Mor med killinger til dyrlæge?

Hvad gør man hvis man har en hunkat med killinger - små killinger - og hunkatten har brug for at komme på en dyreklinik for en behandling?

Tager man alle med? Tager man kun moren?

Jeg tænker dyreklinikker og smittefare, stress ved bilkørsel for mor og de små, stress og mælkeproduktion…

Jeg vil gerne høre, hvad amn egentlig gør, hvis uheldet er ude og mosmis fx skal til en klinik?
Hvad har I gjort i sådan en situation?

Jeg spørger fordi vores Fie har en diarre, der kan ende med at kræve et klinikbesøg. Killingerne og mor er dog helt fine nu, men hvis de ting jeg gør nu ikke virker, skal Fie jo have gjort noget ved den mave… og hvordan pokker griber man det an med 3små bamserpå 2 uger og en mor der HADER bilkørsel…

Håber nogle vil dele hvad de har gjort/ville gøre, så jeg kan træffe det bedst mulige valg, hvis det ender med en tur til dr. dyr.

MVH
j

De fleste stabler hele baduljen i husets største transportkasse, og tager afsted…

Jeg tog alle med - det andet er efter min mening synd for hunkatten hvis det er små killinger. Vi var afsted 1-2 uger efter fødsel. Smittefaren tog jeg med som en risiko, men valgte at tage dem ind af bagvejen så vi ikke mødte de andre ventende patienter. Killingerne blev ikke syge.

Jeg tror, de fleste ville få en gang diarré af al den afføring, der skal igennem systemet :slight_smile:

jeg tager også alle med, for der er altid risiko for at der skal gives væske eller andet som gør det nødvendigt at beholde mormis i 1-2 timer

Tara som har killinger på knap 3 uger har også diarré og jeg syntes det er normalt at se med en nybagt mormis med alle de affaldsstoffer hun indtager plus al den mad der ryger indenbords :slight_smile:
Jeg har ikke gjort noget ved det som sådan så længe hun er frisk.

Har jeg været afsted med en mormis til dyrlæge tager jeg altid alle killinger med og også hvis det er omvendt :slight_smile:

Jeg ville kun tage hunkat med små killinger til dyrlæge, hvis det var højst nødvendigt.
Det er en stor risiko at sidde i et venteværelse med gøende hunde osv.

Har hunkatten diarré, hvorfor afleverer du så ikke bare en afføringsprøve hos dyrlægen og får den undersøgt :?
Dyrlægen kan alligevel ikke mærke, hvorfor hun har diarré :wink:

Jeg har faktisk aldrig tænkt så langt som til " smittefare" hos dyrlægen, og jeg har dog gennem min tid som opdrætter været der flere gange med både killinger og mor-missen, hvor jeg altid har haft hele bunken med!
Nu er jeg heller ikke hysterisk bakterie-freek, og mine killinger har fra fødsel været udsat for -egne katte, egne børnebørn, husets 4 børn med hvad de kan bære med fra deres udekat, og 2 store hunde, samt de mennesker der har ønsket at købe killinger,-- ofte mange gange besøg !
og jeg har kun mistet 2 killinger efter fødsel : lille Gallathea blev kun 2 dage gl, og,:hjerte:- min lille blå dreng, der fik en blodprop 1 uge gl og måtte aflives hos dyrlægen!
:ked:
Cats og Conni

I dit eksempel ville jeg helt klart tage mormis og killinger med.

Er det noget “mindre alvorligt”, der kun angår mormis kunne jeg overveje, kun at tage hende med, idet vores dyrlæge bor små 5 min. kørsel herfra.
Uanset situationen ville jeg altid rådføre mig med dyrlægen først.

Fanny havde det også og jeg tænkte slet ikke over det som noget usædvanligt i situationen. Mit vigtigste job var at sørge for, at der altid var rigeligt med grus i bakkerne, for hun vidste godt selv, det stank og derfor skulle det helt ned til kineserne :slight_smile:

Derudover var hun totalt upåvirket af det, så dyrlægen blev slet ikke konsulteret.

:gruble:

Uden den mindste erfaring, kan man så ikke give noget mad der stopper den løse mave ??

Jeg ville helst undgå at tage hende til dyrlægen, når hun nu ikke bryder sig om at køre i bil. :slight_smile:

Hvis hunkatten ikke har feber eller på anden måde virker påvirket har dyrlægen, som allerede skrevet, mere brug for en afførngsprøve end at se katten. Hendes immunforsvar er allerede belastet, så helst så lidt stress for mor og børn som muligt.
Hvis afføringen lugter kraftigt og det bliver ved ville jeg ialtfald aflevere en prøve for at sikre mig der ikke er noget at komme efter. Selvfølgeligt kan hunkatte godt få dårlig mave af alt det næring de skal indtage, men hvis det er splat i flere dage vil hun begynde at få vanskeligheder med at optage vigtige vitaminer og mineraler, og især med den varme vi har nu være opmærksom på at hun får væske nok.
Hvad bruger du af foder?
Marina

It depends…

Forleden måtte vi jo til Dr. Dyr, med hele flokken, da nogen havde været så dygtige at fange en “Fætter-Flyvermus”.
Jeg vurderede at Killingerne ville havde bedst af at blive hjemme, idet jeg er i tvivl om hvor godt Gaia ville takle at have sine børn med sig (det er en udfordring blot at få lov at låne en misling til vejning én gang dagligt - de skal være i den hule Gaia har valgt basta!).

Så alt efter hvad det drejer sig om, ville jeg vurdere om jeg skulle have killiger med eller ej - i min situation med en rabies vacc. var der absolut ingen grund til at killingerne skulle slæbes med - de lå sødt og snorkede da vi vendte hjem fra Dr. Dyr. :slight_smile:
Ved sygdom af mormis, ville jeg tage killingerne med, just in case killingerne også skulle have én eller anden form for behandling.

/Mette

Tak for gode svar. Jeg har holdt øje - givet zoolac og havresuppe samt skånekost… Hun har taget det hele, og der er ikke kommet mere ud end tis i dag indtil nu… Hun virker helt frisk og normal som hun plejer… Vi har en forsikring, der dækker hvis vi skal af sted på skæve tider, og jeg har talt med dyrlægen, der synes jeg skal vente og tage en prøve, som jeg skrev - og bringe den uden katten først. Som det ser ud nu, stormer jeg ikke af sted må jeg indrømme… Jeg vil helst undgå sådan en tur… Og Fie virker ikke syg…

Men jeg er obs.

Ang foder - hun spiser det som hun uden problemer har spist i over 2 år, så det er ikke maden, der er årsagen. Det har flere spurgt mig om - jeg har ikke skiftet kosten hverken i drægtigheden eller senere - kun øget mængden. Vi fodrer med orijen,råt og vådt som vi plejer herhjemme. Mine katte normalt aldrig diarre, og Fie har aldrig før haft det heller.

Jeg overvejer om det er fordi hun vasker de små bagi…

men jeg holder øje.

Tak for gode svar. jeg kan se, at de skal med, hvis Fie skal af sted når dyrlægen har set prøven. - hvis han ser den. Nu ser jeg hende lige an

PS de små er ikke påvirket - vægten i morges var 291, 293 og 332 gram. De tager ca 15 - 30 gram på i døgnet alt efter hvad tid jeg vejer dem på døgnet…

Tilføjelse: De er 2 uger i går

Lugter det ikke afskyeligt ville jeg blande 50% IAMS Hairball i det du fodrer hende med.

Nogen hunner får splattermave af at rense de små

Mine katte taber pelsen af Hills… findes der et tilsvarende fra en anden producent?

Jeg synes det lugter… Det startede efter fødslen - et døgns tid efter… Hun spiste 4moderkager - jeg troede det var det. Hun fik zoolac - det gik væk.

Så har Tara fødselsdag i torsdags… og fjolset her giver Fie tun… og nu har hun det igen… Dog har jeg ikke set hende lave nr 2 i dag endnu… Jeg VED godt at tun er fy fy, men de får det altid uden problemer på føsdage… men jeg tænker… Fies mave har nok ikke været klar til det… Dum fejl… Det er det eneste jeg kan se kan have startet det igen - med mindre det er orm eller en infektion…

Nu skrev jeg altså ikke Hill’s :slight_smile:

Er du i tvivl - så aflever en afføringsprøve på mandag

[QUOTE=lenschow;650187]Mine katte taber pelsen af Hills… findes der et tilsvarende fra en anden producent?
[/QUOTE]

Lis skriver nu Iams Hairball :slight_smile:

Probiocin er guld værd, når katten har dårlig mave. Hvis man kan slå sig nogle stykker sammen, kan det fåes hjem til rimelig pris (fra USA).

Åh Iams! Undskyld -hedeslag:-)

Det vil jeg prøve at få fat i… Tak…