Mulig diabetes

God aften skønne KG’ere…

Min søde 7 årige Oda er begyndt at tisse rundt omkring. Pludseligt. Der er ikke sket noget i hjemmet el. lign. Jeg måtte derfor en tur til dyrlægen, hvor jeg regnede/håbede på at det var urinvejsinfektion - fordi det så var ‘nemt’ at behandle og hun hurtig ville få det godt igen :):hjerte:

Min dyrlæge så bekymret ud da jeg fortalte at det ikke var små søer… men store tissetåre hver gang. Sommetider flere gange om dagen. På gulv, på tæpper, ved sko… ja you name it :S han ville derfor gerne tage blodprøver for at udelukke en mere alvorlig lidelse, og så fik jeg til opgave at opsamle urin.

Blodprøvesvarerne kom i dag - og desværre ikke ‘rene’ :(:S
Han fortæller at Oda’s (og undskyld hvis jeg bytter lidt rundt på ting, jeg blev lidt paf da han fortalte det) blod indeholdt meget fritflydene fedt, det kunne påvirke tallene, men han mente ikke at det kunne påvirke så meget at de kunne blive så forhøjede. (hun skal selvfølgelig have taget nye blodprøver, som dyrlægen vil sende til et større lab. som kan udskille det fedt helt)
hendes nyre/lever tal lå på 45 ca. og blodsukkeret lå på 238.
normalen på nyre/lever tal er 8 og blodsukkeret er 40-50 (måske har jeg byttet det lidt rundt).

Nu mistænker vi selvfølgelig diabetes kraftigt, dernæst hvilken type diabetes…

og hvad er det så egentlig jeg vil spørge om…
Hvis det kan reguleres med foder, så har jeg tre katte. Hvad har i af gode erfaringer med at give forskelligt foder til dem, og styre det?
hvad nu hvis det er diabetes som kræver insulin? Er der noget i har erfaringer med at give katte det? eller er det mere for min egen skyld end hendes? :(:?
Som i kan læse er jeg i tæt kontakt med min dyrlæge, men jeg søger lidt af jeres erfaring og råd på forskud.

På forhånd tak til dem som kom igennem smøren… Jeg er total i vildrede og forvirret. Jeg håbede jo bare på den skide infektion… :ked:

Jeg har Sigga, som har været kendt med diabetes i 2-3 år. Hun får Royal Canin diabetesfoder (det ved jeg der er delte meninger om, men det har hjulpet på Siggas blodsukker), og så får hun insulin morgen og aften. Sigga trives helt ok med det, og hun har intet problem med de små stik et par gange om dagen. Vi er så måske også heldige, at hendes blodsukker ikke svinger så voldsomt, så vi har kun prøvet et insulinchok. Jeg har jævnligt snakke med min dyrlæge om, om Sigga har en ok livskvalitet, og det synes vi begge indtil videre. Hun spiser, leger og putter og er til gengæld aldrig syg med virus osv. Og hun er livet meget op af at få den rigtige behandling. Så jeg vil sige, at hvis hun ikke ellers lider af alt muligt og hvis du har pengene til det, så synes jeg da du skal give det chancen at behandle sukkersygen ( med foder og/eller insulin). Hun kan sagtens have flere gode år endnu:-) Held og lykke og god bedring med hende :hjerte:

Jeg har Buster på 13, der har haft diabetes i 7 år.

Buster har det rigtig godt, og har absolut intet imod insulin to gange dagligt.
Jeg har valgt primært at vådfodre, noget Buster elsker.

Jeg har også Stine, der er sund og rask, hun får det samme foder som Buster, jeg har valgt at fodre efter laveste fællesnævner.

Buster har så desværre haft betændelse i bugspytkirtlen, hvilken gør at jeg skal prioritere foder til dette fremfor foder til diabetes.
Men med vådfoder som primær foder så kan jeg nogenlunde tilgodese begge dele.

Hvis det viser sig at være sukkersyge, så kan det sagtens behandles og katten få mange gode år.
Min første kat, Tøsen, blanding af maine coon og huskat fik diabetes da hun var 8 år. Hun blev 19 år og fejlede ikke andet resten af sit liv.
Det er supernemt at give insulin og som de andre skriver var Tøsen helt cool med det.
Det eneste ‘men’ jeg syntes der er at du bliver en smule låst idet katten skal have insulin.

