Mobs og kondition?

motion gør jo at krops temperaturen stiger og det har mops svært ved at håndtere…

se under Health problems

http://www.brachycephalia.com

http://www.marvistavet.com/html/body_brachycephalic.html

syntes det er trist at man opdrætter hunde med sådanne funktions problemer - og det er væmmeligt at møde hunde hvor vejrtrækningen er så anstrengt…for ikke lang tid siden mødte jeg to hundeejere - med mops & engelsk bulldog - der var ude og gå tur. de hunde kunne høres meget langt væk - det var lidt varmt i vejret, men ellers var det en almindelig gå tur - stakkels hunde :frowning:

(jeg forstår faktisk heller ikke hvordan folk kan holde ud at have sådan en hund hjemme - altid at skulle høre ens hund trække vejret, snorke etc)

Nu står der jo i den wiki side ikke at de HAR men kan HAVE, der er væsentlig forskel :slight_smile:

Og det er så ikke alle mops der har disse problemer, der er heldigvis rundt om i hele verdenen opdrættere af denne race som er meget opmærksom på problemerne og gør en stor indsats for at holde dem ude af deres avlsarbejde. At der så stadigvæk ses eksemplarer i dagligdagen som er resultatet af dem som ikke er så obs på det, er trist ja.

Men jeg vil da hellere sige, gudskelov at der er nogle som opdrætter denne race og forsøger at gøre den bedre end den har været igennem nogle årtier :slight_smile:

Min mopsepige, Irina, elsker at løbe og kan sagtens klare det. Dog er det lidt hårdt for hende om sommeren:tihi: Mopser er meget aktive hunde, som elsker at lege og løbe. De er ikke sofakartofler, bare fordi de ligner nogle! :høhø::zzz:
Men igen, så skal man finde en seriøs opdrætter, der ikke laver super fladnæsede typer.

Catsrule - Kan du ikke vise et par billeder af din Irina? :slight_smile:

Ok, her er et par billeder af Irina :hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:

Åh hvor er hun sød. Elsker altså bare de små fladsnudede hunde ss
Går engang imellem tur sammen med en anden dame i byen hun har en lille buttet mops der hedder Carla, den er bare så frisk og glad
MVH
Gitte

Ja, mopser er bare så glade og friske:tihi: Vi har også en del mopser her i nabolaget, og de er alle med på den værste:høhø: Super stædige, kloge og vanvittig-frække!! :ok:

Tak for billederne, hvor ser hun bare sød og kær ud :slight_smile: Især det der som hvalp er da lige til at smelte over :inlove:

[QUOTE=MoMo;698759]Nu står der jo i den wiki side ikke at de HAR men kan HAVE, der er væsentlig forskel :slight_smile:

Og det er så ikke alle mops der har disse problemer, der er heldigvis rundt om i hele verdenen opdrættere af denne race som er meget opmærksom på problemerne og gør en stor indsats for at holde dem ude af deres avlsarbejde. At der så stadigvæk ses eksemplarer i dagligdagen som er resultatet af dem som ikke er så obs på det, er trist ja.

Men jeg vil da hellere sige, gudskelov at der er nogle som opdrætter denne race og forsøger at gøre den bedre end den har været igennem nogle årtier :)[/QUOTE]

men jeg kan bare grundlæggende ikke se at det er ok at opdrætte dyr - når typen i sig selv risikere at give helbreds problemer med vejrtrækning og bevægelse.

jeg forstår ikke hvordan man rationalisere det :sorry:

fandt lige denne gode forklaring på vejrtrænings problemer som kan opstå hos brachycephalic racer

//youtu.be/-bOwDBowtds

og så denne helt konkrete historie om en mops som eksemplificere de problemer…som de, ja kan have…jeg syntes bare det er forfærdeligt at der er hunde der skal lide på denne måde. uanset om det er en lille eller stor del af racen - så er det da dybt uretfærdigt for lige præcis denne hund at den er opdrættet til at skulle leve med disse problemer …

//youtu.be/Ez7l5Bp-GuQ

besøg også samme hundeejers kanal - hun har flere videoer der viser problematikken - også video der viser hvordan hendes hund har problemer med at spise :frowning:

http://www.youtube.com/user/olive4774

Musashi - nu fik du så også hevet frem eksempler på tilfælde hvor det er opdrættere som blot holder fast i den samme gamle skrue. Som CatsRule skriver helt rigtigt handler det om når det kommer til Mops at finde opdrættere som ikke går efter at lave den fladnæsede type men dem med næse på. Det er hvad jeg kalder at forbereder typen til det bedre og det er da ikke at rationalisere det. Men jeg kan sagtens forstå at hvis man som du hægter dig fast i alle de forfærdelige ting der er i en race så er det nemt at sige puhhhh ha da.
Prøver i stedet at opfordre til at man går efter at købe fra dem som GØR noget ved problemerne avlsmæssigt end blot lade stå til :slight_smile:

Mit største ønske i verden er en mops, og Irina er da absolut en lækker pige - hvilken opdrætter er hun fra? Det jeg faldt for har faktisk intet med udseende at gøre (nøjagtig som med mit valg af kat) men jeg har lært at elske udseendet også. Jeg har hæftet mig ved at det er den gladeste hunderace jeg kender, de elsker alle og er simpelthen så easy going. Jeg er stadig i tvivl om jeg vil have en tæve eller en hanhund. Nå ja og så den lille bagatel at vi jo set ikke må have hund her. :frowning: