Montering af tæpper på hylder?

[quote=Flemming;246497]Her kan man i øvrigt se hele arrangementet. De små trin samt to store hylder over vinduespartiet til at ligge på. Hylderne er fræst ned i gulvtæppets tykkelse på nær den yderste kan, så man ikke kan se, at der ligger et tæppe “oven på” hylden.

Tæppestykkerne er blot fastgjort med tæppetape, ja.

/Flemming[/quote]

Hvor ser det smart ud med de hylder du har sat op - og man kan se at kattene kan lide dem… Det vil jeg også have når vi engang flytter i hus.
Skønt med lidt inspiration :thumbup:

Jane & Flemming,

Hvor tykke er de hylder, I har købt?

Jeg har lige fået et ret stort stykke rest af et ret tykt bomulds tæppe ind, som jeg kan bruge til hylder. Så hvis de skal fræses, så skal hylderne vel være af en vis tykkelse for ikke at være for skrøbelige.

2,5 cm måske som dem her?

Og hvor dybe er de? 19 eller 28 cm?

Andre må naturligvis også gerne melde ind, hvis de har fået sat hylder op med gulvtæpper på. :slight_smile:

// Martin

Ja, vi måtte jo droppe ideen igen. Væggene herude smuldrer simpelthen… :frowning: Vi kan ikke engang have gardiner hængende…

Jeg har ikke været så effektiv, at jeg har fræset hylderne, før jeg satte gulvtæppe på - mit er kun sat på med tæppetape :slight_smile:

Mht. bredden (dybden) så er mine hylder 25 cm og købt i Daells Bolighus.

[quote=DaneX;361425]Jane & Flemming,

Hvor tykke er de hylder, I har købt?

Jeg har lige fået et ret stort stykke rest af et ret tykt bomulds tæppe ind, som jeg kan bruge til hylder. Så hvis de skal fræses, så skal hylderne vel være af en vis tykkelse for ikke at være for skrøbelige.

2,5 cm måske som dem her?

Og hvor dybe er de? 19 eller 28 cm?

Andre må naturligvis også gerne melde ind, hvis de har fået sat hylder op med gulvtæpper på. :slight_smile:

// Martin[/quote]

Jeg har lack hylder, der er 26cm dybe: Produkter - søg efter produkter. Få et komplet overblik her - IKEA Synes selv at det er en meget passende dybde, da de så også kan ligge og “flyde” deroppe :slight_smile:

De ser også fine ud og 5 cm i tykkelsen, så er man da sikker på, at de ikke lige knækker sammen, selvom belastningen er den samme som på de andre.

En anden god ting er at de fåes med valnøddetræmønster, hvilket jeg allerede har en Ikea reol i her i stuen.

Men så kan man bare ikke bruge de EKBY hyldeknægte, som Jane og Flemming har brugt, som jeg synes er så smarte.

Hvilke hyldeknægte har I brugt til jeres hylder?
Er det de stolper, man kan se på jeres billeder? De vil ikke være en mulighed her dog.

Jeg er ikke så meget for dem, som går ned langs væggen under dem. Det ser ikke så pænt ud, synes jeg.

Der står godt nok i linket at hyldeknægtene er skjulte, men jeg synes ikke, at der står, at de er med i prisen eller at man kan købe dem seperat heller.

Jeg ved godt nok ikke, hvordan de skjulte hyldeknægte fungerer, men jeg vil gætte på at hylderne bare skubbes ind i dem… men så ville jeg nok være nervøs for at hylderne vil glide ud, når kattene fræser rundt på dem. =/

// Martin

Nej det lyder da ikke for godt.
Mine vægge er godt nok heller ikke videre stabile, men med 6 gode og lange rawlplugs så har jeg da fået hængt et 40 kg fladskærm op på en arm på væggen.
Så jeg satser på at de også kan holde til 3 katte á 5 kg.

