Kan katte have / få modermærker?
Det ved jeg ikke, men huden han have forskellig farve - styret af pelsfarven.
Hårløse katte som Sphynxer kan godt være tofarvede - som f.eks. Maibrit’s Nokki her. Måske er det sådan noget, du ser?
Naaarj ikke helt…jeg må lige præve at tage et billeder af det når jeg kommer hjem…
Sjovt du spørger om det, for det har jeg også tænkt på. Bølle har sådan en lille dims i panden, som selvfølgelig er dækket af hår, men den kan mærkes når jeg stryger ham over hovedet. Den minder om en “forhøjet” skønhedsplet som mennesker fx. kan have i ansigtet. Den er dog farveløs.
Det krølle har, har farve men kan ikke mærkers - de sidder der i de der huller foran ørene hvor kattene ikke har så meget hår så de ses tydeligt, når han drejet hovedet den rigtige vej.
Det genere ham ikke heller ikke når man røre ved det og det kan ikke vaskes af.
[QUOTE=FinnFrode;817849]Det ved jeg ikke, men huden han have forskellig farve - styret af pelsfarven.
Hårløse katte som Sphynxer kan godt være tofarvede - som f.eks. Maibrit’s Nokki her. Måske er det sådan noget, du ser?
[/QUOTE]Nokki er ikke to-farvet, men hvid. Katten på billedet er Christina Bøwes smukke og frække Bulldog, der vist går under tilnavnet “Grilkyllingen”. :høhø:
Her er et korrekt billede af Skaldepanden:
Jeg har set Sphynxer med pletter, hvor man bare tænker: Har denne kat fregner eller modermærker.
Om katte kan have egentlige modermærker, ved jeg faktisk ikke.
[QUOTE=Maibrit;817951]Nokki er ikke to-farvet, men hvid. Katten på billedet er Christina Bøwes smukke og frække Bulldog, der vist går under tilnavnet “Grilkyllingen”. :høhø:
Her er et korrekt billede af Skaldepanden:
Jeg har set Sphynxer med pletter, hvor man bare tænker: Har denne kat fregner eller modermærker.
Om katte kan have egentlige modermærker, ved jeg faktisk ikke.[/QUOTE]
Tæller det som hvid, den er jo kun hvid på næsen…ellers er den jo lyserød.
Min søster’s veninde havde på et tidspunkt en kat,
han havde små fregner/skønhedspletter på hans læber
[QUOTE=Missepigen;817954]Tæller det som hvid, den er jo kun hvid på næsen…ellers er den jo lyserød.[/QUOTE]Farven lyserød eller grisefarve eksisterer jo ikke som “kattefarve”/farvekode hos Sphynxen (eller nogen andre racer for den sags skyld :)), så derfor er hun en hvid Sphynx (SPH w). Umiddelbart vil jeg også mene at Bulldogs lyse farve er hvid.
Skaldepanden har i øvrigt anlagt pels, så der er ingen tvivl om, at hun er hvid.
Min kæreste er ikke stor sphynx fan, men jeg har hørt meget godt om deres sind. Kunne nu godt bare tænke mig at opleve en in real life.
Har været til en del udstillinger i håb om at se en, men de har ikke været der
[QUOTE=Missepigen;817966]Min kæreste er ikke stor sphynx fan, men jeg har hørt meget godt om deres sind. Kunne nu godt bare tænke mig at opleve en in real life.
Har været til en del udstillinger i håb om at se en, men de har ikke været der[/QUOTE]Har du tid og økonomi til det, kan du rolig tage til Jyraks udstilling i Fredericia d. 31. marts - 1. april. Rex og Sphynx-klubben vil vist være tilstede + at jeg ved at der i hvert fald vil være en Sphynx til stede. Jeg viser gerne Skaldepanden frem, det er slet ikke det, men hun er ikke så racetypisk mht. pels/mangel på pels, men temperamentet er lige i skabet for en Sphynx. Ellers ved jeg at Christina Bøwes også tager imod besøg når hun er i Jylland.
Der er massere af muligheder for at møde en Skaldepande/Sphynx.
[QUOTE=Maibrit;817951]Nokki er ikke to-farvet, men hvid. Katten på billedet er Christina Bøwes smukke og frække Bulldog, der vist går under tilnavnet “Grilkyllingen”. :høhø:
[…][/QUOTE]
Undskyld Maibritt - og endnu mere undskyld Nokki. :rødme:
Jeg kunne huske, du havde vist “ko-katte-billedet” og så fået rodet det sammen med Nokki. Det må være for længe siden, jeg har set hende.
Og dette fænomen har naturligvis intet med modermærker at gøre - det var bare en idé til noget andet, der kunne ligne.
Min lille missepige Sherry har et modermærke på læben.
Det var i hvert fald det dyrlægen kaldte det, da jeg spurgte.
Bambina (rød/hvid) har bittesmå sorte pletter på snuden … har prøvet at vaske dem af (da de ikke altid har været der), men de bliver sgu siddende
Mon egentlig, det gør hende til en tortie ?
[QUOTE=Skattekat;818005]Bambina (rød/hvid) har bittesmå sorte pletter på snuden … har prøvet at vaske dem af (da de ikke altid har været der), men de bliver sgu siddende
Mon egentlig, det gør hende til en tortie ? [/QUOTE]
Mon Nicolaj, min røde dreng så også er tortie? Han har sorte pletter på læberne.
Jeg havde på et tidspunkt en killing med en pelsløs plet. Pletten voksede ikke og generede tilsyneladende ikke katten. Ved biopsi kom laboratoriet frem til, at det var en skaldet moderplet. Nej, katten gik ikke i avl.
Den hankat jeg kendte var også Rød/Hvid
de kan have både fregner og modermærker.
susanne og arthur (nokkis opdrættere)har en pige med små stilkede modermærker
og fregner ses tit på røde katte.
de kan også have pigment fejl ligesom mennesker- hud er jo hud (sådan groft sagt)
[QUOTE=Skattekat;818005]Bambina (rød/hvid) har bittesmå sorte pletter på snuden … har prøvet at vaske dem af (da de ikke altid har været der), men de bliver sgu siddende
Mon egentlig, det gør hende til en tortie ? [/QUOTE]
Nej, det har Diego også, det er bare pigment “fejl”
Jeg ved dog ikke om jeg vil kalde det fregner, da fregner hos mennesker er områder hvor pigmentcellerne er større og mere aktive, men der er ikke flere og de er ikke anderledes. Ved røde katte ses fregner jo som “sorte” pigment områder, så jeg går derfor ud fra at det er steder hvor det røde gen ikke virker korrekt, og de der for bliver sorte?