Møbel til kattebakker tips og ideer søges

Jeg har anskaffet mig en skænk til min entre, som jeg skal have indrettet til kattebakker.
Der er tre skabe, hvor jeg planlægger at have bakker i de to yderste rum, og så save hul i skillevæggene, så der bliver indgang til bakkerne fra det midterste rum, på den måde bliver der en mellemlanding, hvor poterne kan drysse grus af inden de går ud på gulvet og jeg kan åbne lågerne ind til bakkerne når jeg skal fjerne klumper.
Jeg har skåret et par Ikea kasser til, så de passer ind i rummene, men nu skal jeg til at træffe beslutninger om størrelsen på hullerne i skillerummene…
Kasserne der skal bruges til bakker er relativt høje, så jeg overvejer om der måske skal være en hylde i det midterste rum, så de ikke skal ind over en alt for høj kant for at komme ind i bakken. Lige nu hopper de dog glad og gerne ind over kanten ude fra gulvet, så det er ikke fordi de synes det er en umulig opgave.
Hvor store skal sådan nogle huller være for at kattene synes at de er ok at gå igennem? Og er der nogle af jer der har nogle gode ideer til hvordan man laver en slidstærk og rengøringsvenlig kant? Skillevæggene er lavet af sådan noget spånplade, så der skal et eller andet beklædning på kanten for at den kan gøres ren.
Alle ideer og gode råd er velkomne :smiley: Jeg opdaterer med billeder når jeg lige har fået taget nogle.

Her er lige et enkelt billede af den kasse der er skåret til og skabet den skal stå i. Det er et hul over kanten af bakken ind til rummet i midten (til venstre i billedet) der skal laves.

Mit tidligere bakkeskab gav jeg en kant med først sådan noget “stryge på”-hyldekant noget købt i et byggemarked. Det er lavet til at slutte afskårne kanter af med.
Senere røg der så noget beklædning hen over, da jeg beklædte hele enden af skabet og det førte jeg så ind over kanterne.

Edit: det hedder sjovt nok “kantbånd” :slight_smile:
a la det her: Wallmann laminatkantbånd hvid 2 x 650 mm | BAUHAUS

1 Synes om

Smart! Det vil jeg kigge efter! :grinning:

husk relativ lav varme men længe ellers får du ikke smeltet limen du brændemærker båndet.

Men rimelig nemt at arbejde med.

Ja jeg brugte bare en alm hårtørrer. I byggemarkedet frarådede de mig at bruge en rigtig varmepistol da det var for kraftig varme til det. Med masser af tålmodighed gik det også lige så fint med en hårtørrer :slight_smile:

Jeg bruger så bare et strygejern - det er meget nemt og også det der blev anbefalet på de kantbånd som jeg købte

Jeg endte med at lave kanterne med en kabelskinne som lige passede ned over skillevægspladen.
Jeg er ret godt tilfreds med resultatet. Ikke mindst fordi det ret godt skjuler hvor ujævnt hullet er skåret ud. (det var ikke ret nemt at komme til at skære med stiksaven inde i skabene)

6 Synes om

Hvor ser det godt ud :smiley:

Ser rigtigt godt ud!

Hvad er det for et skab?

Det er den her skænk:


Nu er der en bakke i hver side med katteindgang fra det midterste skab og så kan lågerne åbnes når der skal fjernes klumper.
Mit håb er at der så ikke bliver slæbt så meget grus med ud når de lige mellemlander på en måtte i det midterste rum inden de går ud på gulvet.

3 Synes om

Her med bakke inden der blev skåret huller:

Og her uden bakker, med huller inden de blev “kantet”:

5 Synes om

Det er faktisk en genial idé du har fået der :ok:
Jeg har en fyrretræsskænk stående i garagen, men tror desværre ikke, der er plads til den nogen steder … :gruble:

God ide og flot udført!

Jeg vil næsten tro at mindre grus bliver slæbt med ud, da de ikke kan springe lige ud, men er nødt til at mellemlande.

Inden jeg læste dit første indlæg, var min tanke, da jeg så skabet med hullerne skåret ud, at de sidder ret højt, og at du måske skal overveje at sætte en hylde i de midterste rum. Så er der også noget at lande på, når de kommer inde fra bakken. Men du er way ahead of me, kan jeg se :slight_smile:

Det er genialt :ok:

Jeps :relaxed:
Lige nu hopper de fint ind og ud. Hullets underkant flugter med bakkens kant, så den kan ikke rigtigt blive lavere.
Jeg leger lidt med tanken om at lave en hylde af sådan en trælamel bademåtte, så gruset kan drysse ned mellem lamellerne og støvsuges op fra bunden af skabet, men er lidt usikker på om kattene vil synes at det er for træls at gå på…