På grund af den skarpt afgrænsede hvide farve på maven, tror jeg nu mere, at det må være halsbåndmus, efter at have kigget på (googlet) halsbåndmus.
Jeg håber Pia ser tråden når hun kommer hjem fra udstillingen, måske hun kan sige det med sikkerhed, hun plejer jo at have styr på de der gnavere
Ellers må jeg jo have fat på rottefængeren.
Jeg synes altså ikke, at det ligner rotter (og jeg har trods alt boet med fire tamme af slagsen i mine unge dage).
Jeg tror også, at det er mus af en eller anden art - jeg er dog IKKE stiv i musearter.
jeg er slet ikke i tvivl om at det der IKKE er en rotte. rotteunger der har den der størrelse (længde) har helt anderledes proportioner mht. hoved, krop og hale. De er meget mere runde og “nuttede” og deres haler er meget tykkere og virker kortere i forhold til kroppen.
Jeg har selv haft tamrotter som kæledyr i en årrække og arbejder for tiden med laboratorierotter, så jeg har set en hel del rotter i alle aldre igennem de sidste 5-6 år.
Mit bud er helt klart at det er halsbåndmus du har boende.
[QUOTE=NinaA;1234176]jeg er slet ikke i tvivl om at det der IKKE er en rotte. rotteunger der har den der størrelse (længde) har helt anderledes proportioner mht. hoved, krop og hale. De er meget mere runde og “nuttede” og deres haler er meget tykkere og virker kortere i forhold til kroppen.
Jeg har selv haft tamrotter som kæledyr i en årrække og arbejder for tiden med laboratorierotter, så jeg har set en hel del rotter i alle aldre igennem de sidste 5-6 år.
Mit bud er helt klart at det er halsbåndmus du har boende.[/QUOTE]
Tak for svaret. Det er jeg glad for, men udryddes det skal de under alle omstændigheder. Jeg håber vi kan klare det med fælderne.
Jeg er helt sikker på at det er mus… og absolut ikke rotter
[QUOTE=Jim;1234153]http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=54251
…og de er forresten fredet, men du må selvfølgelig tage dem som skadedyr i dit tilfælde[/QUOTE]
Det er ikke korrekt at den er fredet, faktisk er halsbåndsmusen en af Danmarks talrigeste skovlevende pattedyr og den museart man oftest finder i forbindelse med bebyggelser/boliger - kilde Dansk Pattedyratlas. Havde den været fredet må man faktisk ikke tage den som skadedyr - men hvem tjekker det?
tænker du ikke på en hasselmus (ingen mus men en syvsover) den er fredet og står på et af habitatdirektivets bilag (II eller IV så vidt jeg husker).
så er der vel fejl et eller andet sted…
[QUOTE=Jim;1234227]Danmarks pattedyr - Wikipedia, den frie encyklopædi
så er der vel fejl et eller andet sted…[/QUOTE]
Ja, jeg vælger at tro på Dansk Pattedyratlas der er skrevet af danmarks fremmeste pattedyrs eksperter. Wikipedia er mange gange en smule dodgy - to say the least.
fredede dyr og planter er en del af mit daglige arbejde og jeg har aldrig set halsbåndsmus på nogen fredningslister eller habitadirektivs bilag.
well…
I følge naturstyrelsen er dyr fredede så længe der ikke er jagttid på dem…de skriver så også om regulering og skadevoldende vildt og at mus må reguleres …på nær …
hasselmus, birkemus, havesyvsover og… spidsmus…der ikke må reguleres…
Nu taler jeg jo ikke om dyr der er jagttid på, men dyr der ikke må reguleres.
Mit bedste bud er også at det ikke er rotter men mus af en slags…
Nå…men vi tager den så helt fra start…for nogle år siden skød jeg en…på afstand, og på halen ligner den en rotte, så den fik en bønne…
Da jeg så så det var en halsbåndsmus googlede jeg og fandt wiki oplysningerne …
I dag har jeg så goglet lidt mere…
http://naturstyrelsen.dk/78256
http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/jagt/raadgivning-om-vildt/skadevoldende-vildt/ og dette kan man jfr § 9 så vidt jeg forstår se bort fra …
og fra retsinformation :
§ 9. Regulering af muldvarpe, rotter, mosegrise og mus, bortset fra de musearter, der er nævnt i stk. 2, kan foretages uden hensyn til bestemmelserne i denne bekendtgørelse og i lov om jagt og vildtforvaltning.Stk. 2. Retten til regulering af mus omfatter ikke: Brandmus, hasselmus, havesyvsover og birkemus. Spidsmus må ikke reguleres.
og som jeg ser det er de fredet …eller “fredet”… alene af den grund at der ikke er udlagt en jagttid - og dermed er de pr automatik fredet - på dem…og hvorfor skulle man dog også ha’ jagttid på mus …men uanset, fremstår de som fredet…men lovgiverne er jo ikke eksperter -…- og i øvrigt er vi fuldstændig enige, der er ingen grund til en fredning… læg forresten mærke til ordet rotter i § 9
Der er ik gået nogen mus i fælderne i nat, kan det passe der kun har været 3 eller er mus lige så kloge som rotter som jo kan lære?
Der er ik gået nogen mus i fælderne i nat, kan det passe der kun har været 3 eller er mus lige så kloge som rotter som jo kan lære?
jeg ved ikke hvad de vejer som voksne, men umiddelbart vil jeg sige at det er voksne eller tæt på, dem du har fanget…og er det rigtigt er det ikke sikkert at du har flere
et andet aspekt er at det er ved at blive forår, så de trækker ud igen…og det er ikke utænkeligt at dem der evt er tilbage allerede er smuttet ud hvor de hører til