min kogebog; men det et noget med 15 sten pr kg som max

Ingen angivelse for mængden blot ‘mange’
http://www.smagforlivet.dk/materialer/smagen-af-kirsebær

Nej se, Smag for Livet - det er jo os :slight_smile: Dvs. et forskningsprojekt, som er forankret hos os. Sorry, OT :ups: