Mørkeræd

Jeg tænker ikke på at forstærke angsten. Selvfølgelig skal man berolige sit dyr, når det er bange! Men jeg husker en historie, jeg vist har læst et sted, om en hundehvalp, som var bange for støvsugeren. Ejeren lagde nogle skiver rullepølse på støvsugeren, så hvalpen blev lokket til at undersøge og snuse til den, så blev støvsugeren tændt og hvalpen fik igen rullepølse for at komme tæt på og snuse. Alligevel begyndte hvalpen at hyle hver gang støvsugeren kom frem… indtil ejeren indså, at hvalpen havde lært, at “lader jeg som om jeg er bange for støvsugeren, så får jeg rullepølse.” Da ejeren stoppede med at belønne hyleriet, var hvalpen helt ligeglad med støvsugeren. Det var derfor jeg skrev, at det måske kunne være en ide at bruge klikkertræning, så katten forstår, at den får belønningen for at være rolig i løbegården, så den ikke tror den skal miave højlydt eller krybe sammen og lade som om den er bange for at få sine godbidder. :slight_smile:

Opdatering af første nat.

Der er sat Feliway i kontakten (opnår nok først virkning i aften)
Vågelampen blev skiftet ud med en arbejdslampe.

I nat har han kun været utilfreds med at han ikke kunne komme i løbegården, men hængelås kan han ikke bryde op.
Han havde lige en klagesang omkring kl 23 og igen kl 01 ved lågen.
Ellers har han puttet ved mit hoved hele natten.

Jeg har bestilt RC Calm hjem - kommer nok onsdag, samt jeg får Zylkene hjem også.

Det har jeg aldrig oplevet - lyder som om det er anvendt helt forkert eller motivationen har været en anden dvs hunden har aldrig været angst fra start plus andet har nok været galt i den hunds liv, siden den forsøger at få sin opmærksomhed der. En anden mulighed er, at ejeren har trænet alt for lang tid på samme kriterie uden at øge belastningen, men jeg har godt aldrig oplevet det, hvis metoden anvendes korrekt

[QUOTE=Henriette;1244487]Opdatering af første nat.

Der er sat Feliway i kontakten (opnår nok først virkning i aften)
Vågelampen blev skiftet ud med en arbejdslampe.

I nat har han kun været utilfreds med at han ikke kunne komme i løbegården, men hængelås kan han ikke bryde op.
Han havde lige en klagesang omkring kl 23 og igen kl 01 ved lågen.
Ellers har han puttet ved mit hoved hele natten.

Jeg har bestilt RC Calm hjem - kommer nok onsdag, samt jeg får Zylkene hjem også.[/QUOTE]

Og så vil fordelen være at stå op FØR han klager, give en god oplevelse og så sove igen. Jeg ville hælde noget mad op til ham og sove igen, mens han spiser. Når man modindlære arbejder man under dyrets stresstærskel dvs før de reagerer med den uønskede adfærd. Det er denne del der gør metoden svær

Han får mad om aftenen (vådkost) det spiser han af hele natten, har lagt mærke til at når det er værst nipper han til maden :slight_smile:

Super Henriette - og hvis du vil kan du målrette det endnu mere ved at sætte uret to gange om natten stå op og give ham EKSTRA lækkert mad - jo mere lækkert jo bedre effekt.