Muligt forbud mod brug af visse former for antibiotika til dyr

Lige nu deles der i flereTICA grupper på FB et indlæg som drejer sig om en afstemning i EU d. 15/9 vedr. et muligt forbud mod brug af visse former for antibiotika til dyr.
Der opfordres til at støtte op om modstanden mod dette forslag med deling og underskirft af denne skrivelse.

Er der nogen herinde evt, via FD/Fife som har hørt om dette forslag ?
Hvis der fremover kun må benyttes smalspekteret antibiotika til infektion hos vores katte, så kan jeg da godt forudse nogle problemer.
Min Eddie ville ikke være her hvis ikke han havde fået behandling med et bredspektret præperat. Kan ikke lige huske navnet, men det var flydende, humant og sidste udvej.

Nu huskede jeg det - det var Zitromax, der som jeg læser det vil være omfattet af forbuddet

2 Synes om

Det kunne måske presse fabrikanterne til at få sine produkter godkendt til dyr…
VH
Susanne

2 Synes om

Den danske dyrlæge forening opfordrer til at stemme imod det forslag man gerne vil have igennem på EU niveau. Udfra hvad jeg lige kan læse er jeg umiddelbart enig i at en vedtagelse af omtalte forslag vil være en dårlig ide.

Der er et link her

4 Synes om

Men jeg kan ikke se at vi kan stemme… De vil jo helst havde foreninger til at støtte op om deres forslag…

Jeg er ikke 110%enig i at det er en god ide at stemme nej…

For jeg ser faktisk også helst at man fik flere godkendte produkter til dyr… For jeg er ret sikker på at det er den rigtige vej at gå… Der må jo være så mange menneskeprodukter i brug at de snart må kunne forsvares at være testet på dyr, til at de kan bruges.

Jeg synes jo også man skal passe på med antibiotika ressistens, for det kan da være syld i mange dødsfald.
Men igen burde man nok altid tjekke hvilket bakterier eller vira som behandles, så man ikke behandler med noget der ikke virker (med risiko for at vi blivee resistente)

Jeg ville hellere at man fik godkendt zitromax og de andre menneske produkter, så man kan spore hvor ressistens kommer fra og hvad det skyldes…
Bliver zitromax 30kr dyrer som dyremedicin, så synes jeg faktisk også det er ok

Jeg tolker det ikke som om det er et spørgsmål om godkendelse til dyr eller ej.
Jeg tolker det som om der er visse typer af antibiotika - som ikke må anvendes til dyr. Det er det aktive stof som betyder noget ikke selve produktet. Det er et spørgsmål om begrænsning i brug af bredspekteret antibiotika til dyr.
Så som jeg ser det vil det blive en begrænsning i udvalget af produkter der må anvendes.
Jeg kunne også forestille mig at nogle af de produkter som allerede nu er godkendt til dyr f.eks. Clavubactin ikke må anvendes.
Jeg forstiller mig konsekvensen af vedtagelse af forslaget vil være langt færre produkter til dyr.

4 Synes om

Ja, der er ganske enkelt ikke penge i at få ret meget medicin godkendt til katte :confused: Jeg har f.eks. en nyrekat, jeg var lige via en anden tråd ved at se på den type medicin vi har givet over årene. Kun 1 ud af 5 medikamenter har været godkendt til kat. Nu ved jeg det ikke er antibiotika noget af det, men det er ret sigende…
Jeg har ikke set på en liste over hvilke produkter, det specifikt drejer sig om, men f.eks. er alle salver til øjenbetændelse så vidt jeg ved godkendt til mennesker, og ikke dyr?

Nej, de vil sådan set “bare” gerne have folk til at støtte op:

TICA er gået helhjertet ind i kampen mod det gennem den meget nystartede juridiske komité, hvis primære formål er at arbejde mod al lovgivning, der modarbejder ansvarligt kattehold - herunder naturligvis også brugen af den nødvendige medicin, hvis kattene bliver syge. Det betyder dog ikke, at man skal være TICA medlem for at protestere.

3 Synes om

…og forslaget blev heldigvis stemt ned i EU parlamentet

6 Synes om

Men der er flere af den slags forslag på vej, desværre - organisationer, der er imod dyrehold af enhver art (som f.eks. PETA) har mange penge og stor indflydelse.