[QUOTE=Cecilie;1244363]Jeg tror ikke, han er mørkeræd som sådan; det er kun mennesker, som er decideret mørkerædde, fordi vores fantasi får os til at forestille os uhyggelige ting. Reagerer han også så slemt, hvis du slukker lyset i soveværelset, eller er det kun når han er i løbegården?
Jeg tror snarere, at han har fået sig et ordentligt chok, og nu mener han (forståeligt nok), at hans “territorium” (løbegården) er et alt for farligt sted at være om natten. I naturen deles flere hankatte om samme områder ved, at den dominerende hankat i området bruger et bestemt areal på bestemte tidspunkter, og så sørger de underlegne hankatte for at være væk når han skal bruge det. Din kate tænker nok, at et “dominerende menneske” havde kløerne i ham for at markere, at dér i løbegården måtte han altså ikke være om natten! Hans instinkt er at søge andre steder hen, så han ikke er “i vejen” og får prygl igen. Når du lukker ham derud, føler han, at han er fanget et farligt sted på det forkerte tidspunkt uden at kunne løbe væk, og han er sikker på, at indbrudstyven nok skal komme tilbage og angribe ham igen, fordi det er sådan hankatte opfører sig i naturen.
Feliway vil sikkert hjælpe ham til at blive mere rolig i stedet for at gå i panik over, at han er et sted, som en fremmed har overtaget som sit territorium. Han vil helt sikkert også blive rigtig glad for noget, som lugter kraftigt af dig, f.eks. et lagen/dynebetræk eller en gammel t-shirt, for det er en kraftig markering af “flokduften” som han ved vil afskrække fremmede dyr, og det vil give ham større selvtillid.
Evt. kan du også lave gradvis træning med ham. Sæt ham ud i løbegården på det problematiske tidspunkt, sluk lyset, og sid der med ham et stykke tid. Bevæg dig lidt væk og tilbage igen, så han får fornemmelsen af, at selv om du ikke lige er tæt på, så er du stadig i haven og hjælper med at afpatruljere jeres fælles territorium. Det kan være, øvelsen skal gentages over flere dage med gradvist længere intervaller væk, indtil han igen er tryg ved at være der alene og føler, at hans “familieflok” har markeret jeres kontrol over territoriet og skræmt den “farlige fremmede” væk.[/QUOTE]
Som sagt, det er ikke muligt at have ham indendøren. Altså medmindre hele vores lejlighed skal ødelægges af hankatte strint, og stresse resten af flokken (har 10 dage gamle killinger herhjemme også), så det er jeg ikke interesseret i.
Han har intet imod at sidde i løbegården, det er hans hus den er gal med, hvilket undre mig, da det er løbegården der blev brudt op.
Jeg har sovet derude 2 dage denne uge. Han har dyne, tæppe og ekstra tæppe, samt hovedpude med mine dufte på. Jeg er den eneste der bruger sengen udover ham. Så det burde jo være fint med dufte af mig. Dog ligger han der sjældent, han foretrækker sine hængekøjer, sengen er blot for at gøre det behageligt for mig 
Han er eneste hankat i løbegården, da han ellers forsøger sig at slå andre katte ihjel. desværre, havde meget gerne givet ham en kammerat af samme art, men det er med livet som indsats på den anden kat.
Der er altid lyst i det værelse han har været i grundet gadelampe og ingen gardiner/persienner. Det bruges ikke rigtigt her i huset.
Jeg vil prøve en vågelampe og noget feliway. Og så bruger jeg en masse tid sammen med ham hver aften, og sover derude 1-2 dage i ugen. Det gjorde jeg nu også før, og det er ret så hyggeligt. Medmindre han ikke laver andet end at miaue (to-tre timers søvn er bare ikke nok for mig)