Modermælkserstatning

Hej jeg står i den situtation at den ene af mine killinger er sakket noget bagud i forhold til sin søster og han har også tabt sig en del, vi har været ved dr dyr og vi fik noget kmr med hjem…

men jeg mener at have læst et sted for langtid siden at gedemælk skulle være meget bedre, men så vidt jeg husker skulle man blande det med vitaminer og andre ting men jeg kan simpelthen ikke huske hvor det var jeg læste det… Killingen det handler om er 3 uger gammel og sutter slet ikke hos mor, jeg har en sutteflaske fra rc hvor jeg har klippet hullet i sutten større og der sutter han fint… Hans søster vejer 380g og han vejer nu 232g men var helt nede på 198g for 3 dage siden så efter vi er begyndt at støttefodre har han da taget på…

så er der nogen herinde der kan hjælpe mht den opskrift på det gedemælk hvad der skulle i ville jeg være meget glad…

Nix - KMR er klart det bedste valg, gedemælk er bare nemt hvis man har adgang til det! Der er ikke nær næring nok i gedemælk til et rovdyr som katten, så du kan roligt fastholde KMR. Du får lige en artikel af Knud Steensborg, Abild Dyreklinik nedenfor - han plejer at vide hvad han taler om :slight_smile:
VH
Susanne

Lad der nu ikke gå helt ged i den. Juni 2008

Jeg kan både se og høre, at gedemælk står til diskussion blandt katteavlere. Gedemælk fremhæves nærmest som et vidunderprodukt til opforstring af killinger.

Den ideelle killingemælk til killinger er selvfølgelig ”mors mælk”. Specielt er det vigtigt, at de får råmælk – colostrum – inden for de første 24 timer. Colostrum indeholder livsvigtige beskyttende proteiner. Råmælken kan i øvrigt dybfryses. Kan du opfange bare nogle dråber fra en sund moderkat til senere anvendelse ved en vanskelig fødsel, kan det blive forskellen på liv eller død for killingerne.
Selv små mængder – bare et par dråber - råmælk kan være ”guld” for trængende nyfødte killinger.
Normalt vil det ikke betyde noget, at råmælken kommer fra en fremmed moderkat, men avler man på racekatte med ”blodtypeproblemer”, er det klogt at kende blodtypen både på moderkatten og donoren af råmælk.

I visse situationer som f.eks. efter kejsersnit, betændelse i mælkekirtler eller blot manglende mælkeproduktion er det et absolut must, at man anskaffer sig en modermælkserstatning. Den ideelle blanding har selvfølgelig en sammensætning svarende til modermælk.
Har gedemælk nu det ?
Sandheden om gedemælk er, at det er meget svært at finde en dokumenteret detaljeret beskrivelse af gedemælks indhold, men noget ved man. I dyrlægers ernæringsbibel ”Small Animal Clinical Nutrition” findes en beskrivelse af gedemælks indhold af de vigtigste næringsstoffer.

Lad mig nævne nogle tal af vigtighed:

Kattemælk indeholder: Gedemælk indeholder:

21 gr tørstof/100 gr mælk 12 gr/100 gr mælk

7,5 gr protein/100 gr mælk 2,9 gr/100gr mælk

8,6 gr fedt/100 gr mælk 3,8 gr/100 gr mælk

180 mg/100 gr calcium mælk 129 mg/100 gr mælk

162 mg fosfor/mælk 106 mg/100 gr mælk

Endvidere har kattemælk et artsunikt højt indhold af aminosyrerne arginin, methionin og taurin. Alle livsvigtige for katte. Det matcher ingen andre dyrearter.

Generelt kan man altså sige, at indholdet af opløseligt tørstof er langt højere i kattemælk – kattens mælk er ”tykkere” end gedens. Det betyder meget for en optimal mave-tarmfunktionen. ”Tynd mad” øger risikoen for diarrhoe ganske betydeligt.

Indholdet af protein og fedt er væsentligt højere i kattemælk. Det betyder, at indholdet af kalorier i gedemælk ikke er optimalt for killinger. På gedemælk vil killinger under alle omstændigheder kræve volumenmæssigt meget mere mælk for at få opfyldt energibehovet til vækst og opretholdelsen af legemstemperaturen. Øget volumen øger risikoen for mave-/tarmproblemer.
Proteinindholdet er af vital betydning for killinger bl.a. for optimal funktion af immunsystemet og udviklingen af organer og muskulatur. Gedemælk opfylder ikke killingers behov.
Indholdet af calcium og fosfor er betydelig højere i kattemælk end i gedemælk. Calcium og fosfor har primært betydning for udviklingen af sunde knogler. Lavt indhold er = øget risiko for knogleproblemer og nedsat væksthastighed.