De der LACK-hylder med skjulte beslag turde jeg godt nok ikke bruge til kattehopning, det er de slet ikke stabile nok til. Bemærk at IKEA skriver, at max-belastningen er 5-15 kg. an på beslag og væg, og det er simpelthen fordi, at beslagene er for dårlige. Og når det er til kattebrug, så skal man ikke kun regne med kattens vægt, men også den kraft, som katten hopper rundt med. Så 25 kgs. belastning er da absolut minimum til de fleste katte.
Som sådan fejler princippet med skjulte beslag ikke noget, men der skal både ordenlig mur og ordenlige beslag til som f.eks. de 14 mm. skruer og plugs, der følger med Pet Fun hængekøjerne (AAARGH, jeg ser lige, at de ikke kan fås på Zooplus længere!!! :frowning: ). Og spændingen mellem hængekøjen og beslagene er så hård, at der i hvert fald skal et koben til for at få vores ned igen.

Vedr. gulvtæpper, så har jeg ikke udfræset de hylder, hvor jeg har monteret gulvtæppe. Som oftest er det på så højtliggende steder, at man ikke ser det alligevel. Men det kunne være rart, så tæppet ikke trævler så meget i kanterne.

[quote=DaneX;361440]De ser også fine ud og 5 cm i tykkelsen, så er man da sikker på, at de ikke lige knækker sammen, selvom belastningen er den samme som på de andre.

En anden god ting er at de fåes med valnøddetræmønster, hvilket jeg allerede har en Ikea reol i her i stuen.

Men så kan man bare ikke bruge de EKBY hyldeknægte, som Jane og Flemming har brugt, som jeg synes er så smarte.

Hvilke hyldeknægte har I brugt til jeres hylder?
Er det de stolper, man kan se på jeres billeder? De vil ikke være en mulighed her dog.

Vi har brugt de skjulte hyldeknægte, der fulgte med…mener dog at vi brugte nogle bedre skruer, men er ikke sikker

Jeg er ikke så meget for dem, som går ned langs væggen under dem. Det ser ikke så pænt ud, synes jeg.

Der står godt nok i linket at hyldeknægtene er skjulte, men jeg synes ikke, at der står, at de er med i prisen eller at man kan købe dem seperat heller.

De følger med :slight_smile:

Jeg ved godt nok ikke, hvordan de skjulte hyldeknægte fungerer, men jeg vil gætte på at hylderne bare skubbes ind i dem… men så ville jeg nok være nervøs for at hylderne vil glide ud, når kattene fræser rundt på dem. =/

Hylderne bliver skubbet ind i hyldeknægten og bliver så sikret med to skrier, så de ikke glider ud igen

// Martin[/quote]

[quote=pivnu;361473]De der LACK-hylder med skjulte beslag turde jeg godt nok ikke bruge til kattehopning, det er de slet ikke stabile nok til. Bemærk at IKEA skriver, at max-belastningen er 5-15 kg. an på beslag og væg, og det er simpelthen fordi, at beslagene er for dårlige. Og når det er til kattebrug, så skal man ikke kun regne med kattens vægt, men også den kraft, som katten hopper rundt med. Så 25 kgs. belastning er da absolut minimum til de fleste katte.

Som sådan fejler princippet med skjulte beslag ikke noget, men der skal både ordenlig mur og ordenlige beslag til som f.eks. de 14 mm. skruer og plugs, der følger med Pet Fun hængekøjerne (AAARGH, jeg ser lige, at de ikke kan fås på Zooplus længere!!! :frowning: ). Og spændingen mellem hængekøjen og beslagene er så hård, at der i hvert fald skal et koben til for at få vores ned igen.

Vedr. gulvtæpper, så har jeg ikke udfræset de hylder, hvor jeg har monteret gulvtæppe. Som oftest er det på så højtliggende steder, at man ikke ser det alligevel. Men det kunne være rart, så tæppet ikke trævler så meget i kanterne.[/quote]

Vores hylde er så placeret ca. 40 cm under loftet, så de kan ikke hoppe ned på den eller fræse rundt deroppe. Så til det vi bruger den til, er den skam udemærket. Men hvis de havde mere plads, så ved jeg ikke om jeg ville vælge lack eller en anden slags hylde :slight_smile: