Mørkeræd

Kan en kat være mørkeræd?

Vi havde natten til søndag ubudne gæster på matriklen, som forsøgte at bryde døren op til Bao’s løbegård. Dette var ikke lykkedes dem, så de klippede hul i hegnet. De har helt sikkert haft fat i ham og ikke på en god måde.
Har aldrig set min kat så skræmt da vi fik ham indfanget igen.

Men siden oplevelsen har vi gjort så han ikke kan komme i løbegården fra ca 22 aften til 7 morgen.
Jeg har sovet med ham to gange siden.
Han virker til at være ovre hans chok. Dog så snart lyset slukkes skriger han ulykkeligt og det lyder som frygt. Så snart det tændes stopper han og ligger sig.

Jeg overvejer stærkt om jeg skal sætte en lille lampe ud til ham, så den står tændt hver nat.

Det kunne sagtens være at han har fået et så voldsomt chok at han.nu forbinder mørke med angst :frowning:
Jeg ville sætte både feliway og en lille vågelampe ud til.ham, sådan som du selv er inde på… Måske vil det hjælpe med til at han over tid vil glemme angsten.

Ved du, hvordan han reagerer, hvis han er et andet sted i mørke?

[QUOTE=Ann K;1244356]Det kunne sagtens være at han har fået et så voldsomt chok at han.nu forbinder mørke med angst :frowning:
Jeg ville sætte både feliway og en lille vågelampe ud til.ham, sådan som du selv er inde på… Måske vil det hjælpe med til at han over tid vil glemme angsten.

Ved du, hvordan han reagerer, hvis han er et andet sted i mørke?[/QUOTE]

Feliway var en god ide, må lige have købt en mere, og så en stikdåse, har nemlig kun 1 stik derude som ikke bruges.
Og vores store lampe mener den kun skal virke i få sekunder og så gå ud (vi har opgivet den desværre)

Han var inde i to dage i et lille værelse efter det var sket, hørte ham ikke skrige på den måde der, dog er det ikke en mulighed af have ham indenfor grundet strint :confused:

Jeg har anskaffet ham to kaninvenner, som har hjulpet lidt, men ikke meget. Har det så dårligt med at det er sket. og bander virkelig de folk langt væk.
Det er meldt til politiet, ikke at jeg tror de gør noget ved det, men sker det igen, kan de se det er sket før.

Jeg tror ikke, han er mørkeræd som sådan; det er kun mennesker, som er decideret mørkerædde, fordi vores fantasi får os til at forestille os uhyggelige ting. Reagerer han også så slemt, hvis du slukker lyset i soveværelset, eller er det kun når han er i løbegården?

Jeg tror snarere, at han har fået sig et ordentligt chok, og nu mener han (forståeligt nok), at hans “territorium” (løbegården) er et alt for farligt sted at være om natten. I naturen deles flere hankatte om samme områder ved, at den dominerende hankat i området bruger et bestemt areal på bestemte tidspunkter, og så sørger de underlegne hankatte for at være væk når han skal bruge det. Din kate tænker nok, at et “dominerende menneske” havde kløerne i ham for at markere, at dér i løbegården måtte han altså ikke være om natten! Hans instinkt er at søge andre steder hen, så han ikke er “i vejen” og får prygl igen. Når du lukker ham derud, føler han, at han er fanget et farligt sted på det forkerte tidspunkt uden at kunne løbe væk, og han er sikker på, at indbrudstyven nok skal komme tilbage og angribe ham igen, fordi det er sådan hankatte opfører sig i naturen.

Feliway vil sikkert hjælpe ham til at blive mere rolig i stedet for at gå i panik over, at han er et sted, som en fremmed har overtaget som sit territorium. Han vil helt sikkert også blive rigtig glad for noget, som lugter kraftigt af dig, f.eks. et lagen/dynebetræk eller en gammel t-shirt, for det er en kraftig markering af “flokduften” som han ved vil afskrække fremmede dyr, og det vil give ham større selvtillid.

Evt. kan du også lave gradvis træning med ham. Sæt ham ud i løbegården på det problematiske tidspunkt, sluk lyset, og sid der med ham et stykke tid. Bevæg dig lidt væk og tilbage igen, så han får fornemmelsen af, at selv om du ikke lige er tæt på, så er du stadig i haven og hjælper med at afpatruljere jeres fælles territorium. Det kan være, øvelsen skal gentages over flere dage med gradvist længere intervaller væk, indtil han igen er tryg ved at være der alene og føler, at hans “familieflok” har markeret jeres kontrol over territoriet og skræmt den “farlige fremmede” væk.