Sandsynligvis vil der ikke ske noget ved at anvende gedemælk i en kort periode, men det bør fremgå af ovenstående, at det bestemt ikke er ideelt.

Vores råd er helt klart, at man anvender en færdigblandet mælkeerstatning med de rette indhold af kalorier og næringsstoffer. Indholdet af tørstof skal også være i orden. Flydende KMR-mælk er et rigtig godt valg.
KMR-pulver er meget svært at håndtere – både en smule for meget eller for lidt væsketilblanding udgør en stor risiko for killingedød. Mave-/tarmfunktionen og væskebalancen påvirkes meget let hos killinger. Det anbefaler vi ikke.

K. Steensborg – dyrlæge
Abild Dyreklinik
Århus. Copyright

KMR !!! gedemælk kan bruges i en snæver vending. Og dejligt at den lille gerne vil tage når i giver

Og i kan forøvrigt trygt bruge pulver når killingen er så gammel.

Jeg har brugt en meljævner til at ryste det sammen, så er man sikret mod klumper. Bare lind på låget efter man har givet det et enkelt shake, ellers popper det af pga overtryk.
Ret hurtigt går jeg over til ( har desværre haft flere flakebørn) at bruge varmt vand fra hanen, så kan jeg styre temperaturen rimelig nemt. og jeg har gennemstrøms vandvarmer, så skal ikke bekymre mig om gammelt vand der har stået og fimset.
Jeg har typisk shaket en portion om morgenen, opbevarer det på køl og varmer en sjat i en skål. få sekunder i mikroen, røre rundt, chek temp og evntuelt gentag.

Tak for det jeg vil fortsætte med kmr til lillemanden :slight_smile: jeg har fået det flydende og hældt det på isterningeposer, min dyrlæge er ikke så glad for det pulver der noget med at lige meget hvor meget man ryster det laver det bundfald og det skulle ikke være så godt for killingen, i følge hende…

Ja ja han sutter lystigt på flasken har forsøgt flere gange at knappe ham på, men jeg ved ikke hvorfor men han vil ikke… De er kun to og hun har rigeligt mælk og søster spiser godt… Men nu får han flaske og tager fint på og er begyndt at kravle rundt og skrige når jeg tager ham op før var han en slatten kartoffel og han sagde intet så det går i det mindste den rigtige vej…

Dyre doktoren mener han har haft en infektion ved fødslen med måske herpes, han har dog ikke vist tegn på det hverken nyst eller snottet eller noget, men han er blind på det ene øje hvilket kunne tyde på at han har haft noget infektion i øjet inde Han åbnede dem siger dr dyr, men han har ingen snask i øjnene og har heller ikke haft det. Mor og far fejler intet og mor var ny vaccineret da hun blev parret … Det er lidt trist men han kan sagtens levet et godt liv alligevel siger hun…

Mor mis passer godt på ham derudover vasker han osv, hun tager også fat i mig når jeg tager ham får at fodre ham, så hun er en god mor…

Hvis pulveret var så slemt så hverken fremstillede de det eller stortset alle dyrlæger forhandlede det. og de udenlandske mærker som gimpet og beaphar er også pulver.
Og bundfald ??? Det har jeg endnu ikke oplevet. Gad nok vide hvornår din dyrlæge sidst har brugt KMR pulver til at fodre noget som helst med.
Ikke for at disse din dyrlæge men det lyder sgu lidt spøjst. gad vide om der eventuelt er en bedre avance på det flydende ?
Det er helt rigtigt at de helt spæde ikke skal have pulver, men så gamle som dine er ( 2,5 uge gætter jeg på med den vægt) går der jo altså heller ikke længe inden de kan smage på vådmad for første gang.
Nu har du kun en enkelt så økonomien er ikke heeelt så stort et issue, men har man fx 4 på flaske så bliver det sgu hurtig dyrt med det færdigblandede.