Håber du finder en god løsning for din kat.

Vi har 3 katte, hvor den ene, Bamse, har diabetes. Her er lidt af vores erfaringer:
Han får insulin 2 gange dagligt. Jeg vil gerne være helt sikker på at han ikke har for lavt blodsukker inden han får insulin, så jeg måler ham inden ligesom mennesker med diabetes måler sig ved at stikke sig i fineren. Jeg stikker ham dog i øret, hvilket er superlet og han virker upåvirket af det. Du kan google for at se hvordan. Når vi giver ham insulin får han samtidig noget mad til afledning, og så får han et skud insulin i nakkeskindet imens. Igen upåvirket.

Vi læste en del på nettet da vi fandt ud af, at Bamse havde sukkersyge og endte med at vælge vådfoder istedet for diabetes tørkost. Dette selvom vores dyrlæge anbefalede tørkosten.
Vi startede med en insulin beregnet til katte (caninsulin). Den type havde vi dog svært ved at styre, da blodsukret røg op og ned. Vi giver ham nu Lantus Solostar, som er lavet til mennesker. Det fungerer noget bedre. Den har også den fordel at den kommer i en pen, istedet for at man selv skal suge det op i en kanyle.
Alt tilbehør til behandlingen af Bamses diabetes (undtagen insulin) køber vi på nettet for at få det billigere end på apoteket.

Vi har fundet en daglig rutine for at løse det med at have flere katte hvoraf den ene har diabetes. Om dagen, når vi er på arbejde, er huset delt i områder. Bamse går i den ene del med vand og en foderautomat der åbner på et givet tidspunkt med vådfoder. De andre 2 har så den anden del af huset, med vand og kattepiller ad libitum. Skal vi noget i weekend og aften foregår det på samme måde. Når vi er hjemme står der ingen mad fremme. Tigger de 2 som ikke er syge fodrer vi dem i bryggerset. Bamse får mad på bestemte tidspunkter. 2 større måltider og 2 mindre. De 2 store måltider får han, når effekten af insulinen er på sit højeste.

Jeg fortryder ikke, at vi tog kampen op mod Bamses diabetes. Han er en dejlig dejlig kat og lever fint med sygdommen i dag. Men du skal være klar på at give insulin 2 gange dagligt eller få en “vikar” på når du ikke selv kan.

Tusinde tusinde tak for jeres fyldestgørende svar. Jeg sætter stor pris på at i har taget jer tid til det :slight_smile:

Jeg håber rigtig meget at det kan reguleres med foderet, og ikke behøver insulin. Pengene kan jeg nok godt finde - jeg kender dog ikke prisen på det.
Men vores hverdag er meget fyldt med aftaler ude af hjemmet eller arbejde :frowning:
Jeg Kan slet ikke forestille mig hvordan det skulle kunne lade sig gøre. Min kæreste kan på ingen måde give insulin, da han nærmest besvimer ved synet af en nål. Ej heller har vi mulighed for inddeling af vores lejlighed :frowning:
Jeg afskriver dog ikke noget, og afventer dyrlægen og hvor medtaget hende organer muligvis er. Jeg krydser alt hvad jeg kan for min lille hittekat❤

I forbindelse med fodring - hvis de skal have forskelligt foder - så kan chipfoderskåle være en mulighed. Hvis de har en hver (eller hun har en og de to andre deler en), som kun de kan åbne, behøver det ikke være et problem. Det er bare en lille detalje, men kan måske bidrage til at gøre det nemmere at finde en løsning.

Dem har jeg luret på. Det er helt klart en mulighed :slight_smile: tak.

Dommen er kommet. Diabetes i udpræget grad :uha:
Jeg har fået foder til hende - Virbac overwheigt & diabetic. Så det krydser vi for virker :slight_smile: jeg har besluttet mig for at det virker! :hjerte:
Derudover køber jeg surefeed og de alle tre bliver chippet :slight_smile: så slipper vi for at de også skal lære at gå med halsbånd, som jeg også er lidt utryg ved.
Tak for alle råd kg’ere :pote:

Jeg håber, det kan løses med foder :kryds: Og held og lykke med Surefeed. Forhåbentlig fanger de hurtigt idéen :slight_smile: