Mulighed for at møde tibetansk lama

Jeg vil lige dele denne mulighed med de herinde, som det kan interessere.


Buddha-center inviterer alle på en åndelig rejse

I dagene fra den 8. til 20. juli gæster den anden Shangpa Rinpoche Danmark. Her vil han deltage i en række buddhistiske ceremonier på Buddha-centret Det Kraftfulde Sted - Karma Wangchuk Lingpå Korsholmvej i Vesterbølle. Buddhister fra hele Danmark har meldt deres ankomst, men endnu flere – også folk, der blot er nysgerrige efter at opleve ceremonierne og se lamaen i aktion – er velkommen.

Programmet er omfattende, og buddhacentrets ejere Claus Hermansen og Eva Bjerrum er glade for at kunne tilbyde danskerne denne særlige mulighed.
For nogle måneder siden bestilte parret en Buddha-statue i Nepal. Den er ankommet til centret, hvor buddhister i de seneste uger har forberedt Shangpa Rinpoches besøg. Dagene er blandt andet gået med at forberede de ting, der skal fyldes i statuen for at give den kraft. Selve flydningen finder sted den 11. juli på centret klokken 14.00. Alle nysgerrige opfordres til at komme og se, hvad der fyldes i Buddhaen under ceremonien. Samme dag planter Rinpoche via en velsignelse et frø i deltagerne, så deres mulighed for at opnå Buddhatilstanden øges.

I dagene op til fyldningen er der også mulighed for at møde den anden Shangpa Rinpoche på tæt hold, når han fra den 8. til 10. juli giver belæringer på en tekst, som han skrev, da han levede som den første Shangpa Rinpoche. Teksten kan ses her www.shangpa.org Belæringerne finder sted alle tre dage om aftenen klokken 20.00


Det er nødvendigt at tilmelde sig, hvis man ønsker at deltage i dele af eller hele arrangementet. Yderligere info og det fulde program kan fås på buddhacentrets hjemmeside www.buddhisme.nu eller ved at kontakte centerleder Claus Hermansen på 9864 5655. Der er mulighed for overnatning og vegetarisk kost ved tilmelding.


Om Shangpa Rinpoche: Shangpa Rinpoche er en af den tibetanske Karma Kadjy linjes højtudviklede lærere med tilnavnet Rinpoche. Han er elev af Den 15. Karmapa ( Karmapa er navnet på Karma Kadjy-linjens linjeholder), har inkarneret og blev i dette liv genkendt og fundet af Den 16. Karmapa. Siden 1997 har Rinpoche ledet Karma Kadjy Buddhist center i Singapore, og han er ansvarlig for et større antal klostre i Nepal og Indien. Interesserede kan læse mere om Rinpoche på hans egen hjemmeside www.shangpa.org


Da jeg var midt i tyverne - mødte jeg en lama i København; som hed
Rinpoche (næppe den samme - for han var gammel)

Jeg havde langt hår til livet - denne Rinpoche klippede en ordentlig lok af -
så jeg havde et besynderligt strithår på toppen i flere år; jeg blev velsignet.
Og nogle var helt hysteriske og græd.

Min veninde og jeg mødtes med andre i buddisternes hus i Købehavn;
som Ole Nydal var leder af.
Jeg kan huske, at folk kom fra hele Europa - det var ulideligt varmt - og
folk havde bare/sure tæer.

Helle…alt det havde jeg egentlig glemt :slight_smile:

Der findes flere Rinpocheer i den tibetanske linje kaldet Karma Kadjy (Nydahl og jeg følger samme skole, men jeg følger ikke Nydahl:-)) - det er en titel som betyder den kostbare.

Jeg har deltaget i lignende ceremonier - blandt andet tog jeg tilflugt hos min lære i sin tid. Da klippede han en lille tot af mit hår, som symbol på nonnerne, der barberer deres af.

Samtidig fik jeg mit buddhistiske navn.

Min tilflugt var meget privat og det var et bevidst valg at tage den hos denne læremester, hvis indsigt jeg i dag stadig nyder stor gavn af og er meget taknemmelig for at have lært at kende.

Nogle gange giver de fælles tilflugter for en masse folk samtidig - måske det var sådan en., du deltog i?

Jeg har hørt, at Nydahls elever ikke får personlige navne, men at alle kvinder får det samme og alle mænd det samme. Det er slet ikke min stil.

Mit er personligt, givet til mig af min åndelige ven min lærer, som har valgt det ud fra det potentiale, som han ser i mig.

I svære tider husker jeg på det og så er det hele pludselig ikke så svært mere :slight_smile:

Knus

[quote=lenschow;212283]
Nogle gange giver de fælles tilflugter for en masse folk samtidig - måske det var sådan en., du deltog i?

Jeg har hørt, at Nydahls elever ikke får personlige navne, men at alle kvinder får det samme og alle mænd det samme. Det er slet ikke min stil.

Mit er personligt, givet til mig af min åndelige ven min lærer, som har valgt det ud fra det potentiale, som han ser i mig.

I svære tider husker jeg på det og så er det hele pludselig ikke så svært mere :slight_smile:

Knus[/quote]

:inlove: Helle…

Nej…det var ikke noget i den retning.
Det var ren og skær velsignelse.
Heller ikke noget med et navn…

Jeg husker ikke, at det havde nogen virkning på mig - måske fordi jeg var så ung. Jeg ved det ikke.

Jeg har for 20 år siden lært transcendental meditation.
Det praktiserer jeg desværre ikke mere.

Det er egentlig besynderligt - for det var så godt for mig.
Jeg må igang igen, nu jeg bliver folkepensionist :slight_smile:
Knus fra Mona

Okay så kender jeg ikke ceremonien:-)

Ja meditation er godt:-)

Der er mange fordomme om, hvad det er, men hos os betyder det bare “at træne sindet”.
Der er mange metoder - og ganske få af dem i stilhed:-)

Fx laver jeg glidefald så sveden pibler af mig, og reciterer 100-stavelses mantraet 21 gange i rap hver aften:-) Det er ikke det, som de fleste tror meditation er:-)

Men det virker

MVH

PS Rinpoche ankom i går, og jeg var der fordi jeg var oppe og luge nogle marker på centret for dem. Han er rigtig morsom og lun - fyldt med humor:-)

[quote=lenschow;212420]Okay så kender jeg ikke ceremonien:-)

Ja meditation er godt:-)

Der er mange fordomme om, hvad det er, men hos os betyder det bare “at træne sindet”.
Der er mange metoder - og ganske få af dem i stilhed:-)

Fx laver jeg glidefald så sveden pibler af mig, og reciterer 100-stavelses mantraet 21 gange i rap hver aften:-) Det er ikke det, som de fleste tror meditation er:-)

Men det virker

MVH

PS Rinpoche ankom i går, og jeg var der fordi jeg var oppe og luge nogle marker på centret for dem. Han er rigtig morsom og lun - fyldt med humor:-)[/quote]

Ja og tænk du var nødt til at møde ham forklædt som lugekone, godt støvet til og med sorte tæer:tihi::tihi::tihi:
Knus Elin

[quote=lenschow;212420]Der er mange fordomme om, hvad det er, men hos os betyder det bare “at træne sindet”.
[/quote]

Jeg har hørt, at de japanske zen-folk kalder det noget, der ordret oversat betyder “at sidde bare for at sidde”.
Den kan jeg godt lide …

Niels Peter

Transcendental Meditiation er den eneste meditiationsform, af dem jeg har prøvet, som jeg bryder mig om.
Her bruger man et mantra - og på den måde renser hjernen for tanker. :slight_smile:

Jeg har prøvet den sædvanlige med at forestille sig at ligge på en varm
badestrand.
Det er slet ikke mig - og det forstyrrer mine tanker -
og giver mig intet.

Eller den med at sidde med en blomst i hånden og meditere på den.
Det virker heller ikke på mig.
Blomsten var da ganske pæn…:slight_smile:

[quote=Leopolds mor;212477]Ja og tænk du var nødt til at møde ham forklædt som lugekone, godt støvet til og med sorte tæer:tihi::tihi::tihi:
Knus Elin[/quote]

Ja den var altså god:-)

Jeg luger i deres økologiske landbrug på centret for tiden - for at tjene til kurset:-)

Midt i det hele ringer klokken, som kalder til samling “Rinpoche ankommer nu og vi skal ud og tage imod” får jeg at vide. Mig:“Kommer han i dag??!”

Ja det gjorde han.

Mig ind og bruse alt det jeg orker og kan nå. Der er tre minutter til modtagelsen… jeg ved ikke hvad han har tænkt - men han må jo ikke fordømme :stuck_out_tongue:

Så jeg deltog - og bagefter spiste jeg med ham - helt sort var jeg…:tihi: Hold op altså… han smilede meget venligt - eller var det overbærende -høhø

Han fortalte om Tibet til hans sorte borddame og yak-okser og sneleoparder. Det var virkelig spændende.

Jeg gad godt se en sneleopard!

[quote=Mona Jensen;212615]Transcendental Meditiation er den eneste meditiationsform, af dem jeg har prøvet, som jeg bryder mig om.
Her bruger man et mantra - og på den måde renser hjernen for tanker. :slight_smile:

Jeg har prøvet den sædvanlige med at forestille sig at ligge på en varm
badestrand.
Det er slet ikke mig - og det forstyrrer mine tanker -
og giver mig intet.

Eller den med at sidde med en blomst i hånden og meditere på den.
Det virker heller ikke på mig.
Blomsten var da ganske pæn…:)[/quote]

Jeg kender ikke metoden, jeg kender kun den metoder der bruges i den tibetanske buddhisme.

Min praksis er følgende (alle metoderne har jeg lært af min lærermester - man bør have denne indlæring før man går i gang, da det er stærke metoder, som kan skade udøveren uden oplæring/guide) :

Tilflugtsmediation med glidefald - 111.111 styk før jeg er færdig:tihi: Godt jeg tror på flere liv-høhø Glidefaldene er virkelig hårdt arbejde - samtidig visualisere jeg et stort billede af linjen med buddhaerne osv, som jeg bøjer mig for sammen med alle levende væsener naturligvis.

Tonglen - giv og tag meditation - hvor jeg forestiller mig alt dårligt samlet i en sort sky på himlen, som jeg ånder ind i en buddha i mit hjerte, som omdanner det til hvidt lys der symbolisere alt godt, som jeg ånder ud. Jeg gør det på skift mens jeg visualisere mig selv, en ven, en neutral person og en fjende. Det vækker medfølelse med alt levende uden at dømme.

Endelig siger jeg 100-stavelses mantraet hver aften før sengetid 21 gange, mens jeg forestiller mig, at buddhaen Dorje Sempa er over mit hoved og at hvid lys med rensende og helende egenskaber flyder fra hans fod og ned igennem mit hoved og fylder hele min krop.

Jeg fornyer samtidig mit tilflugtsløfte og min boddhissatwaløfte om at hjælpe alle levende væsener i dette liv og de kommende dvs lade mig genføde indtil alle levende væsener er frie for lidelse.

Jeg har en række andre meditationer også, som jeg ikke følger fast. Den ene er på Buddha selv, hvor jeg lader ham rense mine chakra med forskellig farvet lys, men jeg siger mantraet til det.

den anden er på Buddhaen Chenresig, kærlige øjne, og mantraet Om mani Padme Hung.

Så ja - meditation er i min verden meget aktivt:-) Og det kan være virkelig hårdt arbejde - indtil det bliver en vane:-)

Orker man ikke dette, så kan man blot fokusere på sit åndedræt - og smile, når man trækker vejret ind, men man i udåndingen forestiller sig, at man sender alle sine bekymringer ud - den bruger jeg tit i løbet af dagen.

Jeg mediterer jo ikke kun på puden:-)

PS Mona - dette er den linje jeg følger

http://www.sangyetashiling.dk/kt/karintdk.htm

MVH

[quote=lenschow;212925]Jeg kender ikke metoden, jeg kender kun den metoder der bruges i den tibetanske buddhisme.

Min praksis er følgende (alle metoderne har jeg lært af min lærermester - man bør have denne indlæring før man går i gang, da det er stærke metoder, som kan skade udøveren uden oplæring/guide) :

Tilflugtsmediation med glidefald - 111.111 styk før jeg er færdig:tihi: Godt jeg tror på flere liv-høhø Glidefaldene er virkelig hårdt arbejde - samtidig visualisere jeg et stort billede af linjen med buddhaerne osv, som jeg bøjer mig for sammen med alle levende væsener naturligvis.

Tonglen - giv og tag meditation - hvor jeg forestiller mig alt dårligt samlet i en sort sky på himlen, som jeg ånder ind i en buddha i mit hjerte, som omdanner det til hvidt lys der symbolisere alt godt, som jeg ånder ud. Jeg gør det på skift mens jeg visualisere mig selv, en ven, en neutral person og en fjende. Det vækker medfølelse med alt levende uden at dømme.