Skal ikke kunne sige hvordan og hvorledes det var bare hvad hun sagde hvis de er under 4 uger så flydende… Mine killinger er 3 uger og 3 dage søster (Isolde) vejer 412g og lillemand (Tristan) vejer i dag 298g, så han har i alt taget 100g på siden vi startede med flasken … Han spiste fint i starten hos mor og så tabte han sig bare ret meget lige pludselig hvorfor vi kontaktede dyrlægen…

så sagde hun det med pulveret men jeg kunne bruge det når han blev 4 uger hvis han ikke selv begyndte at spise hos mor… Har aldrig prøvet at flaske killinger før men er også ret ny som opdrætter så ved ikke så meget om det modermælkserstatning… Kun hvad dyrlægen sagde, ved godt man ikke altid skal stole på dyrlægen men ville heller ikke risikere noget når jeg ikke ved mere om det…

Men det ved jeg så nu :slight_smile: … Ja det er dyrt det flydende i forhold til pulveret …

Mine europé killinger går så første gang over og smager på deres mors mad når de er 2 uger og 5 dage, de tidligste af dem. Generelt spiser alle i et kuld lystigt vådmad når de er 3 uger, så den med 4 uger forstår jeg ikke ifht deres tarmsystem :slight_smile:

som sagt var det bare hvad hun sagde mit andet kuld spiste fint hos deres mor så har ikke prøvet det her før… Mit sidste kuld begyndte først at smage på vådfodret da de var 4 uger og tror det samme gælder dem her de gider ikke rigtig smage på det endnu mor mis får vådfoder 3 gange om dagen og killingerne er ikke interesseret de dufter lige til det og går igen

de er lidt langsomme de muffins åbenbart :slight_smile:

Jeg kan godt forstå hende - det er sikkert for at gå med både livrem og seler, for mangen en alt for ung killing er død af forstoppelse pga. KMR pulveret - det bør ikke anvendes overhovedet hvis de er under 1 uge gamle, for det kan ret let give problemer.
Når de er omkring 3½ uge kan du evt. skrue op for blusset og flaske med noget med mere næring i - A/D rørt lind med kaffefløde (og et noget større hul i sutten :slight_smile: ) De kan som regel vældigt godt lide det, og det er fin forberedelse til at begynde at spise selv.
VH
Susanne

Da jeg havde 8-linger, som havde brug for ekstra krudt ved 3 ugers alderen, hvor moderen blev drænet for mælk, brugte jeg skifte vis pulver-KMR og A/D spædet op med vand til fodringerne. Begge dele gav jeg i 10 eller 20 ml. engangssprøjter, og killingerne kunne snildt selv suge stemplet i bund :slight_smile: Efter kun ganske få dage gav jeg dem også både KMR og A/D i skål, så dem der kunne finde ud af det, selv kunne tage, for det tog altså laaaang tid at håndfodre 8 killinger!

[QUOTE=Susanne W;1193121]Jeg kan godt forstå hende - det er sikkert for at gå med både livrem og seler, for mangen en alt for ung killing er død af forstoppelse pga. KMR pulveret - det bør ikke anvendes overhovedet hvis de er under 1 uge gamle, for det kan ret let give problemer.
Når de er omkring 3½ uge kan du evt. skrue op for blusset og flaske med noget med mere næring i - A/D rørt lind med kaffefløde (og et noget større hul i sutten :slight_smile: ) De kan som regel vældigt godt lide det, og det er fin forberedelse til at begynde at spise selv.
VH
Susanne[/QUOTE]

tak susanne så er det nok derfor hun siger som hun gør, der er jo ingen grund til at tage chancer :slight_smile:

a/d det er hills ik ? Det må jeg lige fange fingre i, de er jo omkring de 3 en halv uge nu :slight_smile:

[QUOTE=Ragamuffin;1193287]tak susanne så er det nok derfor hun siger som hun gør, der er jo ingen grund til at tage chancer :slight_smile:

a/d det er hills ik ? Det må jeg lige fange fingre i, de er jo omkring de 3 en halv uge nu :)[/QUOTE]
Ja, A/D er fra Hills - små halvdyre dåser, men til gengæld er det så fint at det ganske let kan røres op så det kan bruges i sutteflaske, eller såmænd endda som sondemad hvis det skulle være nødvendigt. Stor smagelighed - jeg har ikke mødt ret mange katte, der ikke ville have det; og killinger er som regel helt vilde med det. Det er IKKE killingemad - det er støttemad, så det er kun til brug en overgang. Men det er det så også ganske fortrinligt til :slight_smile:
VH
Susanne

Okay jeg har noget Royal Canin Babycat Instinctive det er også sådan noget meget fint mousse Royal Canin Babycat kattekillingefoder | zooplus.dk, det tror jeg godt kan komme i sutteflasken, måske jeg bare skulle prøve med det :slight_smile: det er jo til killinger …

babymousse plejer mine at elske- det er ikke heeelt så fint som a/d, men du kan evt blende en portion sammen med kmr og så fryse ned i portioner.