Mongolisme?

Hej.

Har nogen prøvet at få en killing i et kuld, som virkerde Downs Syndrom-agtig?

Jeg har een killing i mit nye kuld som jeg mistænker for at have nogle træk, som virker anderledes end de andre…

Man kan vel DNAteste på denslags, ikke?

Ja, engang for mange år siden havde jeg et blandingskuld på en huskat/perser/norsk skovkat, og den ene killing i kuldet var meget anderledes. Hun blev kaldt stjernekigger, fordi hun ofte sad og stirrede huller i luften over sit hovede. Jeg ved så ikke, om hun havde Downs Syndrom, men anderledes det var hun.

Hvad er symptomerne på Downs syndrom hos en kat:? Jeg tror ikke, man kan DNAteste for Down’s syndrom hos katte…

Jamen jeg er heller ikke helt sikker.

Her er ham, som er lidt speciel. Han er lidt langsommere end de andre. Og han skriger mere, også.

Han er ekstra kraftigt - men også kort? :?

I sammenligning med ham her (som jeg synes virker super fin, på alle måder)

Men måske er det også for tidligt at vurdere det.

Jeg må se hvordan han udvikler sig… :slight_smile:

Der findes rigtig mange forskellige defekter, som kan påvirke udseende og udvikling - men Downs Syndrom er mig bekendt forbeholdt mennesker (det er en genfejl på det 21ende kromosom - katte har ikke så mange). Jeg tror det er alt for tidligt at sige, om killingen fejler noget - han kan sagtens bare være lidt længere tid om at finde ud af tingene, og især hvis han også er større end de andre, for så har han sikkert mere travlt med at æde end at finde ud af gå osv. :slight_smile:

Jeg har også haft en kat som jeg i bedste fald ville betegne som retarderet, nemlig Bøv. Men om han var det i virkeligheden ved jeg jo ikke. Jeg tænkte tit på ham som “mongol”

Downs Syndrom er en menneskesygdom, men der findes vel noget tilsvarende hos katte? de kan vel også ha’ en gendefekt der udarter sig på en lignende måde?

Bortset fra det, så er killingen der da godt nok nuser!

Down syndrom er en kromosom sygdom med overtalligt kromosom 21 - altså 3x21 i stedet for 2x21.

Katte har kun 19 kromosompar, men hvis de har et tilsvarende “Down syndrom område” siddende på et af deres kromosomer (nummeret er jo ligegyldigt) så kan de teoretisk set godt have katte-Down syndrom. Jeg ved bare ikke om det findes…

Det du efterlyser er karyotypen - antallet og sammensætningen af kromosomerne, og ja det kan man godt teste med en almindelig blodtype.
VH
Susanne

Tak for gode input.

Jeg ved sørme heller ikke om jeg skal gøre noget endnu.

Jeg vil sætte mig og se, hvad der sker med udviklingen - indtil videre. :cool: :gruble::hjerte::ups::tihi:

Jeg var hos en landmand, der havde en ko med tilsyneladende Down syndrom… Den havde samme træk fysisk som en mongol hos mennesker - jeg var en blanding af FORBAVSET og NYSGERRIG og sad og observerede koen i nogle timer - den fungerede, men lignede en ung kalv i sin adfærd… Og dens pande! Jeg har aldrig set noget lignende. Jeg stormer af sted, n¨r folk kontakter mig og fortæller de har den slags dyr gående - HostNØRDHOST:-)

Jeg ved ikke med katte og Down… men jeg og andre mener at have set andre lidelser hos katte og hunde som også findes hos mennesker - herunder OCD og ADHD - der forskes i det, men der findes ingen sikker måde at stille diagnosen…Endnu…

Jeg er mere og mere sikker på at jeg har taget fejl. Han er godt nok en meget underlig kat. Han er hurtigere end de andre, kan jeg se nu.

Jeg prøvede at tage billeder af alle killingerne i dag, men det gik ikke så godt, ikke mindst fordi min lille mon-(-ster?) killing inisterede på at gå på rundt på alle billederne. :gruble:

Det er vist noget jeg har misforstået. Han er i hvert ikke dum, og han har en rigtig god ansigtsmimik også. Men stor er han. :pote:

Tak for jeres allesammens svar. Jeg synes godt nok det er lidt pinligt nu.

[QUOTE=Sheer;819017]Jeg er mere og mere sikker på at jeg har taget fejl. Han er godt nok en meget underlig kat. Han er hurtigere end de andre, kan jeg se nu.
Jeg prøvede at tage billeder af alle killingerne i dag, men det gik ikke så godt, ikke mindst fordi min lille mon-(-ster?) killing inisterede på at gå på rundt på alle billederne. :gruble:
Det er vist noget jeg har misforstået. Han er i hvert ikke dum, og han har en rigtig god ansigtsmimik også. Men stor er han. :pote:
Tak for jeres allesammens svar. Jeg synes godt nok det er lidt pinligt nu.[/QUOTE]

Nej, det er bestemt ikke pinligt, for han var jo åbenbart anderledes fra starten af. Bare ikke sådan, som du først troede. :cool2:
Men nu ser han da rigtigt skøn ud:hjerte: - og det er dejligt at høre, at han også er fremme i skoene. :smiley:

Ih han er SKØN!

Tak for forståelsen.

Ja, jeg synes faktisk at han er blevet ret skøn, :smiley: