Mulig urinvejfinsektion. Spørgsmål til urinprøve

Hej. Jeg har en 5 årig kat der har lidt problemer med at tisse. Efter en dag til obs hos dyrlægen er det ikke lykkedes dem at få katten til at tisse. Jeg skal derfor selv med pipette og det hele med hjem.

Jeg glemte dog at spørge om hvor frisk prøven skal være. Om det ville være nok at få en i aften, som jeg så aflevere i morgen på vej på arbejde.

Jo friskere jo bedre, så tisser hun i aften, så opbevar den (i køleskab, så vidt jeg husker), men lad hende gå med det, for tisser hun så i morgen tidlig, så er den bedre. Det handler om det er nemmere for dem at se om hun har krystaller i urinen eller ej jo mere frisk den er.

Prøven skal helst være så frisk som muligt, jeg vil sige max 2-3 timer gammel. Så en prøve taget i aften bliver efter min personlige mening for gammel. Både mht. bakterier, men også mht. krystaller - udfældning af disse kan påvirkes ved for lang opbevaring.

Urinen skal desuden afleveres i en fuldstændig rengjort og skoldet/desinficeret kattebakke, og hvis du tager den lang tid før, opbevares i en steril beholder. Dette er for at sikre at de bakterier der måtte findes kommer fra kattens urin og ikke fra kattebakken eller opbevaringsbeholderen.

Prøven bør også opbevares mørkt.

Hvis dette ikke virker så du får en urinprøve fra katten, så bør dyrlægen kunne tage en fra katten ved enten 1) at have katten inde og trykke den på blæren (afhænger af hvornår katten frivilligt sidst har tisset) eller 2) tage en urinprøve direkte fra kattens blære med en kanyle

1 Synes om

Tak for svarene.

Jeg fik et kit med hjem med beholder, pipette og kattebakke med special grus i.

Mit problem er, at jeg har en kat mere, så jeg er nødt til at lukke katten inde i et rum alene, sammen med kattebakke, rigeligt vand og og vådkost. Jeg er bare bange for, at hun tisser på gulvet og ikke i den nye bakke, hvis jeg ikke kan holde øje med hende, og har ikke rigtigt mulighed for at holde en fridag.

Jeg må vel bare svinge hjem forbi et par gange i løbet af dagen og se om der er gevinst, og så håbe hun vælger kattebakken.

Ellers kan en (god!) dyrlæge let lige snuppe en urinprøve med en meget tynd kanyle gennem bugvæggen, helt smertefrit.
VH
Susanne

4 Synes om

Lad hende gå på badeværelset så? Ift at tisse på gulvet. Evt. så sæt en tom bakke op også. Min gamle husmis tissede glad og gerne i en tom bakke, men knagme ikke i det der mærkelige grus, hehe :slight_smile: