Mus eller rotte..?

Dette dyr er i dag fundet på gangstien ude foran mit hus.

Er det en mus eller en rotte…? Dyrets krop var ca. 10 cm lang.

Der var ikke bidemærke i dyret, så tror måske, at dødsårsagen har været gift. Dyret er i går aftes set gå dinglende rundt på gangstien.

Det ligner en mosegris.

Jeg synes mosegrise har mere behårede haler og mere marsvinelignende ansigter end dette.

Det ligner en rotte, 10 cm er for stort og halen er for lang til en mus

Det synes jeg så ikke at det gør. En mosegris har en meget buttet snude, synes dyret på billedet ser for spidssnudet ud.
Og desuden har mosegrise faktisk ret korte haler i forhold til deres krop.

Det er ofte super svært for utrænede øjne at vurdere, om det er en rotteunge eller en af de større musearter, der er tale om. Men en husrotte tror jeg ikke, det er, dertil virker ørerne for små. Men MÅSKE en unge af brun rotte…men det kan for mit øje lige så godt være en af de større mus, vi har i DK.

Uden at kende til rotter, så synes jeg, at den er for lille. Men det kan måske være en unge.

http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/artsleksikon/dyr/pattedyr/gnavere/brun-rotte/

Størrelsen og udseendet passer på de mus, vores katte fanger:
http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/artsleksikon/dyr/pattedyr/gnavere/skovmus/

vh

Andreas

Visse musearter kan godt blive omkring 10 cm i kropslængde.

Og ja, det er ‘for småt’ til at være en fuldvoksen rotte - men det kan jo være en unge.

Det er vist for længe siden at jeg har set på småkravl. :oops: Så blev jeg lidt klogere igen. :thumbup:

brun rotte…

halsbåndmus kan forveksles med rotter, men denne har ikke halsbåndet
markmus kan sagtens blive større end 15 cm, men de har kortere hale…med lidt pels

Det er svært at se ordentligt på billedet, men halen ser ret så ‘nøgen’ ud, gør den ikke? Så tyder det jo på rotteunge, hvis det er tilfældet…

[QUOTE=Jim;1230204]brun rotte…

halsbåndmus kan forveksles med rotter, men denne har ikke halsbåndet
markmus kan sagtens blive større end 15 cm, men de har kortere hale…med lidt pels[/QUOTE]

Og halsbåndmus har da også meget større ører? Og enig, markmus ser helt anderledes ud ifht hale.

Men hvad med skovmus?

vh

Andreas

skovmus har STORE ører…ka’ ikke huske størrelsen på halsbåndmus ører…har godt nok billeder et sted…men gider ikke tæske gennem 5-6000 før jeg rammer

[QUOTE=Andreas;1230209]Men hvad med skovmus?

vh

Andreas[/QUOTE]

Ja, den passer bedre, men jeg synes igen bare at de generelt har det større ører ifht hovedet end det ser ud til på billedet her, så jeg ville også tro rotte unge. Og så er skovmus’s hale kortere end kroppen, men det er lidt svært at vurdere ud fra billedet. Jeg synes dog bare generelt at det på billedet ser ud til at have for kraftig og lang hale og selv være ret kraftig bygget ifht hvad jeg normalt ville forvente af en mus?
Skovmus
http://www.denstoredanske.dk/@api/deki/files/90585/=dp-bd1-208.jpg?size=thumb

Halsbåndmus har også store ører, de to arter ligner hinanden en del.
http://www.denstoredanske.dk/@api/deki/files/90364/=dp-bd1-201.jpg?size=thumb

Så har jeg været ude at kigge på den igen.
Halen er også a.10 cm lang, og er ganske små og korte hår på halen.
En af naboerne har igennem en tid hørt larm på loftet (meget larm), og der har været stillet gift op på loftet.

Den er umiddelbart en rotteunge/ungdyr :slight_smile:
sådan når jeg sammenligner med mine erfaringer med rottekuld og unge dyr + det at væksten er langsommere ude i det fri end i fangenskab, så er den nok ikke mere end 3 måneder gammel. Den milde vinter har givet kuk i mange biologiske rytmer :confused: sene rottekuld er ikke unormalt når sommeren er lang og efterår/vinter mild :slight_smile:

af nysgerrighed - ved du hvad den vejer? :slight_smile:

[QUOTE=Susanne Harbo;1230217]Så har jeg været ude at kigge på den igen.
Halen er også a.10 cm lang, og er ganske små og korte hår på halen.
En af naboerne har igennem en tid hørt larm på loftet (meget larm), og der har været stillet gift op på loftet.[/QUOTE]

Rotter HAR en anelse hår på halen - men ikke så mange som mus - det er nærmest små stive børster, og på afstand virker halen ‘nøgen’ - men det er virkelig svært at vurdere halen ud fra et foto kun…

Jeg har vejet den til 86 g - hvis altså min køkkenvægt vejer rigtigt.

[QUOTE=PiaB;1230224]Den er umiddelbart en rotteunge/ungdyr :slight_smile:
sådan når jeg sammenligner med mine erfaringer med rottekuld og unge dyr + det at væksten er langsommere ude i det fri end i fangenskab, så er den nok ikke mere end 3 måneder gammel. Den milde vinter har givet kuk i mange biologiske rytmer :confused: sene rottekuld er ikke unormalt når sommeren er lang og efterår/vinter mild :slight_smile:

af nysgerrighed - ved du hvad den vejer? :)[/QUOTE]

Så er det en rotte :slight_smile: næsten kønsmoden endda :slight_smile:

Takker for alle input - får i morgen naboen til at ringe til kommunens rottefænger.