Jeg har postet her før, men det er så længe siden at min profil blev slettet. Så jeg dukker kun op her når jeg skal have lidt hjælp og gode råd fra erfarne katteejere. Håber det er ok.
Min knap 4 år gamle hankat har, efter en glad og problemfri dag i haven, pludselig meget ondt i venstre bagpote. Det ser mig også lidt hævet ud i nederste led, men det er ikke rigtig tydeligt endnu. Der er ingen åbenlyse sår, torne eller andet. Han kan støtte en smule på den, men foretrækker at lade være. Jeg vil tro han har landet uheldigt efter et spring.
Er der nogle tydelige tegn på at den er brækket, hvis det da er tilfældet? Vil den f.eks. hæve meget? Kan det være den bare er forvredet og han er ok efter at have hvilet et par dage?
Lige nu ligger han i drivhuset og sover, men hvis det bliver rigtig grelt, er der da noget smertestillende jeg kan give ham som sådan er til at få fat i en lørdag aften?
Jeg kan tidligst komme til dyrlægen på mandag, så lige nu skal han og jeg bare gennem weekenden på bedste, mest hensynsfulde vis.
Jeg har haft en hunkat med brækket pote og hun støttede ikke på den overhovedet. Må du gerne røre ved den?
Du må ikke give ham smertestillende til mennesker og medmindre du får fat i en vagtdyrlæge (som absolut er til at få fat i en lørdag aften) er det ikke muligt at få fat i smertestillende til ham.
Se evt. tiden an til imorgen, da en voldsom forstuvning også gør ondt, men vil fortage sig med ro - så hold ham inde og vær opmærksom på ændringer (eller mangel på samme)
Jeg havde en kat med brækket hofte, hvor dyrlægen vi tog til akut ikke skænkede brud en tanke, da han støttede på benet… Og i øvrigt ikke sagde noget til at få undersøgt hoften af dyrlægen…
Tror næppe det er en brækket hofte, da han lod mig føle bagpoten og først hvæsede og langede ud efter mig (hvilket han ellers aldrig gør) da jeg følte på nederste led før selve poten. Men lige nu er der vel ikke meget andet at gøre end at se hvor meget det hæver og om han fortsat halter meget i morgen. Lige nu sover han i stuen, så det er forholdsvist udramatisk - heldigvis.
Der er en del blomster og dermed også bier, hvepse. humlebier og hvad har vi derude, så det er da muligt. Aner ikke hvordan det ville manifestere sig.
Han kan fortsat vaske sig uden problemer, så en brækket hofte er udelukket. “Anklen”, eller hvad det tilsvarende hedder på en kat, er efterhånden ret tydeligt hævet og han kan ikke helt finde ro til at falde i søvn :-/
Jeg tror nu også at Eife nævnte den brækkede hofte som et EKSEMPEL på at noget godt kan være brækket selvom katten kan støtte på benet
Virker poten varm? Det kan den gøre hvis det er et insektstik - men ikke nødvendigvis.
Nu siger du poten og anklen Anklen på en kat er der oppe hvor benet “knækker bagud” - men det lyder for mig som om det er længere nede den er hævet? Hvilket kunne tyde på et stik, hvis katten f. eks. har trådt på en bi…
Jeg tror nu også at Eife nævnte den brækkede hofte som et EKSEMPEL på at noget godt kan være brækket selvom katten kan støtte på benet
Virker poten varm? Det kan den gøre hvis det er et insektstik - men ikke nødvendigvis.
Nu siger du poten og anklen Anklen på en kat er der oppe hvor benet “knækker bagud” - men det lyder for mig som om det er længere nede den er hævet? Hvilket kunne tyde på et stik, hvis katten f. eks. har trådt på en bi…
Det er den del mellem “knækket” og poten/trædepuderne/kløerne, hvis det giver mening. “Foden”, men ikke “tæerne”.
Jeg ser lidt senere om den er varm (men altså, den er hævet så det er den vel under alle omstændigheder) men venter lige lidt. Han sover og jeg vil gerne forblive venner med ham, hvis jeg skal have ham proppet ind i et bur på mandag.