Man kan jo få sådan nogle små vågelamper til børneværelser… de koster ikke meget i elektricitet og hvis den er som vores, så slukker og tænder den automatisk i forhold til lysmængden (vi har en i soveværelset - jeg er ind i mellem oppe om natten, og Jan kommer jo ofte hjem, når det er mørkt = rart med en lampe som lige giver lys nok til at man kan finde rundt, men ikke nok til at vække. )

Håber at han kommer sig hurtigt!

Jeg læste din opdatering på FB… meget, meget groft!

[QUOTE=Cecilie;1244363]Jeg tror ikke, han er mørkeræd som sådan; det er kun mennesker, som er decideret mørkerædde, fordi vores fantasi får os til at forestille os uhyggelige ting. Reagerer han også så slemt, hvis du slukker lyset i soveværelset, eller er det kun når han er i løbegården?

Jeg tror snarere, at han har fået sig et ordentligt chok, og nu mener han (forståeligt nok), at hans “territorium” (løbegården) er et alt for farligt sted at være om natten. I naturen deles flere hankatte om samme områder ved, at den dominerende hankat i området bruger et bestemt areal på bestemte tidspunkter, og så sørger de underlegne hankatte for at være væk når han skal bruge det. Din kate tænker nok, at et “dominerende menneske” havde kløerne i ham for at markere, at dér i løbegården måtte han altså ikke være om natten! Hans instinkt er at søge andre steder hen, så han ikke er “i vejen” og får prygl igen. Når du lukker ham derud, føler han, at han er fanget et farligt sted på det forkerte tidspunkt uden at kunne løbe væk, og han er sikker på, at indbrudstyven nok skal komme tilbage og angribe ham igen, fordi det er sådan hankatte opfører sig i naturen.

Feliway vil sikkert hjælpe ham til at blive mere rolig i stedet for at gå i panik over, at han er et sted, som en fremmed har overtaget som sit territorium. Han vil helt sikkert også blive rigtig glad for noget, som lugter kraftigt af dig, f.eks. et lagen/dynebetræk eller en gammel t-shirt, for det er en kraftig markering af “flokduften” som han ved vil afskrække fremmede dyr, og det vil give ham større selvtillid.

Evt. kan du også lave gradvis træning med ham. Sæt ham ud i løbegården på det problematiske tidspunkt, sluk lyset, og sid der med ham et stykke tid. Bevæg dig lidt væk og tilbage igen, så han får fornemmelsen af, at selv om du ikke lige er tæt på, så er du stadig i haven og hjælper med at afpatruljere jeres fælles territorium. Det kan være, øvelsen skal gentages over flere dage med gradvist længere intervaller væk, indtil han igen er tryg ved at være der alene og føler, at hans “familieflok” har markeret jeres kontrol over territoriet og skræmt den “farlige fremmede” væk.[/QUOTE]

Som sagt, det er ikke muligt at have ham indendøren. Altså medmindre hele vores lejlighed skal ødelægges af hankatte strint, og stresse resten af flokken (har 10 dage gamle killinger herhjemme også), så det er jeg ikke interesseret i.

Han har intet imod at sidde i løbegården, det er hans hus den er gal med, hvilket undre mig, da det er løbegården der blev brudt op.

Jeg har sovet derude 2 dage denne uge. Han har dyne, tæppe og ekstra tæppe, samt hovedpude med mine dufte på. Jeg er den eneste der bruger sengen udover ham. Så det burde jo være fint med dufte af mig. Dog ligger han der sjældent, han foretrækker sine hængekøjer, sengen er blot for at gøre det behageligt for mig :slight_smile:

Han er eneste hankat i løbegården, da han ellers forsøger sig at slå andre katte ihjel. desværre, havde meget gerne givet ham en kammerat af samme art, men det er med livet som indsats på den anden kat.

Der er altid lyst i det værelse han har været i grundet gadelampe og ingen gardiner/persienner. Det bruges ikke rigtigt her i huset.

Jeg vil prøve en vågelampe og noget feliway. Og så bruger jeg en masse tid sammen med ham hver aften, og sover derude 1-2 dage i ugen. Det gjorde jeg nu også før, og det er ret så hyggeligt. Medmindre han ikke laver andet end at miaue (to-tre timers søvn er bare ikke nok for mig)

Jeg er også stadig rystet. Og frygter at det sker igen. For at komme til ham nu skal der balder et vindue (lige op til vores soveværelse) eller brække en dør ind. Det burde vi høre, vi sover altid med åbent vindue :slight_smile: Og ellers er jeg sikker på at dem der bor i stuen vågner.

