Mislyd på hjertet

Hej alle Kattegale

Det er godt nok lææænge siden jeg har skrevet noget her, men jeg har brug for Jeres input.

Gumle (huskat, næsten 10 år gammel) har for nylig været hos dyrlægen til sit årlige tjek. Dyrlægerne har tidligere fundet en mislyd på hans hjerte, men har, indtil nu, ikke ment at det var noget særligt. Denne gang var dyrlægen dog bekymret og anbefalede en ultralydsscanning (HCM scanning). Han sagde samtidig, at hvis det var HCM, var der ikke noget de kunne gøre.
Sådan en scanning er ret dyr (i hvert fald hos den dyrlæge de har et samarbejde med), og hvis man alligevel ikke kan gøre noget - skal man så vælge at scanne alligevel?
Puha, jeg er i tvivl… På den ene side vil jeg jo gerne vide det, hvis der er noget med hans hjerte, men på den anden side er det mange penge hvis man ikke kan gøre noget alligevel… :thinking:

Hvad ville I gøre? Og er der nogen der har erfaring med HCM?
Alle input er velkomne :slight_smile:

Mvh en meget bekymret Tanja

3 Synes om

Hej Tanja,

Først og fremmest :kram: til dig. Det er ikke sjovt at bekymre sig.
Det er rigtig svært at råde i hverken den ene eller anden retning.

Jeg har haft en kat (Aslan) engang med mislyd på hjertet. Det blev opdaget da han kun var stor killing og han fik en scanning på dyrehospitalet på Frederiksberg dengang fordi de var bekymrede. Kan ikke huske hvad specifikt de var bekymrede for, så det er jo ikke 1:1 samme situation, Det viste sig at være en fejl, som blot skulle observeres. Og så måtte han så vidt muligt ikke udsættes for unødig stress og overanstrengelse. Så på den måde er det jo rart at få vished om hvad der kan gøres for at undgå at gøre det værre?

Jeg havde min dejlige dreng i 12 år. Det havde jeg ikke haft hvis jeg ikke havde fået ham scannet. For pga. scanningen havde vi mulighed for at tage hensyn til ham, selvom det heller ikke var en fejl der kunne gøres noget ved.

:hjerte:

2 Synes om

:kram: håber du får nogle gode råd

Såfremt det er HCM, så nej, så kan man ikke helbrede det. Men hjertskanningen kan give mulighed for at diagnosticere hvad der er årsag til mislyden, om det er forkalkning medførende utæthed på en hjerteklap eller fortykkelse af hjertemuskulaturen, fx HCM. Det man også kan se på skanningen er om der er tegn til begyndende hjertesvigt.

Resultaterne kan give en dyrlæge med erfaring i hjertesygdomme mulighed for at vurdere, om en medicinsk behandling kan hjælpe, og hvilken type hjertemedicin der i så fald skal til. Der findes fx medicin som hjælper til at øge hjertets pumpekraft ved begyndende hjertesvigt og ligeledes kan blodtryksdæmpende medicin hjælpe med at nedregulere det tryk som hjertet skal pumpe med, for at sende blodet ud i kredsløbet.

Den medicinske behandling er ikke helbredende, men kan hjælpe til at katten får x antal gode år på medicinsk behandling.

Jeg har selv haft et par katte, som med alderen udviklede hjertesygdom, som ikke var betinget af HCM. De fik begge en del gode år på hjertemedicin.

Blot mit besyv med erfaringer.
Håber det kan hjælpe.
God bedring med ham.

7 Synes om

Hej Tanja

Godt at se dig igen :slight_smile: Jeg er ked af at høre, at søde Gumle er syg og jeg har ikke selv nogen erfaringer at byde ind med, men hvis der er mulighed for at give ham nogle ekstra - og gode - år ved at få lavet den hjertescanning, så ville jeg personligt overveje det.

Og så må du huske, at der ikke er nogen skam i at shoppe rundt hos dyrlæger. Der er meget stor variation i prisniveauet på en hel del ting uden at det betyder, at den billigere dyrlæge er dårlig :slight_smile:

God bedring til ham og :kram: til dig og Boxty, som jeg håber har det godt :slight_smile:

1000 tak for Jeres svar :heart:
Jeg hælder også mest til at få ham scannet, men det er dejligt at få nogle input fra andre.

Dyrlægen sagde at det ikke var noget der hastede meget, så nu skal Boxty lige have ordet tænder først :sweat_smile: (Han har det i øvrigt godt, men skal have undersøgt en lille knude nærmere, når nu han alligevel skal have ordet tænderne om en måned. Vi krydser fingre for at det ikke er noget særligt)

9 Synes om

Jeg håber, det bare er en fedtknude, så han kan holde mange år endnu :hjerte: :kryds: :hjerte: 11 år er jo ingen alder, siger Banshee :wink:

1 Synes om

Er de blevet SÅ gamle?! :besvimer:
Jeg venter stadig på, at Banshee er gammel nok til at få killinger …

1 Synes om

Yep - 31. oktober 2012 kom den lille skrigeballon og hendes brødre til verden :hjerte: Og killinger er noget, man låner sig til, skulle jeg hilse og sige :wink: Så kan andre lave arbejdet.

3 Synes om