Men hvis du seriøst frygter at poten er brækket og du bevidst ikke tager til dyrlægen før på mandag, så bevæger du dig helt ud på kanten af dyreværnsloven… Gad vide hvor længe du ville vente med at få tilset dit eget ben, hvis du var bange for at det var brækket?
VH
Susanne
Det åbner så et andet spørgsmål (som jeg overhovedet ikke ved om er relevant i den pågældende situation)
Hvad nu hvis man ganske enkelt ikke har penge til at tage til en vagtdyrlæge i weekenden?
Ja så skal man lade være med at anskaffe sig en kat… men katten kunne jo være anskaffet under venligere konjunkturer.
Igen, bare en tanke. Kan man sådan generelt få afdragsordninger ved “fremmede” dyrlæger, som en vagtdyrlæge jo typisk vil være? Jeg har da ikke flere tusind kroner liggende i en skuffe til hvis en kat bliver syg i weekenden… og hvad gør man egentlig?
(jeg er heldigvis i en situation hvor jeg vil kunne skaffe dem i løbet af et par dage, takket være en flink bnk… men jeg kan jo stadig ikke betale kontant ved vagtdyrlægen)
Forskellen er at jeg ville vide med sikkerhed, hvis mit eget ben var brækket. Her er jeg på usikker grund, og spørger straks nogle erfarne katteejere. Sagen er den, at han virkelig ikke er glad for at blive proppet i et bur. Det kunne meget vel blive en frugtesløs og (givetvis for os begge) ret smertefuld kamp. Og så ved jeg ikke om det overhovedet er muligt at få en akuttid lige nu, hvilket i givet fald også ville koste en bondegård - og det har jeg bare ikke. Jeg vil forholde mig til at han ikke er i voldsommere smerter, end at han formår at hvile/sove indenfor. Jeg ved snart ikke hvad jeg ellers skulle gøre…
Hm. Man kan nu osse godt selv ha’ brækket noget uden at vide det. men det er jo lidt uden for emnet.
Jeg synes godt du kan holde øje med katten til i morgen (ikke at det ligefrem bli’r billigere på en søndag) men hvis den stadig virker brækket… så ville jeg nok i al fald ringe og høre en dyrlæges mening. Aner ikke om det koster noget, men jeg vile bare ikke kunne holde tanken ud om at min kat havde ONDT en hel weekend - katte er GODE til at skjule når de har smerter. Irriterende gode, faktisk.
Mja… Jeg har fundet et nummer på nogen der kører ud… Det var måske en mulighed. Kan være de også er professionelle nok til at få ham forsvarligt ind i et bur hvis han stritter imod. Men for h… Det bliver bare så f… dyrt. F**k!! Han får en nat og så må jeg evaluere på situationen. Det går jo ikke at jeg overtræder dyreværnsloven, hvis det ellers er tilfældet.
Ja, som Trekkie skriver så nævnte jeg hoften som eksempel på at de godt kan finde på at bruge benet, selvom der er et brud et sted. Ikke fordi jeg tror der er noget i vejen med din kats hofte…
I øvrigt så Kan det jo også være en byld, selvom du ikke kan se noget. Bylder opstår jo efter f.eks. bid, hvis hullet lukker til…
Men hvis det var en byld, ville det så opstå så pludseligt - nærmest fra det ene øjeblik til næste? Jeg lavede lidt havearbejde, hørte et miav men bad ikke rigtig mærke i det og så var han pludselig underligt sky og ville ikke komme hen til mig. Så vidste jeg jo, der var sket noget. Så det lyder mere som et brud/en forstuvelse eller måske et insektbid. Men altså… Jeg vil prøve og ringe til mine forældre og høre om de evt. kan undvære lidt til en nødsituation.
Nej, du har ret. Det lyder mere som om han har lavet noget i den stil. Ved du hvor han var imens? Kan han være kommet i klemme eller faldet ned fra noget omkring der? Sådan ifht hvis det er et brud?
God idé at spørge dine forældre… Og ja, som Mette foreslår så kan vi måske komme med råd ang. rimelig dyrlæge…