Det er helt sikkert ikke mørket han er bange for ( katte ser jo udmærket i mørke) men han har haft en meget grim oplevelse, som har gjort ham bange, og som en lampe ikke vil hjælpe på!

Cats og Conni

Det er simpel Pavlov. Han ringer med en klokke, hunden savler i forventning om mad, også selvom maden ikke er til stede/synlig. Din kat fik et chok om natten - han forbinder stedet og omgivelserne (herunder nat) med ubehag - han ryster og er bange - også selvom det der skræmte ikke er til stede. Du skal ind aktivt og give ham positive oplevelser - mens de ting, der er medlært i angsten er til stede dvs stedet, mørke, lyde osv. Ikke nemt at træne. Spørgsmålet er om din kat igen vil kunne bo der? Jeg er på vej til Esbjerg med Casper, men går lige i tænkeboks om hvordan man kunne træne det. Ofte består træningen af at parre det negative gradvis med lækker mad. Måske du skal stå op og tage ham med derud kortvarigt og fodre ham der med LÆKKER mad om natten i en periode? Det er nok den eneste måde at gøre ham helt tryg igen. Jeg tænker lige over det…

Samtidig bør du overveje et af de kosttilskud, der findes mod stress/utryghed. Zylkene, Anxi Calm osv, og så bør han naturligvis ikke derud før han er tryg undtagen når I fodre. Gradvis øger I tiden.

Problemet her er medlæring. Når et dyr får et chok fx så kan de ting, der er til stede i omgivelserne samtidig smitte til chokket dvs fx kan en kat, der brænder sig på en kogeplade ved et uheld blive bange for ejeren, hvis ejeren står i rummet samtidig - også selvom ejeren ikke har noget med sagen at gøre.

[QUOTE=conninissen;1244370]Det er helt sikkert ikke mørket han er bange for ( katte ser jo udmærket i mørke) men han har haft en meget grim oplevelse, som har gjort ham bange, og som en lampe ikke vil hjælpe på!

Cats og Conni[/QUOTE]

Du behøver skam ikke at råbe.

Jeg er villigt til at gøre alt, pånær at flytte ham ind. Så har du andre forslag er du velkommen til at komme med dem, dog finder jeg mig ikke i at du råber af mig.

Feliway købes i morgen sammen med en lampe.
Så må jeg sove med ham igen i nat, med min lygte tændt.

[QUOTE=lenschow;1244371]Det er simpel Pavlov. Han ringer med en klokke, hunden savler i forventning om mad, også selvom maden ikke er til stede/synlig. Din kat fik et chok om natten - han forbinder stedet og omgivelserne (herunder nat) med ubehag - han ryster og er bange - også selvom det der skræmte ikke er til stede. Du skal ind aktivt og give ham positive oplevelser - mens de ting, der er medlært i angsten er til stede dvs stedet, mørke, lyde osv. Ikke nemt at træne. Spørgsmålet er om din kat igen vil kunne bo der? Jeg er på vej til Esbjerg med Casper, men går lige i tænkeboks om hvordan man kunne træne det. Ofte består træningen af at parre det negative gradvis med lækker mad. Måske du skal stå op og tage ham med derud kortvarigt og fodre ham der med LÆKKER mad om natten i en periode? Det er nok den eneste måde at gøre ham helt tryg igen. Jeg tænker lige over det…

Samtidig bør du overveje et af de kosttilskud, der findes mod stress/utryghed. Zylkene, Anxi Calm osv, og så bør han naturligvis ikke derud før han er tryg undtagen når I fodre. Gradvis øger I tiden.

Problemet her er medlæring. Når et dyr får et chok fx så kan de ting, der er til stede i omgivelserne samtidig smitte til chokket dvs fx kan en kat, der brænder sig på en kogeplade ved et uheld blive bange for ejeren, hvis ejeren står i rummet samtidig - også selvom ejeren ikke har noget med sagen at gøre.[/QUOTE]

Har overvejet at tage RC Calm hjem og blande i hans foder.
Han fodres både morgen af aften, og om natten når jeg er derude. Jeg kan desværre ikke være alle steder på en gang :confused:

Og igen, vi kan ikke have ham indenfor. Så må han neutraliseres og mine planer gå i vasken.

Jeg tænker på, om man kan risikere at forstærke uhensigtsmæssig adfærd, idet katten lærer, at hvis den skaber sig i løbegården, får den mad? Evt. kan man måske kombinere det med klikkertræning, således at katten kun får godbidder når den forholder sig roligt i løbegården?

Jeg ved nu ikke, om det kan løse problemet, for katten vil jo stadig være bange for at blive angrebet, når den er alene, uanset hvor meget man fodrer den. :gruble:

Jeg tror i øvrigt heller ikke, at en lampe vil gøre nogen forskel, men du må gerne melde tilbage, hvordan din kat reagerer på den.