Endelig siger jeg 100-stavelses mantraet hver aften før sengetid 21 gange, mens jeg forestiller mig, at buddhaen Dorje Sempa er over mit hoved og at hvid lys med rensende og helende egenskaber flyder fra hans fod og ned igennem mit hoved og fylder hele min krop.

Jeg fornyer samtidig mit tilflugtsløfte og min boddhissatwaløfte om at hjælpe alle levende væsener i dette liv og de kommende dvs lade mig genføde indtil alle levende væsener er frie for lidelse.

Jeg har en række andre meditationer også, som jeg ikke følger fast. Den ene er på Buddha selv, hvor jeg lader ham rense mine chakra med forskellig farvet lys, men jeg siger mantraet til det.

den anden er på Buddhaen Chenresig, kærlige øjne, og mantraet Om mani Padme Hung.

Så ja - meditation er i min verden meget aktivt:-) Og det kan være virkelig hårdt arbejde - indtil det bliver en vane:-)

Orker man ikke dette, så kan man blot fokusere på sit åndedræt - og smile, når man trækker vejret ind, men man i udåndingen forestiller sig, at man sender alle sine bekymringer ud - den bruger jeg tit i løbet af dagen.

Jeg mediterer jo ikke kun på puden:-)[/quote]

Hvor er jeg dog glad for, at det centrale dogme i min religion hedder “wu wei” = “uden arbejde”.
Det lyder virkelig, som om man får lov at bestille noget i buddhismen -høhø

Niels Peter

hahaha

Tror jeg vil vende det begreb med min lærer - det tiltaler mig!

haha

Har I hørt Rytteriet på P1? De laver sjov med en der laver en meditation med lytterne… den lille Gumpas. Det er herre sjovt:-)

[quote=lenschow;213183]hahaha

Tror jeg vil vende det begreb med min lærer - det tiltaler mig!

haha
[/quote]

Hvis han er så lærd, som tibetanske buddhister plejer at være, kender han det sikkert …

Niels Peter

haha det har du ret i - så er det blot et spørgsmål om tid jo før jeg får den nye praksis:-)

Min tidligere svoger Lama Yangdak (som jeg stadig har kontakt med) har levet som tibetansk buddhist munk i et kloster i Frankrig i flere år. Han er dog flyttet til Danmark nu, hvor han underviser.

http://www.buddhisme.nu/images/yangdak%20til%20web.jpg
http://www.buddhisme.nu/images/yangdak%20i%20meditationsrum.jpg

[quote=May-Britt S;214535]Min tidligere svoger Lama Yangdak (som jeg stadig har kontakt med) har levet som tibetansk buddhist munk i et kloster i Frankrig i flere år. Han er dog flyttet til Danmark nu, hvor han underviser.

http://www.buddhisme.nu/images/yangdak%20til%20web.jpg
http://www.buddhisme.nu/images/yangdak%20i%20meditationsrum.jpg[/quote]

Og han er rigtig dygtig - han giver tit belæringer på det center, som ligger en spytklat fra hvor jeg bor:-)

Det var ham jeg valgte at tage tilflugt ved, fordi jeg har tillid til ham.

Og så taler han dansk - en klar fordel!

:slight_smile:

[quote=lenschow;215056]Og han er rigtig dygtig - han giver tit belæringer på det center, som ligger en spytklat fra hvor jeg bor:-)

Det var ham jeg valgte at tage tilflugt ved, fordi jeg har tillid til ham.

Og så taler han dansk - en klar fordel!

:-)[/quote]

Ja, han er en rigtig dejlig fyr. Jeg har kendt ham, siden han var barn. Jeg har mine to skønne børn med hans storebror, som jeg mødte da jeg var 15, så der må Max (som vi stadig kalder ham) have været 10-11 år. Vi har haft mange snakke, kan du tro, og allerede som helt ung fortalte han mig, at han “ville” være lama.

Verden er lille:-)

Jeg ved, at han er enorm afholdt af alle på centret, hvor jeg kommer til kurser. Et så venligt og rummeligt menneske skal man lede længe efter. Og så ved han enorm meget om mange ting - et spændende og inspirerende menneske for os andre, der forsøger at opføre os bedre.

Han virker via et godt eksempel - og den slags kan jeg godt lide ved mennesker, at de gør det, de siger de er.

MVH