Jeg sad lige og snakkede om hunderacer med en veninde, der så siger at mobs da ikke kan holde til den helt store motionering. Altså at det ikke så meget er et spørgsmål om at de ikke behøver det, men som at de f.eks. heller ikke kan holde til at komme med ud på en løbetur… (hun havde det vist fra en ejer/opdrætter af racen).
Men er det sandt? Eller er det bare nogle få der har det sådan? Jeg er ikke stødt på det før, så undrer mig derfor over det…
Det har jeg aldrig hørt om før. En kollega har en lækker mops og jeg ved da, hun har sin med på løbeture. Den kan måske nok ikke løbe 15 km, men det tror jeg så heller ikke Karin kan:tihi:
Det er så ikke en mops, men en engelsk bulldog, eksemplet handler om.
Så det drejer sig simpelthen om at finde en opdrætter, der er opmærksom på problemet, hvis man ønsker sig en mops eller lign.? (tænker det er som med perserne)
Der findes en rigtig dygtig og meget seriøs opdrætter af Mops i Danmark, som i den grad har sat sig ind i racen og hvad man skal være opmærksom på når man opdrætter denne race. Så de seriøse findes skam.
I øvrigt så er Mops slet ikke en billig race, der er meget få opdrættere af den og så er den ret svær at opdrætte
Camilla - Hvorfor er den svær at opdrætte?
Jeg læste om at den var en skrøbelig hund, hvorfor er den det? Er det bare generelt for hunde så små, eller er der noget specielt for mops? Hvis du kender så meget til racen, selvfølgelig
Uden overhovedet at have kendskab til Mopser kan jeg forestille mig, at det må belaste den noget med en ret stor og tung krop på forholdsvis små, skæve ben. Og hvad med vejrtrækningen? De Mopser, jeg har set, grynter og snorker meget og har tungen stikkende ud hele tiden.
[QUOTE=Eife;694598]Camilla - Hvorfor er den svær at opdrætte?
Jeg læste om at den var en skrøbelig hund, hvorfor er den det? Er det bare generelt for hunde så små, eller er der noget specielt for mops? Hvis du kender så meget til racen, selvfølgelig :)[/QUOTE]
Mops er en race som er svær at opdrætte, forstået på den måde at det er en af de racer hvor man skal være meget omhyggelig med parringerne da exteriøret skal være næsten noget nær det perfekte for at undgå at få Mops a la dem Hanne beskriver…altså gryntende, alt for tunge osv.
En mops er en race som vægtmæssigt ideelt skal ligge på 6 til 8,5 kg men der kan snildt findes eksemplarer som vejer 10 kg, og denne vægt skal harmonerer med en højde i henhold til standarden som ligger på 28 til 32 cm så en tung hund på meget lille højde
Derud over skal Mops have en næsefold, og det er den næsefold hvis ikke man er opmærksom på ikke at overgøre det i sit avlsarbejde der kan give disse vejrtrækningsproblemer…det skal gå efter devisen “lidt men godt”. Så all over, det er en svær balance at skal have i opdrættet af denne race.
En mops er en race som elsker at gå ture, den behøver dog ikke vanvittig meget motion men en kort løbetur det kan den sagtens magte
Det er i øvrigt en af de racer som faktisk går hen og bliver pænt gamle 12-13 år er ikke usædvanligt for racen
Jeg kender flere mopser som kommer med på løbetur:) Ude ved mig er der en lille sag, og hun er bare frisk, og hun elsker at løbe:) De holder lidt flere pauser på deres løbeture, end jeg ville f.eks gøre med Bamse. Men det er så mopsen lige kan få vejret:)
Camilla - Mange tak for dit svar Hvad er en kort løbetur dog? Er det ½ km eller 2 km eller er det alt for langt?
Blunky - Heh, ja det er den der med at de lige skal have vejret jeg synes er betænkelig… Men okay, som Camilla skriver så er det jo også en ret tung hund, og jo mere tyngde man skal flytte på samme størrelse, jo hårdere er det også
[QUOTE=Eife;695077]Camilla - Mange tak for dit svar Hvad er en kort løbetur dog? Er det ½ km eller 2 km eller er det alt for langt?
Blunky - Heh, ja det er den der med at de lige skal have vejret jeg synes er betænkelig… Men okay, som Camilla skriver så er det jo også en ret tung hund, og jo mere tyngde man skal flytte på samme størrelse, jo hårdere er det også :)[/QUOTE]
Det er individuelt, og det hænger meget sammen med i hvilken kondition hunden er. Det er meget vigtigt at når man har med racer som Mops at gøre, at man er virkelig vågen med ikke kun hvad man fodre men også hvordan hunden tager på af det foder for overvægt er virkelig en slem fjende der da der skal ikke så meget til før kroppen lider under det
En mops er en skøn hund og hvis man vælger en seriøs opdrætter får man ikke en med den slags skavanker. Den franske bulldog er en helt anden historie… De er nærmest avlet i stykker nogle steder og kan knap føde selv… Så man skal se sig godt for ved den race også, før man køber.
Men det gælder stort set alle de små racer bomuldshundene fx - de er populære - og skønne - hvis de kommer fra et ordentlig sted - men så koster de også 15000 kroner… Det er vildt.
Skulle jeg ha en bette hund sku jeg ha en mops - i sort. Har du set dem i sort? De er SÅ flotte
Helle - Det har jeg, de er også kære der, men kan nu faktisk bedre lide dem “masket”. Når jeg nu nok aldrig får en masket kat, så må jeg gøre det i hund, hvis det er
Hvad hedder den farve :?
[QUOTE=Eife;697266]Helle - Det har jeg, de er også kære der, men kan nu faktisk bedre lide dem “masket”. Når jeg nu nok aldrig får en masket kat, så må jeg gøre det i hund, hvis det er
Hvad hedder den farve :?[/QUOTE]
Mops fåes i følgende farver: fawn, beige, abrikos, sort og sølvgrå. Det er den fawn/beige som er meget udbredt og som har sort maske og så er sort også en udbredt farve her i DK. Abrikos og sølvgrå er næsten ikke eksisterende