Jeg kom lige til at spekulere på, om han måske ville kunne gå sammen med en hunkat? Hvis du har én, som er neutraliseret/ikke i løb? Eller er det alle katte uanset køn, han ikke bryder sig om?

Han kan lide alle katte, problemet er at han parre dem som lolitadukker, uanset hvad jeg sætter ham sammen med. De bliver slæbt hen af jorden i nakken, og bidt til blods i nakken. Det kan jeg simpelthen ikke få mig selv til at byde en anden kat.
Jeg tror ikke denne adfærd stopper før han er neutraliseret og hormonerne er ude af kroppen.

[QUOTE=Henriette;1244373]Du behøver skam ikke at råbe.

Jeg er villigt til at gøre alt, pånær at flytte ham ind. Så har du andre forslag er du velkommen til at komme med dem, dog finder jeg mig ikke i at du råber af mig.

Feliway købes i morgen sammen med en lampe.
Så må jeg sove med ham igen i nat, med min lygte tændt.[/QUOTE]:

Øhhh hvor råber jeg ???[:?](javascript:void(0))

[QUOTE=conninissen;1244380]:

Øhhh hvor råber jeg ???:?[/QUOTE]

At sætte et ! er lig med at råbe.

[QUOTE=Henriette;1244383]At sætte et ! er lig med at råbe.[/QUOTE] : For mig er et udråbstegn kun en understregning af det skriftlige ( var ialtfald da jeg gik i skole) Men OK jeg sluter her , da det aldrig har s været min mening, hverken, at råbe, eller begynde en diskustion om dansk gramatik :smiley:

Cats og Conni

[QUOTE=conninissen;1244389]: For mig er et udråbstegn kun en understregning af det skriftlige ( var ialtfald da jeg gik i skole) Men OK jeg sluter her , da det aldrig har s været min mening, hverken, at råbe, eller begynde en diskustion om dansk gramatik :smiley:

Cats og Conni[/QUOTE]

Det har du helt ret i Conni - når man råber på internettet, SÅ SKRIVER MAN MED STORE BOGSTAVER!

hvor mega træls de skulle :pisk:et kæmp :kram:

[QUOTE=Cecilie;1244376]Jeg tænker på, om man kan risikere at forstærke uhensigtsmæssig adfærd, idet katten lærer, at hvis den skaber sig i løbegården, får den mad? Evt. kan man måske kombinere det med klikkertræning, således at katten kun får godbidder når den forholder sig roligt i løbegården?

Jeg ved nu ikke, om det kan løse problemet, for katten vil jo stadig være bange for at blive angrebet, når den er alene, uanset hvor meget man fodrer den. :gruble:

Jeg tror i øvrigt heller ikke, at en lampe vil gøre nogen forskel, men du må gerne melde tilbage, hvordan din kat reagerer på den.[/QUOTE]

Nej man kan ikke forstærke angst, som i dette tilfælde er beskrevet som kattens motivation for adfærden. Det er en gammel myte. Intet dyr finder glæde i den tilstand. al adfærd dyr viser omkring angst handler om at fjerne følelsen. Du kan høre Suzanne Clothier fortælle om det her http://fearfuldogs.com/myth-of-reinforcing-fear/

Kontrabetingning er en veldokumenteret metode omkring angst. Jeg ville ikke anvende andet. Det handler ikke om at fodre katten som sådan, men man anvender mad, der kickstarter fordøjelsen kombineret med det der skræmmer i små doser gradvis. Hermed skiftes den negative forventning ud med en positiv over tid. Grunden til, at man ofte bruger mad er, at fordøjelsen starter automatisk dvs uden viljestyring men som en fysiologisk proces. Katten er derfor ikke herre over hvad der sker - fordøjelse giver en følelse af velbehag, der kombineres med det skræmmende i små doser, og dermed skiftes oplevelsen ud med en behagelig

Jeg ville arbejde som nævnt herover, hvis katten har det som beskrevet her - jeg har dog ikke set adfærden. Der findes desværre ingen quick fixes omkring angst, der handler om at fremme et dyrs overlevelse og derfor giver god mening for dyret, og ja ellers må ens planer jo ændres eller mis skifte til nyt miljø/hjem, hvor der ikke er disse erfaringer - eventuelt udstationeres. Blive gående er en flooding og det kan ende på to måder: godt over tid eller med et nervesammenbrud. Og når det går godt, så er det stadig ikke en metode, jeg synes er ok over for et dyr hvis han er angst